МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИКАбсолют— поняття філософії, що означає духовну першооснову буття як єдине, загальне, безначальне і безкінечне. Діалектико-матеріалістична філософія єдиною і незнищенною основою світу вважає вічнорухому матерію, що розвивається. Абсолютнаідея — основне поняття філософії Г. Гегеля. Означає субстанцію і суб'єкт одночасно, а своїм змістом має процес власного руху від абстрактно-загальних визначень до визначень конкретних, від себе самої через логіку, природу, суб'єктивний, об'єктивний і абсолютний дух до себе як до поєднання одиничного із загальним. Абсолютне і відносне— категорії діалектики. Абсолютне — позначення безумовного, нествореного, вічного і загального існування (наприклад, матерії). Відносне (релятивне) — позначення умовного, залежного від умов, скороминущого, тимчасового. Абстракція — формування образів реальності (уявлень, понять, суджень) шляхом відволікання від несуттєвих з метою пізнання властивостей, ознак об'єктів і зосередження пізнавальної діяльності на головних, істотних їх властивостях і ознаках. Термінологічний словник Авторитаризм— антидемократична і протиправна концепція та практика володарювання; режим беззаконної насильницької, необмеженої правом влади одноосібного правителя (тирана, деспота, фюрера та ін.). Авторитет— загальновизнаний неформальний вплив особи або організації в різних сферах суспільного життя (вихованні, науці, управлінні, навчанні та ін.). Агностицизм— філософське вчення про неможливість остаточного вирішення людиною проблеми істинності пізнання. Адаптація— вид взаємодії особи або соціальної групи із соціальним середовищем, у ході якої узгоджуються вимоги і очікування його учасників. Адекватний— відповідний, правильний, точний; правильне відтворення в уявленнях, поняттях і судженнях об'єктивних зв'язків і відносин дійсності. Академія шіатонівська— школа Платона в передмісті Афін у 385—529 рр. до н. є., у якій вивчалися етика, політика, філософія, теологія, натурфілософія, математика, курси логіки (силогістики і діалектики) та риторики в академії читав Аріс- тотель. Аксіологія, теорія цінностей— філософське вчення про природу цінностей, їх місце в реальності та про структуру ціннісного світу, тобто про зв'язок різних цінностей між собою, з соціальними і культурними чинниками, зі структурою особистості. Акциденція— філософський термін, що означає випадкове, неістотне на протилежність субстанціальному, або істотному. Алогізм— хід думки, що ігнорує закони і правила логіки, порушує гармонію між мисленням і дійсністю. Антиномія— суперечність між двома судженнями, кожне з яких вважається рівною мірою обґрунтованим і, як правило, може бути логічно виведеним у межах певної концептуальної системи, теорії. Згідно із вченням І. Канта, у розумі людей обов'язково є чотири антиномії: 1) світ має початок у часі і обмежений у просторі. — Світ не має початку в часі і нескінченний у просторі; 2) будь-яка складна субстанція складається з простих частин. — Жодна річ не є складеною з простих частин і взагалі у світі немає нічого простого; 3) причинність, за зако-
Термінологічний словник нами природи, недостатня для пояснення всіх явищ. Існує сво-бодна (спонтанна) причинність. — Немає жодної свободи, все у світі відбувається тільки за законами природи; 4) до світу належить безумовно необхідна сутність, як його причина. — Немає жодної абсолютно необхідної сутності ні у світі, ні поза світом як його причини. Антитезис(антитеза) — у філософії Г. Гегеля негативний момент у процесі розвитку, що разом із тезисом (тезою) і синтезом утворює тріаду. Антропологізм— філософська концепція, згідно з якою поняття "людина" є основною світоглядною категорією та основою для розробки системи уявлень про світ. Антропоморфізм— уподібнення людині, наділення людськими властивостями предметів та явищ неживої природи, небесних тіл, тварин і рослин; приписування богу або богам людської подоби. Аперцепція— поняття філософії та психології, що визначає вплив загального змісту психічної діяльності, всього попереднього досвіду людини на сприйняття нею предметів і явищ. Апостеріорі— знання, здобуте з досвіду. Апріорі— знання, що передує досвіду і незалежне від нього. Атараксія— термін філософії Епікура і його школи, ідеальний душевний стан, до якого, за Епікуром, має прагнути людина і який досягається позбавленням страху перед богами, смертю, "потойбічним" світом і незрозумілими явищами природи шляхом обмеження потреб, помірністю в насолодах, самоусуненням від суспільних і державних справ. Атеїзм— заперечення релігії та утвердження самоцінності буття світу і людини, компонент релігійного індиферентизму і вільнодумства, антиклерикалізму, деяких форм деїзму і пантеїзму. Атрибут— необхідна, істотна, невід'ємна властивість об'єкта. Базис— економічна структура суспільства, сукупність виробничих відносин. Безперервність і переривчастість— філософські категорії, що характеризують структуру матерії, а також процеси розви- Термінологічний словник тку в живій та неживій природі, у суспільстві і мисленні. Безперервність виражає взаємозумовленість ступенів розвитку, наявність у ньому механізмів спадкоємності і змін еволюційного типу. Переривчастість, дискретність відображає локальність і подільність матерії у просторі і часі, якісну відмінність і незвідність етапів розвитку природних, соціальних і розумових процесів. Біосфера— сфера життя, сукупність живих організмів і неживої речовини, що охоплена та організована діяльністю і активністю живого. Благо— в етиці та філософії те, що має певний позитивний сенс; у вузькому суто етичному значенні — синонім поняття "добро"; у філософському значенні — "цінність". Буття— філософська категорія, що означає реальність, усе що існує. Бути означає існувати. Верифікація— поняття логіки і методології науки щодо встановлення істинності наукових тверджень шляхом їх емпіричної перевірки. У логічному позитивізмі — принцип науково осмислених тверджень на засадах протоколів, що фіксують дані "чистого" (чуттєвого) досвіду. Взаємодія — процес безпосереднього чи опосередкованого впливу різних об'єктів один на одного, зміна їх стану, взаємні переходи, породження одними об'єктами інших. Виробничі відносини— сукупність економічних відносин між людьми у процесі матеріального виробництва і руху суспільного продукту від виробника до споживача, діалектична єдність форм власності, розподілу, обміну і споживання матеріальних засобів життя. Відображення— категорія діалектико-матеріалістичної теорії пізнання, що виражає сприйняття об'єкта як первинного і образу (знання) як вторинного, характеризує матеріалістичне розв'язання основного питання філософії. Вільнодумство(вільнодумність) — заперечення релігійного догматизму і церковної обрядовості з раціоналістичних позицій, відстоювання свободи думки. Віра— 1)у гносеології та методології науки прийняття будь-якого знання за відсутності безпосереднього емпіричного і раціонального обґрунтування; 2) у релігії світоглядна позиція і
Термінологічний словник психологічна установка на реальне існування божественних істот, можливість спілкування з ними та отримання від них життєвих благ. Віталізм— вчення про якісну відмінність живої природи від неживої, про принципову неможливість зведення життєвих процесів до сил і законів неорганічного світу, про наявність у живих тілах особливих чинників, яких немає у неживих тілах. Властивість— філософська категорія для вираження зв'язку конкретної речі з іншими речами, з якими вона взаємодіє. Воля— здатність до вибору мети діяльності та спрямування внутрішніх зусиль на її здійснення. Гармонія— категорія для вираження домірності та впорядкування частин цілого, єдності різноманіття, узгодженості форми і змісту об'єкта. Гедонізм — етична позиція, згідно з якою насолода є вищим благом і критерієм людської поведінки. Генезис — походження, виникнення; зародження і розвиток предметів і явищ. Генетичний метод— метод наукового пізнання процесів виникнення (походження) і становлення явищ, що розвиваються. Географічне середовище— сукупність предметів і явищ природи (земна кора, нижня частина атмосфери, води, ґрунтовий покрив, рослинний і тваринний світ), які залучені на конкретному історичному етапі до процесу життєдіяльності людей і створюють необхідні умови для їх існування і розвитку. Герменевтика— мистецтво і теорія витлумачення історичних текстів. Гіпостазування— наділення самостійним буттям абстрактного поняття, властивості, ідеї. Гіпотеза— наукове припущення, істинний зміст якого не-визначений. Гіпотетико-дедуктивний метод — метод міркувань, що ґрунтується на виведенні висновків з гіпотез та інших засновків, істинний зміст яких невизначений. Гра—широке коло діяльності людини та активності тварин, що зазвичай протиставляється утилітарно-практичній діяль- Термінологічний словник ності (активності) і характеризується переживанням задоволення від самої діяльності (активності). Гуманізм— система поглядів, переконань та ідеалів, яка проголошує цінність людини як особистості, її право на свободу, щастя, розвиток і виявлення своїх здібностей. Гуманізм вважає благо людини критерієм оцінки соціальних інститутів, а принципи рівності, справедливості та людяності — нормою взаємовідносин між людьми. Дедукція— перехід думки у процесі пізнання від загального до особливого та одиничного, логічне виведення особливого та одиничного із загального. Детермінізм— філософське вчення про об'єктивний закономірний взаємозв'язок і взаємозумовленість речей, процесів і явищ реального світу. Диференціація— атрибут процесу розвитку, пов'язаний з поділом, розчленуванням цілого на частини, ступені, рівні. Діалектика— вчення, згідно з яким різні явища, предмети і речі розглядаються з урахуванням їх найзагальніших закономірних зв'язків, взаємодії протилежних властивостей, тенденцій у процесах змін і розвитку; метод мислення, що ґрунтується на цьому вченні. Дійсність— реальність як актуальне і наявне буття, що реалізує певні історичні можливості. Діяльність— специфічна людська форма активного ставлення до світу, змістом якої є доцільна його зміна і перебудова на користь людей. Догма— доктрина або окремі її положення, що приймаються як істинні без доказів, дослідного обґрунтування і практичної перевірки, а лише на засадах релігійної віри або сліпого підкорення авторитету. Догматизм— антиісторичний, недіалектичний, схематично-закостенілий тип мислення, за якого аналіз і оцінка теоретичних і практичних проблем і положень проводяться без урахування конкретної реальності, умов, місця і часу. Досвід— єдність умінь і знань; чуттєво-емпіричне пізнання дійсності, що спирається на практику. Дослідження— спосіб виробництва нового знання характерний для науки як спеціалізованої форми пізнавальної діяльності.
Термінологічний словник Доцільність— відповідність явища або процесу певному (відносно завершеному) стану, матеріальна або ідеальна модель якого вважається за мету. Дуалізм— філософське вчення, що ґрунтується на визнанні рівноправними і такими, що не зводяться одне до одного, двох начал світу — свідомості і матерії, ідеального і матеріального. Духовне виробництво— продукування свідомості у суспільній формі (тобто у формах релігійної, філософської, політичної, правової, моральної, естетичної свідомості), за допомогою якої індивіди інтегруються в соціальну систему. Евдемонізм — принцип тлумачення і обґрунтування моралі, згідно з яким щастя (блаженство) є вищою метою людського життя. Еклектика — альтернативний діалектиці загальний метод пізнання; поєднання різнорідних поглядів, ідей, принципів, теорій зі зміною одних логічних засад на інші, метафізичну абсолютизацію мінливість і відносність людського знання. Експеримент— метод пізнання, за допомогою якого в контрольованих і керованих умовах досліджуються об'єкти дійсності. Емпіризм— напрям у теорії пізнання, представники якого визнають чуттєвий досвід джерелом знання і вважають, що зміст знання може бути представлений або описом цього досвіду, або зведенням до нього. Естетика— філософське вчення про прекрасне як специфічний вияв ціннісного ставлення людини до світу і художньої діяльності людей. Естетичний смак— здібність людини до сприйняття та оцінки естетичних властивостей явищ і предметів, до розпізнання прекрасного і потворного. Етика— філософське вчення про мораль як форму суспільної свідомості і специфічну сферу суспільного життя. Євгемеризм— вчення про походження релігії від шанування і обожнення стародавніх царів; пояснення міфів та вірувань як проекцій на світ богів і героїв реальних історичних подій. Єдність і боротьба протилежностей— основний закон діалектики, що є вираженням джерела саморуху і розвитку явищ природи і соціально-історичної дійсності; загальний закон пізнання.
Термінологічний словник Життя— форма існування матерії, що закономірно виникає за певних умов у процесі її розвитку. Загальне— закономірна форма зв'язку речей, явищ і процесів у складі цілого. Закон— категорія, що відображає об'єктивні, суттєві, необхідні та повторювані зв'язки між предметами і явищами реального світу. Закон заперечення заперечення— закон діалектики, що визначає напрям процесу розвитку, єдність мінливості і спадкоємності в розвитку, виникнення нового і відносну повторюваність деяких моментів минулого. Закономірність суспільна— об'єктивно існуючий, повторюваний, суттєвий зв'язок явищ суспільного життя або етапів історичного процесу, що характеризує поступальний розвиток історії. Заперечення— необхідний момент процесу розвитку, умова якісної зміни об'єкта. Зв'язок— взаємозумовленість існування явищ, розділених у просторі і (або) в часі. Здоровий глузд— стихійно сформовані під впливом повсякденного досвіду погляди людей на світ і на самих себе, принципи розуміння і оцінки явищ, правила дії в певних ситуаціях. Зміст і форма— взаємопов'язані філософські категорії, в яких зміст як визначальна складова цілого становить єдність усіх елементів об'єкта, його властивостей, внутрішніх процесів, зв'язків, суперечностей і тенденцій, а форма є способом існування і вираження змісту. Знак— матеріальний предмет (явище, подія), що виступає як представник іншого предмета, властивості або відносин, використовується для зберігання, перероблення і передачі повідомлень (інформації, знань). Знання— відображення об'єктивних характеристик дійсності у свідомості людини. Значення— зміст, що пов'язується з тим або іншим виразом (слово, пропозиція, знак) певної мови. Зняття— філософське поняття для позначення перетворення, в якому наявні форми або принципи усуваються, заперечуються, але разом з тим зберігають своє значення як підпорядковані моменти нової цілісності. Термінологічний словник Термінологічний словник
Зовнішнє і внутрішнє— філософські категорії, у взаємозв'язку яких зовнішнє виражає властивості предмета в цілому і способи його взаємодії з навколишнім середовищем, а внутрішнє — будову самого предмета, його склад, структуру і зв'язки між елементами. Ідеал— образ, що визначає спосіб мислення і діяльності людини або соціальної групи, суспільства в цілому. Ідеалізація— мислене конструювання понять щодо об'єктів, які не існують і нездійсненні у реальності, але прообрази яких є в реальному світі. Ідеалізм — загальне позначення філософських вчень, які стверджують, ніби свідомість, мислення, психічне є первинним, основоположним, а матерія, природа, фізичне — вторинним, похідним, залежним, обумовленим. Ідеалізованийоб'єкт — уявна пізнавальна конструкція, що є результатом ідеалізації. Ідеальне— суб'єктивний образ об'єктивної реальності, результат освоєння людиною світу, представлений у формах його свідомості та духовної культури. Ідейність— схильність до певної системи ідей і духовних цінностей, до відповідного соціального, етичного і естетичного ідеалу, послідовна відданість їм у теорії та на практиці. Ідеологія — система поглядів та ідей, у яких усвідомлюються та оцінюються ставлення людей до дійсності та одне до одного, соціальні проблеми і конфлікти, визначається мета (програми) соціальної діяльності, спрямованої на закріплення або зміну (розвиток) суспільних відносин. Ідея— форма мисленого осягнення явищ об'єктивної реальності, що включає розуміння мети та шляхів подальшого пізнання і практичного перетворення світу. Іманентне— поняття, що позначає внутрішню притаманність тієї або іншої властивості, закономірності певному предмету, явищу, процесу. Індетермінізм — філософське вчення і методологічна позиція, які заперечують або об'єктивність причинного зв'язку, або його універсальний характер, або пізнавальну цінність причинного пояснення в науці. Індивід— позначення одиничного, на відміну від сукупності, маси; окрема жива істота, особа, окрема людина, на відміну від колективу, соціальної групи, суспільства в цілому. Індивідуалізм— тип світогляду, суть якого полягає в абсолютизації позиції індивіда в його протиставленні суспільству, причому не якомусь певному соціальному ладу, а суспільству взагалі, світу в цілому. Індивідуальність— неповторна своєрідність будь-якого явища, істоти, людини. Інтерес— реальна причина соціальних дій, подій, звершень, що стоїть за безпосередніми спонуками (мотивами, помислами, ідеями, намірами) індивідів або соціальних груп, які беруть участь у цих діях. Інтерполяція— знаходження проміжних значень за логічними або статистичними даними. Інтерпретація— фундаментальна операція мислення, надання смислу будь-яким виявам духовної діяльності людини, об'єктивованим у знаковій або чуттєво-наочній формі. Інтуїція— здатність свідомості осягнути істину шляхом безпосереднього її визначення, без обґрунтування з використанням доказів. Істина— адекватне відображення об'єкта суб'єктом, який пізнає; відтворення об'єкта таким, яким він є сам по собі, поза і незалежно від людини та її свідомості. Історичне і логічне— філософські категорії, що характеризують відношення між об'єктивною дійсністю, що історично розвивається, та її відображенням у теоретичному пізнанні. Історичне — процес становлення і розвитку об'єкта; логічне — теоретичне відтворення розвиненого об'єкта і об'єкта, що розвивається, у всіх істотних і закономірних зв'язках та відношеннях. Категорії— загальні, фундаментальні поняття, що відображають найістотніші закономірні зв'язки і відносини реальної дійсності і пізнання. Кількість— категорія діалектики, що відображає загальне і однорідне в якостях речей і явищ, завдяки чому вони стають порівнянними.
Термінологічний словник Термінологічний словник
Концепція— певний спосіб розуміння, трактування будь-якого предмета, явища, процесу, основний погляд на предмет або явище, керівна ідея для їх систематичного висвітлення. Космос — термін давньогрецької філософії для позначення світу як структурно організованого і впорядкованого цілого. Культура — специфічний спосіб організації та розвитку людської життєдіяльності, представлений результатами матеріальної і духовної праці, системою соціальних норм і установ, духовними цінностями, сукупністю відношень людей до природи, до самих себе і між собою. Людина— вищий ступінь розвитку живих організмів на Землі, суб'єкт суспільно-історичної діяльності та культури. Матеріалізм — один з двох головних філософських напрямів, який вирішує основне питання філософії на користь первинності матерії, природи, буття, фізичного, об'єктивного і розглядає свідомість, дух, мислення, психічне, суб'єктивне як властивість матерії в протилежність ідеалізму, який визнає за вихідне, первинне свідомість, дух, мислення, ідею. Матерія— філософська категорія для позначення об'єктивної реальності, яку дано людині в її відчуттях, що копіюється, фотографується, відображається нашими відчуттями, існуючи незалежно від них. Мета— визначення наперед у мисленні результату діяльності та шляху його досягнення за допомогою певних засобів. Метафізика— протилежний діалектиці філософський метод, що заперечує якісний саморозвиток буття через суперечність. Метод— спосіб побудови та обґрунтування системи філософського і наукового знання; сукупність прийомів та операцій практичного і теоретичного освоєння дійсності. Методологія— система принципів і способів організації і побудови теоретичної і практичної діяльності; вчення про методи пізнання і діяльності. Механіцизм— однобічний метод пізнання, що ґрунтується на визнанні механічної форми руху матерії як єдино об'єктивної. Мислення— вища форма активного відтворення у свідомості об'єктивної реальності, що полягає у безпосередньому, опо- середкованому та узагальненому пізнанні суб'єктом істотних зв'язків і відносин між предметами і явищами, у творчому створенні нових ідей, у прогнозуванні подій та дій. Міра— філософська категорія, що виражає діалектичну єдність якісних і кількісних характеристик об'єкта, кількісні межі існування певної якості. Міфологія— форма суспільної свідомості; спосіб розуміння природної і соціальної дійсності на ранніх стадіях суспільного розвитку; історичний тип світогляду. Мова— система знаків як засіб людського мислення, вираження думок, спілкування. Мовлення— діяльність і спілкування, опосередковані мовою. Моделювання— метод дослідження об'єктів пізнання на їх моделях; побудова і вивчення моделей реально існуючих предметів, явищ і об'єктів, що проектуються, для визначення або поліпшення їхніх характеристик, раціоналізації способів їх створення та управління ними. Монізм— спосіб сприйняття різноманітних явищ у світі, що виходить з одного начала (субстанції) всього існуючого, і побудова теорії у формі логічно-послідовного розвитку вихідного положення. Мораль— спосіб нормативного регулювання дій людини в суспільстві; особлива форма суспільної свідомості; вид суспільних відносин (моральні відносини), об'єкт спеціального вивчення етики. Мотив— те, що спонукає до активної діяльності тварину або людину, визначає мету діяльності та її спрямованість. Надбудова— сукупність ідеологічних суспільних відносин, поглядів і установ певного суспільства. Народ— населення певної країни; різні форми етнічних спільнот (плем'я, народність, нація). Народність— історично сформована мовна, територіальна, економічна і культурна спільнота, попередник нації. Народонаселення— сукупність людей певної країни, частини світу, земної кулі в цілому (людство); предмет спеціальної науки — демографії. Натурфілософія— філософія природи.
Термінологічний словник Наука — сфера людської діяльності, функцією якої є продукування і теоретична систематизація знань. Наукова картинасвіту — цілісна система уявлень про світ у цілому та його загальні властивості та закономірності як результат узагальнення і синтезу основних природничо-наукових понять і принципів. Нація— історична спільнота людей, яка виникла на основі загальності їх території, економічних зв'язків, мови, етнічних відмінностей, культури і характеру. Необхідність і випадковість— співвідносні філософські категорії, що відображають різні типи зв'язків і відносин в об'єктивному світі та його пізнанні. Необхідність — відображення внутрішніх, стійких, таких, що повторюються, загальних зв'язків і відносин дійсності, основних напрямів її розвитку. Випадковість — відображення зовнішніх, неістотних, нестійких, одиничних зв'язків і відносин дійсності. Несвідоме — філософська категорія для вираження сукупності психічних властивостей, операцій і станів, не представлених у свідомості суб'єкта: 1) надіндивідуальні підсвідомі явища — зразки типової для певної спільноти поведінки, засвоєні суб'єктом через "механізми" наслідування та ідентифікації (ототожнення); 2) неусвідомлювані спонукачі дії — мотиви і смислові установки особи: емоції, воля, інстинкти, інтуїція; 3) неусвідомлювані установки і стереотипи автоматичної поведінки. Нескінченне — філософська категорія для вираження безмежного різноманіття матеріального світу у просторі і часі. Номіналізм— філософське вчення, що заперечує онтологічне значення універсалій (загальних понять), стверджує, що універсалії — продукт мислення, а насправді загальне не існує; у середньовічній філософії — один із напрямів схоластики. Ноосфера— сфера взаємодії природи і суспільства, в якій людська діяльність стає головним фактором їх розвитку (тех-носфера, антропосфера, соціосфера). Об'єкт— те, що протистоїть суб'єкту в його предметно-практичній і пізнавальній діяльності. Одиничне— ознака предмета, що перебуває у відношенні несхожості до ознак усіх інших предметів певного фіксованого класу. Термінологічний словник Онтологія— вчення про буття як таке; розділ філософії, що вивчає фундаментальні принципи буття, найбільш загальні сутності та категорії сущого. Опосередкування— відношення між двома поняттями (або об'єктами), мислиме і пізнаванне лише через третє поняття, що є підставою для відношень між першими двома. Основне питання філософії— питання про відношення мислення до буття, духовного до матеріального взагалі. Особистість— людина в сукупності її соціальних якостей. Пантеїзм— філософське вчення про тотожність Бога і світу. Передбачення— обґрунтоване припущення щодо майбутніх явищ і подій у природі та суспільстві або щодо явищ і подій, які зараз невідомі, але можуть бути виявлені. Передрікання— функція наукового пізнання, формулювання на основі знань щодо наявного стану об'єкта, його властивостей, зв'язків, тенденцій розвитку в майбутньому. Пізнання— процес відображення і відтворення у свідомості індивіда дійсності; отримання, оброблення, зберігання і використання людьми (суспільством) інформації про світ і самих себе; здобуття нового знання. Плюралізм— філософська позиція, згідно з якою існують декілька або безліч незалежних одне до одного начал або видів буття (в онтології), підстав і форм знання (у гносеології). Побут— сфера невиробничого соціального життя людей, у якій ними задовольняються матеріальні потреби (в їжі, одязі, житлі, лікуванні, підтримці здоров'я) та засвоюються духовні блага і культура спілкування, відповідно до яких вони відпочивають і розважаються. Побут у широкому розумінні — устрій повсякденного життя людей. Поняття— думка, що в узагальненій формі відображає предмети і явища дійсності та істотні зв'язки між ними за допомогою фіксації загальних і специфічних ознак, якими є властивості предметів і явищ та відношення між ними. Порівняння— загальнонауковий метод, пізнавальна операція з визначення схожості і відмінності об'єктів. Постіндустріальне суспільство— позначення в соціології і футурології нової стадії суспільного розвитку, соціальний про-
Термінологічний словник Термінологічний словник
грес у якій забезпечується зміною технологічних епох у всесвітній історії. Потворне— естетична категорія, антитеза прекрасному, осереддя негативних характеристик буття. Потреби— необхідність у тому, без чого не можна існувати, підтримувати життєдіяльність і розвиток організму, особистості, соціальної групи, суспільства в цілому; внутрішній спонукач активності. Правосвідомість — сукупність поглядів, ідей, що визначають ставлення людей, соціальних груп і верств населення до права, законності, правосуддя, їх уявлення про правомірне і неправомірне у суспільстві. Практика— матеріальна, предметно-чуттєва і цілеспрямована діяльність людини, метою якої є освоєння і перетворення природних та соціальних об'єктів і яка є загальною основою, рушійною силою розвитку людського суспільства і пізнання. Праця— цілеспрямована діяльність людини, у процесі якої вона за допомогою знарядь праці впливає на природу і використовує її з метою створення предметів для задоволення своїх потреб. Предмет — категорія, що позначає деяку цілісність, відокремлену зі світу об'єктів у процесі людської діяльності і пізнання. Природа— весь світ у розмаїтті його форм; об'єкт науки; сукупний об'єкт природознавства. Природжене знання— гносеологічне вчення, яке визнає наявність знання, що має додосвідне походження, і обумовлює універсальні принципи буття і пізнання. Причина і наслідок— філософські категорії, що відображають одну з форм загального зв'язку і взаємодії явищ. Причина — явище, дія якого викликає, вчиняє, визначає, змінює або спричиняє інше явище, тобто наслідок. Причинність— об'єктивний зв'язок між різними станами видів і форм матерії у процесах її руху і розвитку. Проблема— питання, що об'єктивно виникає під час розвитку пізнання; комплекс питань, вирішення яких становить суттєвий практичний або теоретичний інтерес. Прогнозування— розробка прогнозів — суджень (з позицій імовірності) про стан певних явищ у майбутньому; спеціальне наукове дослідження перспектив розвитку явищ переважно з кількісним оцінюванням і визначенням більш-менш точних термінів змін у цих явищах. Прогрес— тип, напрям розвитку як перехід від нижчого до вищого, від менш досконалого до більш досконалого. Продуктивні сили— система суб'єктивних (людина) і речовинних елементів, що здійснюють "обмін речовин" між суспільством і природою у процесі матеріального виробництва; єдність праці "живого" та упредметненого; діалектична єдність виробників матеріальних засобів життя, засобів виробництва, науки і технологій. Пролегомени— введення в ту або іншу науку з метою попереднього ознайомлення з її методами і завданнями, формулювання вихідних понять про предмет, що нею вивчається; попередній розгляд сукупності проблем, вирішення яких є неодмінною умовою теоретичного розвитку певної галузі знання. Простір і час— загальні форми буття матерії, її атрибути. Простір — форма буття матерії, яка характеризує її протяжність, структурність, співіснування і взаємодію елементів у всіх матеріальних системах. Час — форма буття матерії, яка характеризує тривалість її існування, послідовність зміни станів у русі і розвитку всіх матеріальних систем. Протилежність— властивості, сторони, ознаки об'єктів, які одночасно передбачають (не існують окремо) і виключають одна одну. Психіка— властивість високоорганізованої матерії, особлива форма відображення суб'єктом об'єктивної реальності за допомогою сигнальних систем. Рабовласницька формація— суспільний лад рабства і рабовласництва; перша в історії людства антагоністична суспільно-економічна формація. Раси— групи людей одного походження, зі спільними спадковими морфологічними і фізіологічними ознаками, які сформувалися історично. Раціоналізм— філософський напрям, що визнає розум за джерело, основу пізнання і поведінки людей.
Термінологічний словник Термінологічний словник
Революція (соціальна) — спосіб переходу від суспільно-економічної формації, що історично віджила, до більш прогресивної; докорінний якісний переворот у всій соціально-економічній структурі суспільства. Регрес — тип розвитку від вищого до нижчого, від нового до старого, від складного до простого. Редукціонізм — методологічний принцип, згідно з яким вищі форми матерії можуть бути повністю пояснені на основі закономірностей руху нижчих форм. Редукція — методологічний принцип зведення певних даних, структури, об'єкта до простіших, початкових начал. Релятивізм — методологічний принцип абсолютизації відносності та умовності змісту пізнання. Рефлексія — принцип людського мислення, предметного розгляду самого знання, критичного аналізу його змісту і методів пізнання; самопізнання внутрішньої будови і специфіки духовного світу людини. Римський клуб — міжнародна громадська організація, створена в 1968 р. з метою вивчення особливостей розвитку людства в епоху науково-технічної революції. Річ— окремий предмет матеріальної дійсності, якому притаманні відносна незалежність і стійкість існування. "Річ у собі" — філософський термін, що позначає речі такими, якими вони є самі по собі, на відміну від того, якими вони є "для нас" — у нашому пізнанні. У "Критиці чистого розуму" І. Канта "річ у собі" — те в речах, що непізнаванне. Рішення — процес і результат вибору мети і способу дії. Родина — мала група людей, що ґрунтується на шлюбі або кровній спорідненості і члени якої пов'язані спільністю побуту, взаємною моральною відповідальністю і взаємодопомогою; відносини між чоловіком і дружиною, батьками і дітьми. Розвиток— незворотна, певним чином спрямована, закономірна зміна матеріальних та ідеальних об'єктів. Розуміння— універсальна форма опанування дійсності, осягнення і реконструкції смислового змісту явищ історичної, соціально-культурної та природної реальності. Рух— категорія матеріалістичної діалектики для вираження будь-яких змін у природі і суспільстві. Сакралізація— наділення предметів, речей, явищ, людей "священним" (у релігійному розумінні) змістом, підкорення політичних і суспільних інститутів, соціальної і наукової думки, культури і мистецтва, побутових відносин релігійному впливу. Самопізнання— усвідомлення та оцінка людиною самої себе як суб'єкта практичної і пізнавальної діяльності, як особистості. Саморух— філософська категорія, для вираження змін об'єкта під впливом його внутрішніх суперечностей, чинників, умов. Свідомість— духовний світ людини, виражений у її вчинках; думка, сформульована і виражена засобами мови. Світогляд— система уявлень про світ і місце людини в ньому, про ставлення людини до навколишньої дійсності, до себе самої, а також обумовлені цими уявленнями основні життєві позиції та установки людей, їх переконання, ідеали, принципи пізнання і діяльності, ціннісні орієнтації. Свобода— здатність людини до активної діяльності відповідно до своїх намірів, бажань та інтересів, у ході якої вона досягає поставленої мети; здатність особистості приймати рішення зі знанням справи. Свобода волі— філософське поняття для позначення самовизначення людини у своїх діях. Секуляризація— поняття для позначення етапів вивільнення з-під впливу релігії всіх сфер життєдіяльності суспільства і особистості. Сенсуалізм— напрям у теорії пізнання, згідно з яким чутливість є головною формою достовірного пізнання. Синтез— загальнонауковий метод пізнання і дії, поєднання різних елементів, сторін предмета в єдине ціле (систему) як у практичній діяльності, так і в процесі пізнання. Система— сукупність елементів, що перебувають у відносинах і зв'язках один з одним і утворюють певну цілісність, єдність. Системний аналіз— сукупність методологічних засобів у підготовці та обґрунтуванні рішень щодо складних проблем політичного, військового, соціального, економічного, наукового, технічного характеру.
Термінологічний словник Термінологічний словник
Системний підхід— напрям методології спеціально-наукового пізнання і соціальної практики, в основі якого лежить дослідження об'єктів як систем. Смерть — природне припинення існування живої істоти. Софістика— загальний метод пізнання і діяльності, що ґрунтується на навмисному порушенні законів і принципів формальної логіки, на використанні помилкових аргументів і доказів, що подаються як правильні. Соціалізація— процес засвоєння людиною певної системи суспільних відносин, знань, норм і цінностей, що надає їй можливість функціонувати як повноправному члену суспільства. Соціальна мобільність— зміна індивідом або групою соціальної позиції, місця в соціальній структурі. Соціальне середовище— навколишні матеріальні і духовні умови існування, формування і діяльності людини. Соціальні групи— відносно стійкі сукупності людей зі спільними інтересами, цінностями і нормами поведінки в межах історично визначеного суспільства. Спадкоємність — зв'язок між різними етапами або ступенями розвитку, сутність якого полягає у збереженні елементів цілого або окремих його характеристик при переході до нового стану. Спільнота— сукупність людей, об'єднаних історично стійкими соціальними зв'язками і відносинами, яким притаманні загальні ознаки, що надають їй неповторної своєрідності. Споглядання — безпосереднє відношення свідомості до предмета. Спонтанне— мимовільні явища, що виникають без зовнішніх організаційних дій. Спосіб виробництва— історично-конкретна єдність продуктивних сил і виробничих відносин. Спостереження — спеціальне цілеспрямоване сприйняття, обумовлене метою діяльності. Сприйняття— цілісне відображення предметів, подій та явищ під безпосереднім впливом об'єктів реального світу на органи чуття. Стан— категорія наукового пізнання; характеризує здатність матерії до вияву в різних формах своїх властивостей і відносин. Становлення— категорія діалектики для позначення процесу формування будь-якого матеріального або ідеального об'єкта. Статистичні і динамічні закони— дві основні форми зв'язку явищ, які відрізняються за характером прогнозів. У законах динамічного типу прогнози мають точний, однозначний характер; у статистичних законах прогнози мають не достовірний, а лише ймовірний характер. Стереотип соціальний— схематизований і стандартизований образ або уявлення щодо соціального об'єкта, емоційно забарвлений, з високою стійкістю. Стихійний матеріалізм— неусвідомлене, не оформлене філософськи, несвідоме переконання в існуванні об'єктивної реальності. Стрибок— процес переходу кількісних змін у якісні під час порушення міри. Структура— сукупність стійких зв'язків об'єкта, що забезпечують збереження його основних властивостей за різних зовнішніх і внутрішніх змін. Структурно-функціональний аналіз— метод системного дослідження соціальних явищ і процесів як структурно розчленованої цілісності, в якій кожний елемент структури має певне функціональне призначення. Суб'єкт— носій діяльності і пізнання; індивід, соціальна група, людство в цілому. Суб'єктивізм— світоглядна позиція виключення об'єктивного підходу до дійсності, заперечення об'єктивних законів природи і суспільства. Субстанція— об'єктивна реальність з погляду її внутрішньої єдності; матерія в єдності всіх форм її руху; гранична основа для зведення чуттєвого різноманіття і мінливості властивостей об'єктів до постійного, відносно стійкого і самостійно існуючого. Субстрат— загальна матеріальна основа явищ. Суперечність— у діалектиці — взаємодія протилежних, взаємовиключних складових і тенденцій предметів і явищ, які разом зтим перебувають у внутрішньому єднанні та взаємопроникненні, виступаючи джерелом саморуху та розвитку об'єктивного світу іпізнання. Термінологічний словник Термінологічний словник
Суспільні відносини— різноманіття зв'язків між соціальними групами та націями, а також усередині їх, у процесі їх економічного, політичного, культурного життя і діяльності. Суспільство — відносно відокремлена від природи частина матеріального світу, форма життєдіяльності людей, що історично розвивається. Сутність і явище— філософські категорії для вираження загальних форм об'єктивного світу, його пізнання і діяльності людей. Сутність — внутрішній зміст предмета в єдності всіх різноманітних і суперечливих форм його буття; явище — зовнішнє виявлення сутності (сутність явна, явище сутнє). Сцієнтизм — світоглядна позиція в основу якої покладено уявлення про наукове знання як про найвищу культурну цінність і достатню умову для орієнтації людини у світі. Творчість— діяльність зі створення якісно нового, такого, чого раніше не було. Теза— вихідний момент у процесі діалектичного розвитку; разом із антитезисом і синтезом становить тріаду. Тенденція— напрям розвитку явища або процесу. Теорія— вища форма організації наукового знання, цілісне уявлення про закономірності та істотні зв'язки об'єкта. Теорія пізнання— розділ філософії, в якому вивчаються проблеми природи пізнання та його можливостей, відношення знання до реальності, досліджуються загальні передумови пізнання, умови його достовірності, істинності. Упредметнення— поняття, що позначає історично скоро-минуще соціальне ставлення, яке перетворює суб'єктивно-особистісні зв'язки між людьми на речові зв'язки. Утилітаризм— принцип оцінки всіх явищ з погляду їх корисності, можливості бути засобом для досягнення певної мети. Уявлення— образ сприйнятого раніше предмета або явища, а також образ, створений продуктивною уявою; форма чуттєвого відображення у вигляді наочно-образного знання. Фаталізм— світогляд визначеності, заперечення об'єктивності випадковостей і вільного вибору. Філогенез— процес формування певної групи організмів. Філософія— форма суспільної свідомості, теоретичне світорозуміння, вчення про загальні принципи буття і пізнання, про відношення людини до світу; наука про загальні закони розвитку природи, суспільства і мислення. Філософія науки— дисципліна, що досліджує структуру наукового знання, засоби і методи наукового пізнання, способи обґрунтування і розвитку знання. Філософія права— вчення про найзагальніші теоретично-світоглядні проблеми правознавства і державознавства. Філософська антропологія— філософське вчення про людину, її сутність та природу. Формалізація— відображення результатів мислення в точних поняттях або твердженнях; загальнонауковий метод пізнання. Функція— взаємозв'язок двох (групи) об'єктів, у якому зміна одного з них супроводжується зміною іншого (інших). Хибна думка— неадекватне уявлення, розуміння дійсності, що становить для суб'єкта пізнання видимість істинного знання. Цивілізація— рівень, ступінь суспільного розвитку, матеріальної та духовної культури. Цілісність— узагальнена характеристика об'єктів зі складною внутрішньою структурою. Ціннісні орієнтації— елементи внутрішньої структури особистості, закріплені її життєвим досвідом та всією сукупністю переживань, що відділяють значуще, істотне для особи від незначущого, неістотного. Цінність— річ, явище, процес, значущі для людей. Час— атрибут, загальна форма буття матерії, що виражає тривалість буття і послідовність зміни станів усіх матеріальних систем і процесів у світі. Частина і ціле— філософські категорії для вираження відношень між сукупністю предметів або елементів окремого об'єкта, а також зв'язку, що їх об'єднує і спричинює появу нових, інтегративних властивостей і закономірностей, не властивих предметам в умовах їх роз'єднаності. Шлюб— історично зумовлена, санкціонована і регульована суспільством форма стосунків між жінкою і чоловіком, що ви-
Термінологічний словник значає їхні права і обов'язки одне до одного та до дітей. Шлюбом упорядковується і реалізується природна потреба людей у продовженні роду відповідно до соціальних умов і культури. Шовінізм — проповідь національної винятковості, протиставлення інтересів однієї нації інтересам інших націй, поширення національного чванства, розпалювання національної ворожнечі та ненависті. Якість — філософська категорія, що виражає невіддільну від буття об'єкта його суттєву визначеність, завдяки якій він є саме цим, а не іншим об'єктом. Читайте також:
|
||||||||
|