Самоконтроль дозволяє педагогам самоорганізуватись, він скрині розвитку самосвідомості. При переведенні вчителя на самоконтролі, педагогічною радою школи враховуються такі чинники, як:
— здатність вчителя критично оцінювати свою професійну діяльність;
— потреба вчителя у самоосвіті;
— участь у методичній роботі;
— демократизм стосунків вчителя з учнями;
— наявність у школярів, яких навчає вчитель, стійких знань та навичок самоконтролю;
— стійкий інтерес учнів до навчального предмета.
Визначити ставлення і готовність вчителів до самоконтролю можна за допомогою методики Г. Паринова.
Проте навіть такого вивчення буде недостатньо, щоб визначитись із ступенем готовності вчителів до самоконтролю. Для цього необхідно вивчити діяльність та ціннісні орієнтації вчителя з чотирьох позицій: мета, мотив, спосіб, результат (таблиця 16).
Таблиця 16
Рівні готовності вчителів до самоконтролю
Умови ефективного контролю:
1. Чітка постановка цілей, завдань та вибір об'єктів контролю.
2. Компетентність перевіряючого, високий рівень професіоналізму.