Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК

Абсолют— поняття філософії, що означає духовну першо­основу буття як єдине, загальне, безначальне і безкінечне. Діалектико-матеріалістична філософія єдиною і незнищенною основою світу вважає вічнорухому матерію, що розвивається.

Абсолютнаідея — основне поняття філософії Г. Гегеля. Означає субстанцію і суб'єкт одночасно, а своїм змістом має процес власного руху від абстрактно-загальних визначень до визначень конкретних, від себе самої через логіку, природу, суб'єктивний, об'єктивний і абсолютний дух до себе як до по­єднання одиничного із загальним.

Абсолютне і відносне— категорії діалектики. Абсолютне — позначення безумовного, нествореного, вічного і загального іс­нування (наприклад, матерії). Відносне (релятивне) — позна­чення умовного, залежного від умов, скороминущого, тимча­сового.

Абстракція — формування образів реальності (уявлень, по­нять, суджень) шляхом відволікання від несуттєвих з метою пізнання властивостей, ознак об'єктів і зосередження пізна­вальної діяльності на головних, істотних їх властивостях і ознаках.


Термінологічний словник

Авторитаризм— антидемократична і протиправна концеп­ція та практика володарювання; режим беззаконної насиль­ницької, необмеженої правом влади одноосібного правителя (тирана, деспота, фюрера та ін.).

Авторитет— загальновизнаний неформальний вплив особи або організації в різних сферах суспільного життя (вихованні, науці, управлінні, навчанні та ін.).

Агностицизм— філософське вчення про неможливість оста­точного вирішення людиною проблеми істинності пізнання.

Адаптація— вид взаємодії особи або соціальної групи із со­ціальним середовищем, у ході якої узгоджуються вимоги і очі­кування його учасників.

Адекватний— відповідний, правильний, точний; правиль­не відтворення в уявленнях, поняттях і судженнях об'єктивних зв'язків і відносин дійсності.

Академія шіатонівська— школа Платона в передмісті Афін у 385—529 рр. до н. є., у якій вивчалися етика, політика, філо­софія, теологія, натурфілософія, математика, курси логіки (силогістики і діалектики) та риторики в академії читав Аріс-

тотель.

Аксіологія, теорія цінностей— філософське вчення про природу цінностей, їх місце в реальності та про структуру цін­нісного світу, тобто про зв'язок різних цінностей між собою, з соціальними і культурними чинниками, зі структурою особис­тості.

Акциденція— філософський термін, що означає випадкове, неістотне на протилежність субстанціальному, або істотному.

Алогізм— хід думки, що ігнорує закони і правила логіки, порушує гармонію між мисленням і дійсністю.

Антиномія— суперечність між двома судженнями, кожне з яких вважається рівною мірою обґрунтованим і, як правило, може бути логічно виведеним у межах певної концептуальної системи, теорії. Згідно із вченням І. Канта, у розумі людей обов'язково є чотири антиномії: 1) світ має початок у часі і об­межений у просторі. — Світ не має початку в часі і нескінчен­ний у просторі; 2) будь-яка складна субстанція складається з простих частин. — Жодна річ не є складеною з простих частин і взагалі у світі немає нічого простого; 3) причинність, за зако-


 




Термінологічний словник

нами природи, недостатня для пояснення всіх явищ. Існує сво-бодна (спонтанна) причинність. — Немає жодної свободи, все у світі відбувається тільки за законами природи; 4) до світу на­лежить безумовно необхідна сутність, як його причина. — Не­має жодної абсолютно необхідної сутності ні у світі, ні поза сві­том як його причини.

Антитезис(антитеза) — у філософії Г. Гегеля негативний момент у процесі розвитку, що разом із тезисом (тезою) і синте­зом утворює тріаду.

Антропологізм— філософська концепція, згідно з якою по­няття "людина" є основною світоглядною категорією та осно­вою для розробки системи уявлень про світ.

Антропоморфізм— уподібнення людині, наділення люд­ськими властивостями предметів та явищ неживої природи, небесних тіл, тварин і рослин; приписування богу або богам людської подоби.

Аперцепція— поняття філософії та психології, що визна­чає вплив загального змісту психічної діяльності, всього попе­реднього досвіду людини на сприйняття нею предметів і явищ.

Апостеріорі— знання, здобуте з досвіду. Апріорі— знання, що передує досвіду і незалежне від нього. Атараксія— термін філософії Епікура і його школи, ідеаль­ний душевний стан, до якого, за Епікуром, має прагнути люди­на і який досягається позбавленням страху перед богами, смер­тю, "потойбічним" світом і незрозумілими явищами природи шляхом обмеження потреб, помірністю в насолодах, самоусу­ненням від суспільних і державних справ.

Атеїзм— заперечення релігії та утвердження самоцінності буття світу і людини, компонент релігійного індиферентизму і вільнодумства, антиклерикалізму, деяких форм деїзму і пан­теїзму.

Атрибут— необхідна, істотна, невід'ємна властивість об'єкта.

Базис— економічна структура суспільства, сукупність ви­робничих відносин.

Безперервність і переривчастість— філософські категорії, що характеризують структуру матерії, а також процеси розви-


Термінологічний словник

тку в живій та неживій природі, у суспільстві і мисленні. Без­перервність виражає взаємозумовленість ступенів розвитку, наявність у ньому механізмів спадкоємності і змін еволюцій­ного типу. Переривчастість, дискретність відображає локаль­ність і подільність матерії у просторі і часі, якісну відмінність і незвідність етапів розвитку природних, соціальних і розумо­вих процесів.

Біосфера— сфера життя, сукупність живих організмів і не­живої речовини, що охоплена та організована діяльністю і ак­тивністю живого.

Благо— в етиці та філософії те, що має певний позитивний сенс; у вузькому суто етичному значенні — синонім поняття "добро"; у філософському значенні — "цінність".

Буття— філософська категорія, що означає реальність, усе що існує. Бути означає існувати.

Верифікація— поняття логіки і методології науки щодо встановлення істинності наукових тверджень шляхом їх емпі­ричної перевірки. У логічному позитивізмі — принцип науко­во осмислених тверджень на засадах протоколів, що фіксують дані "чистого" (чуттєвого) досвіду.

Взаємодія — процес безпосереднього чи опосередкованого впливу різних об'єктів один на одного, зміна їх стану, взаємні переходи, породження одними об'єктами інших.

Виробничі відносини— сукупність економічних відносин між людьми у процесі матеріального виробництва і руху су­спільного продукту від виробника до споживача, діалектична єдність форм власності, розподілу, обміну і споживання мате­ріальних засобів життя.

Відображення— категорія діалектико-матеріалістичної теорії пізнання, що виражає сприйняття об'єкта як первинно­го і образу (знання) як вторинного, характеризує матеріаліс­тичне розв'язання основного питання філософії.

Вільнодумство(вільнодумність) — заперечення релігійного догматизму і церковної обрядовості з раціоналістичних пози­цій, відстоювання свободи думки.

Віра1)у гносеології та методології науки прийняття будь-якого знання за відсутності безпосереднього емпіричного і ра­ціонального обґрунтування; 2) у релігії світоглядна позиція і


 




Термінологічний словник

психологічна установка на реальне існування божественних іс­тот, можливість спілкування з ними та отримання від них жит­тєвих благ.

Віталізм— вчення про якісну відмінність живої природи від неживої, про принципову неможливість зведення життє­вих процесів до сил і законів неорганічного світу, про наявність у живих тілах особливих чинників, яких немає у неживих ті­лах.

Властивість— філософська категорія для вираження зв'яз­ку конкретної речі з іншими речами, з якими вона взаємодіє.

Воля— здатність до вибору мети діяльності та спрямування внутрішніх зусиль на її здійснення.

Гармонія— категорія для вираження домірності та впоряд­кування частин цілого, єдності різноманіття, узгодженості форми і змісту об'єкта.

Гедонізм — етична позиція, згідно з якою насолода є вищим благом і критерієм людської поведінки.

Генезис — походження, виникнення; зародження і розви­ток предметів і явищ.

Генетичний метод— метод наукового пізнання процесів виникнення (походження) і становлення явищ, що розвива­ються.

Географічне середовище— сукупність предметів і явищ природи (земна кора, нижня частина атмосфери, води, ґрунто­вий покрив, рослинний і тваринний світ), які залучені на кон­кретному історичному етапі до процесу життєдіяльності людей і створюють необхідні умови для їх існування і розвитку.

Герменевтика— мистецтво і теорія витлумачення історич­них текстів.

Гіпостазування— наділення самостійним буттям абстрак­тного поняття, властивості, ідеї.

Гіпотеза— наукове припущення, істинний зміст якого не-визначений.

Гіпотетико-дедуктивний метод — метод міркувань, що ґрунтується на виведенні висновків з гіпотез та інших заснов­ків, істинний зміст яких невизначений.

Гра—широке коло діяльності людини та активності тварин, що зазвичай протиставляється утилітарно-практичній діяль-


Термінологічний словник

ності (активності) і характеризується переживанням задово­лення від самої діяльності (активності).

Гуманізм— система поглядів, переконань та ідеалів, яка проголошує цінність людини як особистості, її право на свобо­ду, щастя, розвиток і виявлення своїх здібностей. Гуманізм вважає благо людини критерієм оцінки соціальних інститутів, а принципи рівності, справедливості та людяності — нормою взаємовідносин між людьми.

Дедукція— перехід думки у процесі пізнання від загально­го до особливого та одиничного, логічне виведення особливого та одиничного із загального.

Детермінізм— філософське вчення про об'єктивний зако­номірний взаємозв'язок і взаємозумовленість речей, процесів і явищ реального світу.

Диференціація— атрибут процесу розвитку, пов'язаний з поділом, розчленуванням цілого на частини, ступені, рівні.

Діалектика— вчення, згідно з яким різні явища, предмети і речі розглядаються з урахуванням їх найзагальніших законо­мірних зв'язків, взаємодії протилежних властивостей, тенден­цій у процесах змін і розвитку; метод мислення, що ґрунтуєть­ся на цьому вченні.

Дійсність— реальність як актуальне і наявне буття, що ре­алізує певні історичні можливості.

Діяльність— специфічна людська форма активного став­лення до світу, змістом якої є доцільна його зміна і перебудова на користь людей.

Догма— доктрина або окремі її положення, що приймають­ся як істинні без доказів, дослідного обґрунтування і практич­ної перевірки, а лише на засадах релігійної віри або сліпого підкорення авторитету.

Догматизм— антиісторичний, недіалектичний, схематич­но-закостенілий тип мислення, за якого аналіз і оцінка теоре­тичних і практичних проблем і положень проводяться без ура­хування конкретної реальності, умов, місця і часу.

Досвід— єдність умінь і знань; чуттєво-емпіричне пізнання дійсності, що спирається на практику.

Дослідження— спосіб виробництва нового знання харак­терний для науки як спеціалізованої форми пізнавальної ді­яльності.


 




Термінологічний словник

Доцільність— відповідність явища або процесу певному (відносно завершеному) стану, матеріальна або ідеальна мо­дель якого вважається за мету.

Дуалізм— філософське вчення, що ґрунтується на визнанні рівноправними і такими, що не зводяться одне до одного, двох начал світу — свідомості і матерії, ідеального і матеріального.

Духовне виробництво— продукування свідомості у суспіль­ній формі (тобто у формах релігійної, філософської, політич­ної, правової, моральної, естетичної свідомості), за допомогою якої індивіди інтегруються в соціальну систему.

Евдемонізм — принцип тлумачення і обґрунтування мора­лі, згідно з яким щастя (блаженство) є вищою метою людсько­го життя.

Еклектика — альтернативний діалектиці загальний метод пізнання; поєднання різнорідних поглядів, ідей, принципів, теорій зі зміною одних логічних засад на інші, метафізичну аб­солютизацію мінливість і відносність людського знання.

Експеримент— метод пізнання, за допомогою якого в конт­рольованих і керованих умовах досліджуються об'єкти дійсності.

Емпіризм— напрям у теорії пізнання, представники якого визнають чуттєвий досвід джерелом знання і вважають, що зміст знання може бути представлений або описом цього досві­ду, або зведенням до нього.

Естетика— філософське вчення про прекрасне як специфіч­ний вияв ціннісного ставлення людини до світу і художньої ді­яльності людей.

Естетичний смак— здібність людини до сприйняття та оцін­ки естетичних властивостей явищ і предметів, до розпізнання прекрасного і потворного.

Етика— філософське вчення про мораль як форму суспіль­ної свідомості і специфічну сферу суспільного життя.

Євгемеризм— вчення про походження релігії від шануван­ня і обожнення стародавніх царів; пояснення міфів та вірувань як проекцій на світ богів і героїв реальних історичних подій.

Єдність і боротьба протилежностей— основний закон діа­лектики, що є вираженням джерела саморуху і розвитку явищ природи і соціально-історичної дійсності; загальний закон пі­знання.

 

 


Термінологічний словник

Життя— форма існування матерії, що закономірно вини­кає за певних умов у процесі її розвитку.

Загальне— закономірна форма зв'язку речей, явищ і про­цесів у складі цілого.

Закон— категорія, що відображає об'єктивні, суттєві, необ­хідні та повторювані зв'язки між предметами і явищами ре­ального світу.

Закон заперечення заперечення— закон діалектики, що визначає напрям процесу розвитку, єдність мінливості і спад­коємності в розвитку, виникнення нового і відносну повторю­ваність деяких моментів минулого.

Закономірність суспільна— об'єктивно існуючий, повто­рюваний, суттєвий зв'язок явищ суспільного життя або етапів історичного процесу, що характеризує поступальний розвиток

історії.

Заперечення— необхідний момент процесу розвитку, умо­ва якісної зміни об'єкта.

Зв'язок— взаємозумовленість існування явищ, розділених у просторі і (або) в часі.

Здоровий глузд— стихійно сформовані під впливом повсяк­денного досвіду погляди людей на світ і на самих себе, принци­пи розуміння і оцінки явищ, правила дії в певних ситуаціях.

Зміст і форма— взаємопов'язані філософські категорії, в яких зміст як визначальна складова цілого становить єдність усіх елементів об'єкта, його властивостей, внутрішніх проце­сів, зв'язків, суперечностей і тенденцій, а форма є способом іс­нування і вираження змісту.

Знак— матеріальний предмет (явище, подія), що виступає як представник іншого предмета, властивості або відносин, ви­користовується для зберігання, перероблення і передачі пові­домлень (інформації, знань).

Знання— відображення об'єктивних характеристик дій­сності у свідомості людини.

Значення— зміст, що пов'язується з тим або іншим вира­зом (слово, пропозиція, знак) певної мови.

Зняття— філософське поняття для позначення перетворен­ня, в якому наявні форми або принципи усуваються, запере­чуються, але разом з тим зберігають своє значення як підпо­рядковані моменти нової цілісності.



Термінологічний словник


Термінологічний словник


 


Зовнішнє і внутрішнє— філософські категорії, у взаємозв'язку яких зовнішнє виражає властивості предмета в цілому і способи його взаємодії з навколишнім середовищем, а внутрішнє — будову самого предмета, його склад, структуру і зв'язки між елементами.

Ідеал— образ, що визначає спосіб мислення і діяльності лю­дини або соціальної групи, суспільства в цілому.

Ідеалізація— мислене конструювання понять щодо об'єк­тів, які не існують і нездійсненні у реальності, але прообрази яких є в реальному світі.

Ідеалізм — загальне позначення філософських вчень, які стверджують, ніби свідомість, мислення, психічне є первин­ним, основоположним, а матерія, природа, фізичне — вторин­ним, похідним, залежним, обумовленим.

Ідеалізованийоб'єкт — уявна пізнавальна конструкція, що є результатом ідеалізації.

Ідеальне— суб'єктивний образ об'єктивної реальності, ре­зультат освоєння людиною світу, представлений у формах його свідомості та духовної культури.

Ідейність— схильність до певної системи ідей і духовних цінностей, до відповідного соціального, етичного і естетичного ідеалу, послідовна відданість їм у теорії та на практиці.

Ідеологія — система поглядів та ідей, у яких усвідомлюють­ся та оцінюються ставлення людей до дійсності та одне до одно­го, соціальні проблеми і конфлікти, визначається мета (про­грами) соціальної діяльності, спрямованої на закріплення або зміну (розвиток) суспільних відносин.

Ідея— форма мисленого осягнення явищ об'єктивної реаль­ності, що включає розуміння мети та шляхів подальшого пі­знання і практичного перетворення світу.

Іманентне— поняття, що позначає внутрішню притаман­ність тієї або іншої властивості, закономірності певному пред­мету, явищу, процесу.

Індетермінізм — філософське вчення і методологічна пози­ція, які заперечують або об'єктивність причинного зв'язку, або його універсальний характер, або пізнавальну цінність причинного пояснення в науці.


Індивід— позначення одиничного, на відміну від сукупнос­ті, маси; окрема жива істота, особа, окрема людина, на відміну від колективу, соціальної групи, суспільства в цілому.

Індивідуалізм— тип світогляду, суть якого полягає в абсо­лютизації позиції індивіда в його протиставленні суспільству, причому не якомусь певному соціальному ладу, а суспільству взагалі, світу в цілому.

Індивідуальність— неповторна своєрідність будь-якого явища, істоти, людини.

Інтерес— реальна причина соціальних дій, подій, звер­шень, що стоїть за безпосередніми спонуками (мотивами, по­мислами, ідеями, намірами) індивідів або соціальних груп, які беруть участь у цих діях.

Інтерполяція— знаходження проміжних значень за логіч­ними або статистичними даними.

Інтерпретація— фундаментальна операція мислення, на­дання смислу будь-яким виявам духовної діяльності людини, об'єктивованим у знаковій або чуттєво-наочній формі.

Інтуїція— здатність свідомості осягнути істину шляхом безпосереднього її визначення, без обґрунтування з викорис­танням доказів.

Істина— адекватне відображення об'єкта суб'єктом, який пізнає; відтворення об'єкта таким, яким він є сам по собі, поза і незалежно від людини та її свідомості.

Історичне і логічне— філософські категорії, що характери­зують відношення між об'єктивною дійсністю, що історично розвивається, та її відображенням у теоретичному пізнанні. Іс­торичне — процес становлення і розвитку об'єкта; логічне — теоретичне відтворення розвиненого об'єкта і об'єкта, що роз­вивається, у всіх істотних і закономірних зв'язках та відно­шеннях.

Категорії— загальні, фундаментальні поняття, що відобра­жають найістотніші закономірні зв'язки і відносини реальної дійсності і пізнання.

Кількість— категорія діалектики, що відображає загальне і однорідне в якостях речей і явищ, завдяки чому вони стають порівнянними.


 




Термінологічний словник


Термінологічний словник


 


Концепція— певний спосіб розуміння, трактування будь-якого предмета, явища, процесу, основний погляд на предмет або явище, керівна ідея для їх систематичного висвітлення.

Космос — термін давньогрецької філософії для позначення світу як структурно організованого і впорядкованого цілого.

Культура — специфічний спосіб організації та розвитку людської життєдіяльності, представлений результатами мате­ріальної і духовної праці, системою соціальних норм і установ, духовними цінностями, сукупністю відношень людей до при­роди, до самих себе і між собою.

Людина— вищий ступінь розвитку живих організмів на Землі, суб'єкт суспільно-історичної діяльності та культури.

Матеріалізм — один з двох головних філософських напря­мів, який вирішує основне питання філософії на користь пер­винності матерії, природи, буття, фізичного, об'єктивного і розглядає свідомість, дух, мислення, психічне, суб'єктивне як властивість матерії в протилежність ідеалізму, який визнає за вихідне, первинне свідомість, дух, мислення, ідею.

Матерія— філософська категорія для позначення об'єктивної реальності, яку дано людині в її відчуттях, що ко­піюється, фотографується, відображається нашими відчуття­ми, існуючи незалежно від них.

Мета— визначення наперед у мисленні результату діяль­ності та шляху його досягнення за допомогою певних засобів.

Метафізика— протилежний діалектиці філософський ме­тод, що заперечує якісний саморозвиток буття через супереч­ність.

Метод— спосіб побудови та обґрунтування системи філо­софського і наукового знання; сукупність прийомів та опера­цій практичного і теоретичного освоєння дійсності.

Методологія— система принципів і способів організації і побудови теоретичної і практичної діяльності; вчення про ме­тоди пізнання і діяльності.

Механіцизм— однобічний метод пізнання, що ґрунтується на визнанні механічної форми руху матерії як єдино об'єктивної.

Мислення— вища форма активного відтворення у свідомос­ті об'єктивної реальності, що полягає у безпосередньому, опо-


середкованому та узагальненому пізнанні суб'єктом істотних зв'язків і відносин між предметами і явищами, у творчому створенні нових ідей, у прогнозуванні подій та дій.

Міра— філософська категорія, що виражає діалектичну єд­ність якісних і кількісних характеристик об'єкта, кількісні межі існування певної якості.

Міфологія— форма суспільної свідомості; спосіб розуміння природної і соціальної дійсності на ранніх стадіях суспільного розвитку; історичний тип світогляду.

Мова— система знаків як засіб людського мислення, вира­ження думок, спілкування.

Мовлення— діяльність і спілкування, опосередковані мо­вою.

Моделювання— метод дослідження об'єктів пізнання на їх моделях; побудова і вивчення моделей реально існуючих пред­метів, явищ і об'єктів, що проектуються, для визначення або поліпшення їхніх характеристик, раціоналізації способів їх створення та управління ними.

Монізм— спосіб сприйняття різноманітних явищ у світі, що виходить з одного начала (субстанції) всього існуючого, і побудова теорії у формі логічно-послідовного розвитку вихід­ного положення.

Мораль— спосіб нормативного регулювання дій людини в суспільстві; особлива форма суспільної свідомості; вид суспіль­них відносин (моральні відносини), об'єкт спеціального ви­вчення етики.

Мотив— те, що спонукає до активної діяльності тварину або людину, визначає мету діяльності та її спрямованість.

Надбудова— сукупність ідеологічних суспільних відносин, поглядів і установ певного суспільства.

Народ— населення певної країни; різні форми етнічних спільнот (плем'я, народність, нація).

Народність— історично сформована мовна, територіальна, економічна і культурна спільнота, попередник нації.

Народонаселення— сукупність людей певної країни, час­тини світу, земної кулі в цілому (людство); предмет спеціаль­ної науки — демографії.

Натурфілософія— філософія природи.


 




Термінологічний словник

Наука — сфера людської діяльності, функцією якої є про­дукування і теоретична систематизація знань.

Наукова картинасвіту — цілісна система уявлень про світ у цілому та його загальні властивості та закономірності як ре­зультат узагальнення і синтезу основних природничо-наукових понять і принципів.

Нація— історична спільнота людей, яка виникла на основі загальності їх території, економічних зв'язків, мови, етнічних відмінностей, культури і характеру.

Необхідність і випадковість— співвідносні філософські ка­тегорії, що відображають різні типи зв'язків і відносин в об'єктивному світі та його пізнанні. Необхідність — відобра­ження внутрішніх, стійких, таких, що повторюються, загаль­них зв'язків і відносин дійсності, основних напрямів її розви­тку. Випадковість — відображення зовнішніх, неістотних, не­стійких, одиничних зв'язків і відносин дійсності.

Несвідоме — філософська категорія для вираження сукуп­ності психічних властивостей, операцій і станів, не представ­лених у свідомості суб'єкта: 1) надіндивідуальні підсвідомі явища — зразки типової для певної спільноти поведінки, за­своєні суб'єктом через "механізми" наслідування та ідентифі­кації (ототожнення); 2) неусвідомлювані спонукачі дії — моти­ви і смислові установки особи: емоції, воля, інстинкти, інтуї­ція; 3) неусвідомлювані установки і стереотипи автоматичної поведінки.

Нескінченне — філософська категорія для вираження без­межного різноманіття матеріального світу у просторі і часі.

Номіналізм— філософське вчення, що заперечує онтологіч­не значення універсалій (загальних понять), стверджує, що універсалії — продукт мислення, а насправді загальне не існує; у середньовічній філософії — один із напрямів схоластики.

Ноосфера— сфера взаємодії природи і суспільства, в якій людська діяльність стає головним фактором їх розвитку (тех-носфера, антропосфера, соціосфера).

Об'єкт— те, що протистоїть суб'єкту в його предметно-практичній і пізнавальній діяльності.

Одиничне— ознака предмета, що перебуває у відношенні несхожості до ознак усіх інших предметів певного фіксованого класу.


Термінологічний словник

Онтологія— вчення про буття як таке; розділ філософії, що вивчає фундаментальні принципи буття, найбільш загальні сутності та категорії сущого.

Опосередкування— відношення між двома поняттями (або об'єктами), мислиме і пізнаванне лише через третє поняття, що є підставою для відношень між першими двома.

Основне питання філософії— питання про відношення мис­лення до буття, духовного до матеріального взагалі.

Особистість— людина в сукупності її соціальних якостей.

Пантеїзм— філософське вчення про тотожність Бога і

світу.

Передбачення— обґрунтоване припущення щодо майбут­ніх явищ і подій у природі та суспільстві або щодо явищ і по­дій, які зараз невідомі, але можуть бути виявлені.

Передрікання— функція наукового пізнання, формулю­вання на основі знань щодо наявного стану об'єкта, його влас­тивостей, зв'язків, тенденцій розвитку в майбутньому.

Пізнання— процес відображення і відтворення у свідомості індивіда дійсності; отримання, оброблення, зберігання і вико­ристання людьми (суспільством) інформації про світ і самих себе; здобуття нового знання.

Плюралізм— філософська позиція, згідно з якою існують декілька або безліч незалежних одне до одного начал або видів буття (в онтології), підстав і форм знання (у гносеології).

Побут— сфера невиробничого соціального життя людей, у якій ними задовольняються матеріальні потреби (в їжі, одязі, житлі, лікуванні, підтримці здоров'я) та засвоюються духовні блага і культура спілкування, відповідно до яких вони відпо­чивають і розважаються. Побут у широкому розумінні — устрій повсякденного життя людей.

Поняття— думка, що в узагальненій формі відображає предмети і явища дійсності та істотні зв'язки між ними за до­помогою фіксації загальних і специфічних ознак, якими є властивості предметів і явищ та відношення між ними.

Порівняння— загальнонауковий метод, пізнавальна опера­ція з визначення схожості і відмінності об'єктів.

Постіндустріальне суспільство— позначення в соціології і футурології нової стадії суспільного розвитку, соціальний про-


 




Термінологічний словник


Термінологічний словник


 


грес у якій забезпечується зміною технологічних епох у всес­вітній історії.

Потворне— естетична категорія, антитеза прекрасному, осереддя негативних характеристик буття.

Потреби— необхідність у тому, без чого не можна існувати, підтримувати життєдіяльність і розвиток організму, особис­тості, соціальної групи, суспільства в цілому; внутрішній спо­нукач активності.

Правосвідомість — сукупність поглядів, ідей, що визнача­ють ставлення людей, соціальних груп і верств населення до права, законності, правосуддя, їх уявлення про правомірне і неправомірне у суспільстві.

Практика— матеріальна, предметно-чуттєва і цілеспрямо­вана діяльність людини, метою якої є освоєння і перетворення природних та соціальних об'єктів і яка є загальною основою, рушійною силою розвитку людського суспільства і пізнання.

Праця— цілеспрямована діяльність людини, у процесі якої вона за допомогою знарядь праці впливає на природу і вико­ристовує її з метою створення предметів для задоволення своїх потреб.

Предмет — категорія, що позначає деяку цілісність, відо­кремлену зі світу об'єктів у процесі людської діяльності і пі­знання.

Природа— весь світ у розмаїтті його форм; об'єкт науки; сукупний об'єкт природознавства.

Природжене знання— гносеологічне вчення, яке визнає на­явність знання, що має додосвідне походження, і обумовлює універсальні принципи буття і пізнання.

Причина і наслідок— філософські категорії, що відобража­ють одну з форм загального зв'язку і взаємодії явищ. Причина — явище, дія якого викликає, вчиняє, визначає, змінює або спричиняє інше явище, тобто наслідок.

Причинність— об'єктивний зв'язок між різними станами видів і форм матерії у процесах її руху і розвитку.

Проблема— питання, що об'єктивно виникає під час розви­тку пізнання; комплекс питань, вирішення яких становить суттєвий практичний або теоретичний інтерес.


Прогнозування— розробка прогнозів — суджень (з позицій імовірності) про стан певних явищ у майбутньому; спеціальне наукове дослідження перспектив розвитку явищ переважно з кількісним оцінюванням і визначенням більш-менш точних термінів змін у цих явищах.

Прогрес— тип, напрям розвитку як перехід від нижчого до вищого, від менш досконалого до більш досконалого.

Продуктивні сили— система суб'єктивних (людина) і речо­винних елементів, що здійснюють "обмін речовин" між су­спільством і природою у процесі матеріального виробництва; єдність праці "живого" та упредметненого; діалектична єдність виробників матеріальних засобів життя, засобів виробництва, науки і технологій.

Пролегомени— введення в ту або іншу науку з метою попе­реднього ознайомлення з її методами і завданнями, формулю­вання вихідних понять про предмет, що нею вивчається; попе­редній розгляд сукупності проблем, вирішення яких є неодмін­ною умовою теоретичного розвитку певної галузі знання.

Простір і час— загальні форми буття матерії, її атрибути. Простір — форма буття матерії, яка характеризує її протяж­ність, структурність, співіснування і взаємодію елементів у всіх матеріальних системах. Час — форма буття матерії, яка характеризує тривалість її існування, послідовність зміни ста­нів у русі і розвитку всіх матеріальних систем.

Протилежність— властивості, сторони, ознаки об'єктів, які одночасно передбачають (не існують окремо) і виключають одна одну.

Психіка— властивість високоорганізованої матерії, осо­блива форма відображення суб'єктом об'єктивної реальності за допомогою сигнальних систем.

Рабовласницька формація— суспільний лад рабства і ра­бовласництва; перша в історії людства антагоністична су­спільно-економічна формація.

Раси— групи людей одного походження, зі спільними спад­ковими морфологічними і фізіологічними ознаками, які сфор­мувалися історично.

Раціоналізм— філософський напрям, що визнає розум за джерело, основу пізнання і поведінки людей.


 




Термінологічний словник


Термінологічний словник


 


Революція (соціальна) — спосіб переходу від суспільно-економічної формації, що історично віджила, до більш прогре­сивної; докорінний якісний переворот у всій соціально-еконо­мічній структурі суспільства.

Регрес — тип розвитку від вищого до нижчого, від нового до старого, від складного до простого.

Редукціонізм — методологічний принцип, згідно з яким вищі форми матерії можуть бути повністю пояснені на основі закономірностей руху нижчих форм.

Редукція — методологічний принцип зведення певних да­них, структури, об'єкта до простіших, початкових начал.

Релятивізм — методологічний принцип абсолютизації від­носності та умовності змісту пізнання.

Рефлексія — принцип людського мислення, предметного розгляду самого знання, критичного аналізу його змісту і ме­тодів пізнання; самопізнання внутрішньої будови і специфіки духовного світу людини.

Римський клуб — міжнародна громадська організація, ство­рена в 1968 р. з метою вивчення особливостей розвитку люд­ства в епоху науково-технічної революції.

Річ— окремий предмет матеріальної дійсності, якому при­таманні відносна незалежність і стійкість існування.

"Річ у собі" — філософський термін, що позначає речі таки­ми, якими вони є самі по собі, на відміну від того, якими вони є "для нас" — у нашому пізнанні. У "Критиці чистого розуму" І. Канта "річ у собі" — те в речах, що непізнаванне.

Рішення — процес і результат вибору мети і способу дії.

Родина — мала група людей, що ґрунтується на шлюбі або кровній спорідненості і члени якої пов'язані спільністю побу­ту, взаємною моральною відповідальністю і взаємодопомогою; відносини між чоловіком і дружиною, батьками і дітьми.

Розвиток— незворотна, певним чином спрямована, законо­мірна зміна матеріальних та ідеальних об'єктів.

Розуміння— універсальна форма опанування дійсності, осягнення і реконструкції смислового змісту явищ історичної, соціально-культурної та природної реальності.

Рух— категорія матеріалістичної діалектики для виражен­ня будь-яких змін у природі і суспільстві.


Сакралізація— наділення предметів, речей, явищ, людей "священним" (у релігійному розумінні) змістом, підкорення політичних і суспільних інститутів, соціальної і наукової дум­ки, культури і мистецтва, побутових відносин релігійному впливу.

Самопізнання— усвідомлення та оцінка людиною самої себе як суб'єкта практичної і пізнавальної діяльності, як осо­бистості.

Саморух— філософська категорія, для вираження змін об'єкта під впливом його внутрішніх суперечностей, чинників, умов.

Свідомість— духовний світ людини, виражений у її вчин­ках; думка, сформульована і виражена засобами мови.

Світогляд— система уявлень про світ і місце людини в ньо­му, про ставлення людини до навколишньої дійсності, до себе самої, а також обумовлені цими уявленнями основні життєві позиції та установки людей, їх переконання, ідеали, принципи пізнання і діяльності, ціннісні орієнтації.

Свобода— здатність людини до активної діяльності відпо­відно до своїх намірів, бажань та інтересів, у ході якої вона до­сягає поставленої мети; здатність особистості приймати рішен­ня зі знанням справи.

Свобода волі— філософське поняття для позначення само­визначення людини у своїх діях.

Секуляризація— поняття для позначення етапів вивіль­нення з-під впливу релігії всіх сфер життєдіяльності суспіль­ства і особистості.

Сенсуалізм— напрям у теорії пізнання, згідно з яким чут­ливість є головною формою достовірного пізнання.

Синтез— загальнонауковий метод пізнання і дії, поєднання різних елементів, сторін предмета в єдине ціле (систему) як у практичній діяльності, так і в процесі пізнання.

Система— сукупність елементів, що перебувають у відноси­нах і зв'язках один з одним і утворюють певну цілісність, єд­ність.

Системний аналіз— сукупність методологічних засобів у підготовці та обґрунтуванні рішень щодо складних проблем політичного, військового, соціального, економічного, науко­вого, технічного характеру.


 




Термінологічний словник


Термінологічний словник


 


Системний підхід— напрям методології спеціально-наукового пізнання і соціальної практики, в основі якого ле­жить дослідження об'єктів як систем.

Смерть — природне припинення існування живої істоти. Софістика— загальний метод пізнання і діяльності, що ґрунтується на навмисному порушенні законів і принципів формальної логіки, на використанні помилкових аргументів і доказів, що подаються як правильні.

Соціалізація— процес засвоєння людиною певної системи суспільних відносин, знань, норм і цінностей, що надає їй мож­ливість функціонувати як повноправному члену суспільства.

Соціальна мобільність— зміна індивідом або групою соці­альної позиції, місця в соціальній структурі.

Соціальне середовище— навколишні матеріальні і духовні умови існування, формування і діяльності людини.

Соціальні групи— відносно стійкі сукупності людей зі спільними інтересами, цінностями і нормами поведінки в ме­жах історично визначеного суспільства.

Спадкоємність — зв'язок між різними етапами або ступеня­ми розвитку, сутність якого полягає у збереженні елементів цілого або окремих його характеристик при переході до нового стану.

Спільнота— сукупність людей, об'єднаних історично стій­кими соціальними зв'язками і відносинами, яким притаманні загальні ознаки, що надають їй неповторної своєрідності.

Споглядання — безпосереднє відношення свідомості до предмета.

Спонтанне— мимовільні явища, що виникають без зовніш­ніх організаційних дій.

Спосіб виробництва— історично-конкретна єдність про­дуктивних сил і виробничих відносин.

Спостереження — спеціальне цілеспрямоване сприйняття, обумовлене метою діяльності.

Сприйняття— цілісне відображення предметів, подій та явищ під безпосереднім впливом об'єктів реального світу на органи чуття.

Стан— категорія наукового пізнання; характеризує здат­ність матерії до вияву в різних формах своїх властивостей і від­носин.


Становлення— категорія діалектики для позначення про­цесу формування будь-якого матеріального або ідеального об'єкта.

Статистичні і динамічні закони— дві основні форми зв'язку явищ, які відрізняються за характером прогнозів. У законах динамічного типу прогнози мають точний, однозначний харак­тер; у статистичних законах прогнози мають не достовірний, а лише ймовірний характер.

Стереотип соціальний— схематизований і стандартизова­ний образ або уявлення щодо соціального об'єкта, емоційно за­барвлений, з високою стійкістю.

Стихійний матеріалізм— неусвідомлене, не оформлене фі­лософськи, несвідоме переконання в існуванні об'єктивної ре­альності.

Стрибок— процес переходу кількісних змін у якісні під час

порушення міри.

Структура— сукупність стійких зв'язків об'єкта, що забез­печують збереження його основних властивостей за різних зо­внішніх і внутрішніх змін.

Структурно-функціональний аналіз— метод системного до­слідження соціальних явищ і процесів як структурно розчле­нованої цілісності, в якій кожний елемент структури має певне функціональне призначення.

Суб'єкт— носій діяльності і пізнання; індивід, соціальна група, людство в цілому.

Суб'єктивізм— світоглядна позиція виключення об'єктив­ного підходу до дійсності, заперечення об'єктивних законів природи і суспільства.

Субстанція— об'єктивна реальність з погляду її внутріш­ньої єдності; матерія в єдності всіх форм її руху; гранична осно­ва для зведення чуттєвого різноманіття і мінливості властивос­тей об'єктів до постійного, відносно стійкого і самостійно існу­ючого.

Субстрат— загальна матеріальна основа явищ.

Суперечність— у діалектиці — взаємодія протилежних, взаємовиключних складових і тенденцій предметів і явищ, які разом зтим перебувають у внутрішньому єднанні та взаємо­проникненні, виступаючи джерелом саморуху та розвитку об'єктивного світу іпізнання.


Термінологічний словник


Термінологічний словник


 


Суспільні відносини— різноманіття зв'язків між соціаль­ними групами та націями, а також усередині їх, у процесі їх економічного, політичного, культурного життя і діяльності.

Суспільство — відносно відокремлена від природи частина матеріального світу, форма життєдіяльності людей, що істо­рично розвивається.

Сутність і явище— філософські категорії для вираження загальних форм об'єктивного світу, його пізнання і діяльності людей. Сутність — внутрішній зміст предмета в єдності всіх різноманітних і суперечливих форм його буття; явище — зо­внішнє виявлення сутності (сутність явна, явище сутнє).

Сцієнтизм — світоглядна позиція в основу якої покладено уявлення про наукове знання як про найвищу культурну цін­ність і достатню умову для орієнтації людини у світі.

Творчість— діяльність зі створення якісно нового, такого, чого раніше не було.

Теза— вихідний момент у процесі діалектичного розвитку; разом із антитезисом і синтезом становить тріаду. Тенденція— напрям розвитку явища або процесу. Теорія— вища форма організації наукового знання, цілісне уявлення про закономірності та істотні зв'язки об'єкта.

Теорія пізнання— розділ філософії, в якому вивчаються проблеми природи пізнання та його можливостей, відношення знання до реальності, досліджуються загальні передумови пі­знання, умови його достовірності, істинності.

Упредметнення— поняття, що позначає історично скоро-минуще соціальне ставлення, яке перетворює суб'єктивно-особистісні зв'язки між людьми на речові зв'язки.

Утилітаризм— принцип оцінки всіх явищ з погляду їх ко­рисності, можливості бути засобом для досягнення певної мети.

Уявлення— образ сприйнятого раніше предмета або явища, а також образ, створений продуктивною уявою; форма чуттє­вого відображення у вигляді наочно-образного знання.

Фаталізм— світогляд визначеності, заперечення об'єктив­ності випадковостей і вільного вибору.

Філогенез— процес формування певної групи організмів.


Філософія— форма суспільної свідомості, теоретичне світо­розуміння, вчення про загальні принципи буття і пізнання, про відношення людини до світу; наука про загальні закони розвитку природи, суспільства і мислення.

Філософія науки— дисципліна, що досліджує структуру наукового знання, засоби і методи наукового пізнання, способи обґрунтування і розвитку знання.

Філософія права— вчення про найзагальніші теоретично-світоглядні проблеми правознавства і державознавства.

Філософська антропологія— філософське вчення про лю­дину, її сутність та природу.

Формалізація— відображення результатів мислення в точ­них поняттях або твердженнях; загальнонауковий метод пі­знання.

Функція— взаємозв'язок двох (групи) об'єктів, у якому зміна одного з них супроводжується зміною іншого (інших).

Хибна думка— неадекватне уявлення, розуміння дійснос­ті, що становить для суб'єкта пізнання видимість істинного знання.

Цивілізація— рівень, ступінь суспільного розвитку, мате­ріальної та духовної культури.

Цілісність— узагальнена характеристика об'єктів зі склад­ною внутрішньою структурою.

Ціннісні орієнтації— елементи внутрішньої структури осо­бистості, закріплені її життєвим досвідом та всією сукупністю переживань, що відділяють значуще, істотне для особи від не­значущого, неістотного.

Цінність— річ, явище, процес, значущі для людей.

Час— атрибут, загальна форма буття матерії, що виражає тривалість буття і послідовність зміни станів усіх матеріаль­них систем і процесів у світі.

Частина і ціле— філософські категорії для вираження від­ношень між сукупністю предметів або елементів окремого об'єкта, а також зв'язку, що їх об'єднує і спричинює появу но­вих, інтегративних властивостей і закономірностей, не власти­вих предметам в умовах їх роз'єднаності.

Шлюб— історично зумовлена, санкціонована і регульована суспільством форма стосунків між жінкою і чоловіком, що ви-


 




Термінологічний словник


значає їхні права і обов'язки одне до одного та до дітей. Шлю­бом упорядковується і реалізується природна потреба людей у продовженні роду відповідно до соціальних умов і культури.

Шовінізм — проповідь національної винятковості, проти­ставлення інтересів однієї нації інтересам інших націй, поши­рення національного чванства, розпалювання національної ворожнечі та ненависті.

Якість — філософська категорія, що виражає невіддільну від буття об'єкта його суттєву визначеність, завдяки якій він є саме цим, а не іншим об'єктом.


Читайте також:

  1. IV – СЛОВНИК
  2. VI.СЛОВНИК ОСНОВНИХ ТЕРМІНІВ
  3. БІОГРАФІЧНИЙ СЛОВНИК
  4. БІОГРАФІЧНИЙ СЛОВНИК
  5. Двомовні спеціальні словники
  6. Для порівняння особливостей онлайн-перекладу за допомогою електронних словників та программ-перекладачів.
  7. Довідники, словники, енциклопедії, хрестоматії
  8. Довідники, словники.
  9. Економічний словник
  10. Економічний словник
  11. Економічний словник
  12. Загальні одномовні словники




Переглядів: 773

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ФІЛОСОФСЬКА МУДРІСТЬ СТОЛІТЬ | КОНТРОЛЬНІ ТЕСТИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.063 сек.