Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗМІСТ ЛЕКЦІЇ

1 Ринок: суть, функції та умови форму­вання. Ринковий механізм та його дія

В сучасному розвиненому суспільстві, де, з одного боку, неухильно зростає кількість товарів, покупців і продавців, а з іншого — розвивають­ся засоби зв'язку, акти купівлі-продажу можуть здійснюватися за допомогою телефону, поштою та іншими сучасними засобами зв'язку. Для цього не потрібний безпосередній контакт суб'єктів ринкових відносин, а отже, місце для їхньої зустрічі. Виходячи з цього, можна зробити висновок, що ринок — це обмін, який ве­деться за законами товарного виробництва і обігу.

Ринок – це діяльність з приводу купівлі-продажу товарів, організована за законами товарного виробництва.

Більш повно і глибоко сутність ринку можна розкрити через функції, які він виконує.

Інформативна функція. Через коли­вання цін на товари і послуги ринок надає учасникам виробництва об'єк­тивну інформацію про суспільне необхідні витрати вироб­ництва і суспільне необхідну якість та асортимент тих товарів і послуг, які виробляються.

Регулююча функція. Орієнтуючись на ринкові ціни і намагаючись одержати максимальний прибуток, підприємці направ­ляють свої кошти на випуск тих товарів, які користуються попитом. У результаті досягається відповідність між обсягом виробництва і суспільними потребами, формуються необхідні економічні пропорції. Так ринковий механізм виконує регулю­ючу функцію.

Оздоровча функція. Цю функцію ринок виконує тоді, коли за допомогою конкуренції «очищає» суспільне виробництво від економічно слабких, нежиттєздатних господарських одиниць і, навпаки, «дає зелене світло» ефективнішим. У цій своїй функ­ції ринок — об'єктивний суддя, який відбирає найкорисніших для суспільства виробників, внаслідок чого неперервно під­вищується середній рівень ефективності народного господар­ства.

Стимулююча функція ринку полягає в тому, що вона сприяє заохоченню тих, хто найбільш раціонально використовує фактори виробництва для одержання найкращих кінцевих результатів, застосовуючи найновіші досягнення науки, техніки, організації, стимулювання праці та управління. Якщо суб'єкти господарювання не прагнутимуть до постійного підвищення ефективності виробниц­тва, їхні індивідуальні витрати виробництва будуть вищими, ніж суспільне необхідні, то вони будуть неконкурентоздатними і ста­нуть банкрутами.

Інтегруюча функція. Ринок сприяє проникненню товарів в інші країни та забезпечує зв'язок з іншими національними економіками. Ринок об’єднує суб’єктів економічної системи в одне ціле, сприяючи формуванню єдиного економічного простору як у межах окремої держави, так і в межах світової економіки.

Ринковий механізм являє собою велике досягнення люд­ської цивілізації, приблизно таке ж, як вища математика, кібернетика, генна інженерія та інші завоювання колективного розуму.

Для того щоб у нашій країні була побудована ринкова економіка, функціонував реальний ринок, який виконував би при­таманні йому функції, мають бути відтворені передумови, випро­бувані світовою практикою. До них належать:

- по-перше, наявність суб'єктів ринкових відносин, які, будучи економічно та юридичне незалежними, можуть вступати у рівно­правні партнерські відносини з приводу купівлі — продажу. Досяг­ти цього можна трансформацією існуючих відносин власності у різноманітні форми — індивідуальну, приватну, акціонерну, дер­жавну, кооперативну, змішану;

- по-друге, еквівалентний обмін товарів. Ринок за своєю приро­дою економічної допомоги, пільг тощо не визнає;

- по-третє, конкуренція, яка надає усім суб'єктам господарюван­ня можливість вільної підприємницької діяльності: свободи вибо­ру покупців, постачальників, будь-яких контрагентів, примушує підприємців застосовувати найпередовішу техніку і технологію, сприяючи цим зменшенню витрат виробництва, підвищенню ефек­тивності економіки;

- по-четверте, вільне ціноутворення, що як елемент конкуренції та головний механізм контрольно-регулюючої функції ринку сприяє поєднанню інтересів суб'єктів економічного життя, стиму­люючи їх раціонально використовувати елементи виробництва;

- по-п'яте, реальна інформація про ринок у його суб'єктів.

 

 

2 Попит і пропозиція. Теорія ринкової рівно­ваги

Як же працює ринковий механізм? Щоб відповісти на це запитання, необхідно розглянути його складові елементи, їх чотири. Це — попит, пропозиція, ринкова ціна і конкуренція.

У загальному вигляді попит являє собою потребу в певному товарі, що забезпечена грошима. Розмір попиту визнача­ється кількістю товарів, яка може бути реалізована на ринку за існуючими цінами.

Пропозиція — це сукупність товарів, які представлені на ринку. Її розмір визначається кількістю товарів, що пропо­нуються для продажу в певний період часу за існуючими цінами.

Ринкова ціна — це ціна, що встановлюється на ринку. Розрізняють ціни попиту, пропозиції і рівноваги. Під ціною попиту розуміють граничну максимальну ціну, за яку покупці ще згодні брати товар, а під ціною пропозиції — граничну мінімальну ціну, за яку продавці ще готові пропонувати свій товар. Ціна рівноваги — це ціна, за якої розмір попиту дорівнює розміру пропозиція.

І нарешті, конкуренція.Вона являє собою процес супер­ництва між окремими продуцентами, постачальниками і покуп­цями товарів за найвигідніші умови їх виробництва та реалі­зації.

Конкурентна боротьба має місце, коли на ринку певного товару кількість його продавців така, що жоден з них не в змозі самостійно або в об'єднанні з іншими впливати на ціну. За цих умов найважливіші питання економічного життя — що і скільки виробляти, яким чином і для кого — розв'язуються в результаті взаємодії попиту, пропозиції і ринкових цін.

Щоб краще зрозуміти механізм цієї взаємодії, розглянемо ситуації на ринку певного товару, наприклад автомобілів. Поведінку продавців і покупців тут добре характеризують криві попиту й пропозиції, що відображені на рис. 1 і 2.

Спочатку проаналізуємо дії покупців автомобілів, їх інтерес полягає в тому, щоб задовольнити свою потребу, на яку вони виділяють певну суму грошей. Тому ринкова ціна ні в якому разі не може бути вищою за ціну попиту (Цп). В умовах високої ціни покупців не дуже багато. Відповідно й автомобілів придбається мало. Якщо ж ціна знижується, товар став доступнішим, кількість покупців збільшується разом з кількістю придбаних автомобілів. Цю залежність демонструє крива по­питу.

Тепер звернемося до дій продавців. Вони бажають відшкодувати свої витрати й одержати якийсь прибуток. Тому ринкова ціна не може бути нижчою, ніж ціни пропозиція (Цпр). Чим нижча ціна пропозиція, тим менша кількість автомобілів надійде для продажу. Останнє зумовлене тим, що у багатьох виробників витрати будуть більшими, ніж ціна, а це зробить неможливим виробництво. І навпаки, у міру підвищен­ня ціни пропозиція зростатиме кількість виробників і обсяги поставок автомобілів. Цю залежність демонструє кри­ва пропозиція.

Якщо накласти один графік на другий, то в певно­му місці вони перетнуться (рис. 3).

Точка, в якій дві крив перехрещуються (Р), ві­дображає збіг інтересів продавців і покупців, відповідність попиту і пропозиція, рівновагу ринку.

У кожен даний момент на ринку досягається рівновага, хоча й не стійка. Справді, цілком можливо, що попит автомобілі зросте. Додатковий попит почне тиснути на ринок. Це призведе до порушення рівноваги, тимчасового підвищення цін аж до встановлення нової ціни попиту. Поведінку покупців у ситуації, що змінилася, характеризує нова крива попиту, яка проходить вище і правіше за стару криву.

Нова вища ціна виступає сильним стимулом зростання виробництва і збільшення продажу автомобілів.

Одночасно нова ціна сигналізує підприємцям з інших галу­зей, що виробництво автомобілів стає вигідним для вкладання капіталів. Після цього сюди направляються додаткові грошові ресурси, змінюються умови виробництва.

Успіху в конкурентній боротьбі досягають ті, хто зуміє швидше збільшити випуск при одночасному зменшенні витрат і цін за рахунок впровадження нових технологій, ефективних методів організації праці. Поведінку продавців за цих умов відображає нова крива пропозиції, що проходить нижче та лівіше за стару(рис. 3).

В результаті збільшення виробництва зростає пропозиція, вона поступово зрівнюється з попитом, і встановлюється нова ринкова рівновага.

Таким чином, ринковий механізм, реагуючи на попит через зміну цін, забезпечує відповідну реакцію виробництва й пропозиція.

Попит і пропозиція — дві протилежні сили, які викли­кають зростання і падіння ціни. Вони однаковою мірою діють на ціну, якщо не береться до уваги фактор часу. Коли при аналізі він враховується, то ця умова порушується. У межах короткострокового періоду пріоритет отримує попит (тому що пропозиція більш інерційна). Коли ж розглядається довгост­роковий період, роль головної ціноутворюючої сили пере­ходить до пропозиції. Причому чим триваліший період часу, що аналізується, тим сильніший вплив пропозиція на ціни порівняно з попитом. Причина полягає в тому, що саме виробництво визначає в кінцевому підсумку динаміку потреб, які вже потім виступають у вигляді попиту. Водночас, як ми бачимо, попит і пропозиція залежать від динаміки ціни. У випадку з пропозицією ця залежність є прямою, а у випадку з попитом — оберненою.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. IV. Зміст навчання
  3. IV. Зміст навчання
  4. IV. Зміст навчання
  5. IV. Зміст навчання
  6. IV. Зміст навчання
  7. IV. Зміст навчання
  8. IV. Зміст навчання
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 369

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 7 (2 год.) | Конкуренція, її суть і економічні основи. Закон конкуренції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.