Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Теорія справедливості

Згідно з теорією справедливості люди суб'єктивно порівнюють свої винагороди із витраченими зусиллями і винагородами та зусиллями інших працівників, які виконують аналогічну роботу. Якщо порівняння вказує на несправедливість, то у людини виникає психологічне на­пруження, що призводить до протидії адміністрації та низької віддачі у роботі. Таким чином, відповідно до теорії справедливості людина працюватиме якісніше, якщо отримуватиме справедливу з її точки зору винагороду.

Комплексна теорія Портера-Лоулера враховує цінність винагород, зв'язки «цінність — винагорода», здібності, характер, роль працівника (рис. 33).

Рис. 33. Модель комплексної теорії Портера-Лоулера

Ці теорії не виключають одна одну, а швидше доповнюють та відпові­дають конкретним умовам використання. Проте у них є спільне: вони розгортаються навколо таких понять, як потреби та винагороди.

Групова мотивація

Вернер Зігерт і Лючія Ланг, німецькі вчені, ранжували мотиви активізації трудової діяльності у колективі, показали зв'язки між гру­повою та індивідуальною мотиваціями (рис. 34). Як бачимо, групова гила об'єднання зменшується з першого до п'ятого ступеня. У функ­ціонуванні групи вирішальна роль належить особистим мотивам (кожен шукає свою вигоду). Якщо група виправдовує очікування особистості, го об'єднуючі мотиви підсилюються.

Рис. 34. Ієрархія мотивів

Для утвердження в колективі групової моделі керівникам пропо­нується дотримуватися таких правил:

— допомагати колективу відчути загальний (спільний) успіх;

— зміцнити довіру членів колективу один до одного і, передусім, до керівника;

— піклуватись про те, щоб належність до колективу давала радість і відповідала прагненню до престижу;

— підтримувати віру в реальність поставлених перед колективом цілей;

— культивувати почуття належності до колективу, активно залучати членів колективу до загальноколективних заходів.

Для створення клімату мотивації на фірмі «Райдер-Систем» (Майа-мі) адміністрація розробила систему принципів взаємодії керівництва з персоналом:

— забезпечити створення на роботі клімату взаємодовіри, поваги і підтримки;

— дати кожному цікаву роботу, яка спонукає до розвитку знань і умінь працівника;

— встановити чіткі цілі і завдання, а також обґрунтовані норми виробітку;

— оцінювати внесок співробітників у результати діяльності фірми за регулярним зворотним зв'язком;

— створювати можливості для розвитку співробітників і розкриття їхнього потенціалу;

— надавати всім однакові можливості при наймі та просуванні службовими сходами, виходячи із здібностей співробітників, результативності їх праці, набутого досвіду;

— давати співробітникам такі приклади поведінки, які спонукали б їх до єднання, щирості, чесності;

— компенсувати витрати зусиль співробітників згідно з їхнім вне­ском у загальні результати через підвищення оплати праці та премії за результатами року;

— визнавати необхідність раціонального способу життя, яке охоплює сферу ділових, сімейних, особистих і групових інтересів.

Керівник організації через систему мотивації персоналу прагне вирішити складні проблеми управління. Це можна побачити, ознайо­мившись із наступною таблицею (таблиця 25).

Система мотивації персоналу

  Мета мотивації Засоби мотивації Результат мотивації  
  1. Усвідомлення Статут організації. Концепція Система спільних  
    цілей організації. Узгодження власних цілей та цілей організації розвитку організації цілей, ціннісних орієнтацій танорм поведінки персоналу. Високий рівень культури організації  
  2. Правильне сприйняття процесів, що відбуваються в організації Діюча система інформації Стале уявлення про організацію  
  3. Відчуття Участь у обговоренні та Ідентифікація  
    причетності до організації вирішенні проблем організації з організацією  
  4. Корпоративність Розвиток партнерських Здатність персоналу  
    і колегіальність у поведінці та діяльності стосунків у колективі до спільної діяльності  
  5. Відповідальність Створення умов для участі Справедливе  
    та в обговоренні результатів ставлення  
    справедливість по відношенню до інших членів організації роботи членів колективу до розподілу пільг та винагород незалежно від посади члена колективу  
  6. Задоволеність Узгодження задач організації та Якість виконання  
    персоналу від роботи працівників. Відповідна організація робочого місця та створення умов діяльності завдань  
  7. Підвищення Кадрова політика. Творча інноваційна  
    кваліфікаційного Планування кар'єри членів діяльність  
    рівня персоналу колективу. Залучення до системи підвищення кваліфікації з урахуванням здібностей, персоналу  
    потреб, бажань працівників    
Мета мотивації Засоби мотивації Результат мотивації    
8. Привабливість, Врахування індивідуальних Ефективність    
  інтерес роботи можливостей та інтересів використання    
  для персоналу колективу під час розподілу завдань робочого часу. Якість виконаної роботи    
9. Позитивний Чіткий режим роботи. Відсутність    
  вплив організації на персонал Система правил. Система стимулювання. Спільна діяльність адміністрації та профкому правопорушень    
10. Самоаналіз Збори колективу. Самокритична    
  персоналом Звіти про роботу. оцінка своїх    
  своєї діяльності Широке інформування колективу про стан справ в організації в цілому та в окремих її підрозділах. Управлінська підтримка персоналу досягнень, результатів діяльності, недоліків. Здатність до самов­досконалення    
                     

Узагальнюючи дослідження управлінців та психологів, можна ви­окремити основні фактори — антимотиватори:

1. Людину змушують робити те, що не входить до її обов'язків, за що вона безпосередньо не відповідає.

2. Співробітника не залучають до прийняття рішення, а питають про результат, тобто: якщо успіх — керівникові, а невдача — виконав­цю.

3. Винагорода, подяка за те, що зробив працівник, досталась ін­шим.

4. Людину вважають нездатною щось зробити, тому її завдання до­ручають іншому.

5. Працівника вважають неперспективним, а тому не сприяють поса­довому зростанню, підвищенню кваліфікації.

6. Керівник чужі пропозиції видає за свої, а справжній автор зали­шається ні з чим.

7. Завжди доручаються нецікаві справи, відтак виникає питання: за кого мене тримають?

8. Пропонуючи роботу, говорили про одне (обсяг, зміст, контроль, творчість, результати тощо), а на ділі — зовсім інше.

9. Керівник при інших людях робить зауваження, розповідає про працівника та його проблеми третім особам.

10. Постійна роль «палички-виручалочки».

11. Коли людина не знає всієї інформації, а її знають і переказують колеги, то виникає думка: що у мене за спиною?

12. Відчуття прихованого контролю, раптові перевірки.

Основними критеріями мотивуючої організації праці Роберт Н. Форд, Ф. Герцберг вважають наступні:

1. Будь-які дії повинні бути осмисленими. Передусім це стосується того, хто вимагає дій від інших.

2. Більшість людей відчувають радість від роботи, відповідаючи за неї, задовольняючи свої потреби в особистій причетності до наслідків діяльності, до роботи з людьми.

3. Кожен на своєму робочому місці хоче показати, на що він здат­ний.

4. Людина прагне виразити себе в праці, пізнати себе в якихось результатах, мати докази того, що вона здатна щось зробити. Це «щось», коли це можливо, повинне отримати ім'я свого творця.

5. Практично кожен має власний погляд на те, як можна поліпшити свою роботу, її організацію, тому цим необхідно скористатись.

6. Людям подобається відчувати свою значущість. Чи знає кожен із працівників, якою важливою є його праця для загального успіху? Чи дає керівник це йому зрозуміти?

7. Кожна людина прагне успіху. Успіх — це реалізовані цілі. Чи розробляє керівник зі своїми співробітниками цілі, досягнення яких піддається виміру за рівнем та строками виконання?

8. Успіх без визнання спричиняє розчарування.

9. Співробітники не терплять, щоб рішення про зміни в їхній ро­боті — позитивні чи негативні — приймалися без їхнього відома.

10. Кожний потребує інформації та об'єктивної оцінки якості своєї праці.

11. Більшість людей прагне у процесі роботи набувати нових знань, умінь, підвищувати рівень своєї компетентності.

У практиці управління вже вироблено і певні педагогічні правила стимулювання праці, а саме: 1. Враховувати індивідуальну сприятливість до різних форм заохочення і покарання.

2. Враховувати й оцінювати працю кожного працюючого і колективу в цілому. В. Гюго: «Бути добрим зовсім не важко; важко бути спра­ведливим».

3. Механізм стягнення повинен діяти послідовно та об'єктивно.

Приклад

Англієць Бейсі радить, щоб механізм стягнень діяв потрібно до за­кону гарячої печі. Аналогію він пояснює так:

Гаряча піч випромінює жар, тобто попереджує всіх, що доторкання до неї викликає опік.

Гаряча піч обпікає одразу ж при доторканні до неї відчуттям болю.

Подібним чином швидко повинен діяти механізм стягнення, аби не залишати найменшого сумніву в логічному зв'язку між порушенням і стягненням.

Гаряча піч обпікає кожного, не звертаючи уваги на його відношення, позицію, протекцію тощо.

Так само повинна діяти система стягнень.

Гаряча піч обпікає завжди, при будь якому доторканні; немає такого положення, щоб опік був у відпустці.

Таким повинен бути і механізм стягнення — він повинен функціо­нувати безперервно.

Бейсі питає: на кого ображається людина? Можливо, на піч, але не дуже й не довго. Взагалі вона сердиться на себе за необережність. Ось тут виникає остання аналогія: якщо механізм стягнень є систе­мою, то діє він послідовно й об'єктивно, виключаючи вплив особи­стих зв'язків, досить чітко відтворюючи причинний зв'язок, і подібно до гарячої печі не викликає до себе ненависті.

1. Оцінка вчинків повинна здійснюватися залежно від їхнього су­спільного значення.

2. Вибрана форма і ступінь заохочення та покарання мають відповідати оцінці і думці не тільки керівника, а усього колективу.

3. Оптимально поєднувати заохочення і покарання. Економно ви­користовувати засоби морального заохочення. Покарана людина не повинна супроводжуватися образою.

Тож доцільно звернути увагу на деякі соціально-психологічні пра­вила стимулювання праці. Серед них:

1) Заохочення більш ефективне, ніж покарання.

2) Враховувати тимчасовий поріг чутливості. Чим коротший зв'язок між дійсним вчинком і часом одержання винагороди, тим більш

ефективною є система преміювання, оскільки за цих умов чітке відчувається зв'язок: зробив — одержав.

3) Необхідно враховувати розмір премії. Необхідно застосовувати диференційований підхід до його визначення.

4) Принцип адресності полягає у персонологізації заохочень.

5) Система стимулювання повинна враховувати ставлення працівник; як до своєї праці, так і до справи усього колективу.

Можна виокремити позитивну та негативну мотивацію працівника Позитивна мотивація пов'язана із бажанням досягти успіху. Негатив­на — прагнення відійти від невдачі, неуспішності. Психологи доводять що позитивна мотивація пов'язана з позитивними емоціями, розвитком свідомої активності. А негативна мотивація, яка триває довгий час є шкідливою, вона впливає не тільки на результати роботи, а й руйнує особистість працівника.

Приміром, за умов власної позитивної мотивації керівник буде орієнтований на досягнення успіху. Його поведінка під час рішення управлінської проблеми передбачатиме:

— високу активність;

— прояв самостійності;

— здатність до ризику;

— відчуття відповідальності;

— прагнення знайти кращий варіант рішення та відповідні засо­би.

Основні супроводжувальні емоції — це: впевненість в своїх мож­ливостях та успіху, в правоті та вчинках.

Негативна мотивація призведе керівника до пошуку уникнення неуспішності. Дії та поведінка будуть адекватними:

— менше проявляти активність;

— уникати прийняття самостійних рішень;

— прагнення не ризикувати;

— зайва обережність;

— перекладання відповідальності;

— прагнення відмовитись від доручень вищого керівництва тощо.

Емоційне забарвлення такої управлінської поведінки теж негативне: страх самостійно діяти, очікування невдачі, острах відповідальності та покарання. Види мотивації керівників при об'єктивно заданих цілях представлено у матричному вигляді (таблиця 26).

Види мотивації керівників при об'єктивно заданих цілях

Тактика поводження керівника при виборі способу рішення управлінської задачі Емоції
Мотив досягнення успіху
Висока довільна активність Бажання діяти в напрямку постав­леної цілі
Прояв самостійності Впевненість у своїх можливостях
Прояв ризику Впевненість в успіху
Прагнення прийняти потрібне рішення Упевненість у слушності своїх дій
Прийняття високого ступеня відповідальності Упевненість у своїх вчинках
Прагнення знайти адекватні засоби реалізації цілей Впевненість у правоті своїх спонукань
Мотив запобіп і пня неуспіху
Менший прояв активності Острах діяти у напрямі поставленої цілі
Відхід від самостійного рішення Страх діяти без указівок «зверху»
Прагнення не ризикувати Острах невдачі
Зайва обережність при прийнятті рішень Острах відповідальності за прийня­те рішення
Відхід від відповідальності Страх перед відповідальністю
Прагнення «обминути» поставлену ціль Острах помилки і покарання

Для виявлення мотивації на досягнення чи попередження не­успішності є декілька діагностик, через яких чільне місце займає тест І. Д. Ладанова.

Пропонуємо оцінити мотиви досягнень за 9-бальною шкалою, де 9 — найбільш високий ступінь мотиву досягнення, а 1 —- найнижчий.


Читайте також:

  1. E) теорія раціонального вибору.
  2. ERG-теорія Клейтона Альдерфера
  3. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  4. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  5. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.
  6. Біхевіоральна теорія
  7. В межах наукового підходу існує велика кількість концепцій, але найбільш переконлива – еволюційна теорія.
  8. Векторна теорія формування ЕКГ. ЕКГ, відведення. Походження зубців, сегментів, інтервалів ЕКГ.
  9. Взаємозв’язок психодинамічної теорії АСПН з іншими теоріями
  10. Відкрита архітектура (теорія Z)
  11. Глобалізаційні процеси в сучасній світовій культурі та теорія модернізації
  12. Голографічна теорія пам’яті.




Переглядів: 1055

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Рівень — 1 | Високий ступінь прояву 98765

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.025 сек.