Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗМІСТ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ

Система як загальнонаукове поняття — це сукупність взає­мопов'язаних і розміщених у належному порядку елементів пев­ного цілісного утворення.

Економічна система — це сукупність взаємопов'язаних і відповідним чином упорядкованих елементів економіки, що утворюють певну цілісність, економічну структуру суспільства, яка має загальну мету.

Економічна система складається з трьох основних ланок:

1Продуктивні силице сукупність засобів виробництва, працівників з їхніми фізичними і розумовими здібностями, науки, технологій, інформації, методів організації та управління виробництвом, що забезпечують створення матеріальних і духовних благ, необхідних для задоволення потреб людей.

2Економічні відносини— це відносини між людьми з приво­ду виробництва, розподілу, обміну і споживання матеріальних та нематеріальних благ.

Система економічних відносин складається з:

- техніко-економічних відносин— це відносини між людьми з приводу створення та використання ними знарядь та предметів праці у процесі виробництва, за допомогою яких вони впливають на сили природи і виробляють необхідні життєві блага. Техніко-економічні відносини відображають технологію і є матеріально-речовим змістом суспільного виробництва.

- організаційно-економічних відносин — це відносини між людьми з приводу застосування способів і методів організації та управління суспільним виробництвом: відносини обміну діяльністю між людьми, спеціалізація праці, кооперування, концен­трація та комбінування виробництва.

- соціально-економічних відносин —насамперед це відноси­ни власності в економічному значенні цього поняття. Відноси­ни власності визначають головне в економічній системі — спосіб поєднання працівника з засобами виробництва.

3Господарський механізм є структурним елементом еконо­мічної системи, що складається із сукупності форм і методів ре­гулювання економічних процесів та суспільних дій господарюючих суб'єктів на основі використання економічних законів ринку, державних економічних важелів, правових норм та інституційних утворень.

Традиційна економічна система ха­рактеризується багатоукладністю економіки, збереженням натурально-общинних форм господарювання, відсталою технікою, широким застосуванням ручної праці, нерозвиненою інфраст­руктурою, найпростішими формами організації праці і вироб­ництва, бідністю населення. На соціально-економічні процеси значний вплив справляють освячені століттями традиції та зви­чаї, релігійні та культові цінності, кастовий і соціальний поділ населення.

Командно-адміністративна система — це неринкова еко­номіка, яка базується на пануванні державної власності, одержавленні та монополізації народного господарства, жорсткому, централізованому директивному плануванні виробництва і роз­поділі ресурсів, відсутності реальних товарно-грошових відно­син, конкуренції і вільного ціноутворення, їй притаманні висо­ка затратність виробництва, несприйнятливість до НТП, зрів­няльний розподіл результатів виробництва, відсутність матеріа­льних стимулів до ефективної праці, хронічний дефіцит (особ­ливо товарів народного споживання) тощо.

Ринкова економічна система (економіка капіталізму вільної конкуренції) характеризується пануванням приватної власності на економічні ресурси, передбачає функціонування великої кількості діючих виробників і покупців товарів, свобо­ду вибору підприємницької діяльності, особисту свободу всіх економічних суб'єктів, однаковий доступ їх до ресурсів, науко­во-технічних досягнень, інформації. У такій системі поведінка кожного економічного суб'єкта мотивується його особистими інтересами. Всі макро- та мікроекономічні процеси (розподіл ресурсів, ціноутворення, створення доходів тощо) регулюються ринковим механізмом на основі вільної конкуренції. Конкуренція тут є основною рушійною си­лою розвитку економіки. Втручання держави в економічні процеси мінімальне і вива­жене. Роль держави обмежується лише захистом приватної влас­ності та встановленням сприятливого правового поля для вільно­го функціонування ринку. Усі економічні рішення приймають­ся ринковими суб'єктами самостійно на свій страх і ризик.

Змішана економічна система є адекватною формою фун­кціонування сучасних розвинутих країн світу і характеризу­ється такими рисами:

— різноманітністю (плюралізмом) форм власності й рівно­правним функціонуванням різних господарюючих суб'єктів (при­ватних, колективних, державних);

— високим рівнем розвитку продуктивних сил і наявністю розвинутої ринкової інфраструктури суспільства;

— оптимальним поєднанням ринкового механізму з держав­ними методами регулюванням економіки, які органічно пере­плітаються і доповнюють один одного;

— орієнтацією на посилення соціальної спрямованості роз­витку економіки (збільшуються затрати на освіту, медичне об­слуговування, створюються державні й приватні фонди соціального страхування та соціального забезпечення населення).

 

ЗАВДАННЯ:

1 Скласти конспект за питаннями плану.

2 Підготуватися до обговорення таких питань:

- що означає “людина економічна”;

- особливості переходу від адміністративно-командної системи до ринкової;

- головні інституційні зміни трансформаційної економіки України, що нині відбуваються й уже відбулися.

3 Підготувати реферати на тему:

- “Місце і роль людини в економічній системі ”;

- “Необхідність та концепції переходу економіки постсоціалістичних країн до ринкових відносин”;

- “Формування інституційних та економічних умов переходу країн до нової системи господарювання”.

4 Виконати тестові завдання:

1 Економічна система – це:

а) сукупність засобів виробництва, працівників з їхніми фізичними і розумовими здібностями, науки, технологій, інформації, методів організації та управління виробництвом;

б) сукупність взає­мопов'язаних і розміщених у належному порядку елементів пев­ного цілісного утворення;

в) це відносини між людьми з приводу застосування способів і методів організації та управління суспільним виробництвом;

г) сукупність взаємопов'язаних і відповідним чином упорядкованих елементів економіки, що утворюють певну цілісність, економічну структуру суспільства, яка має загальну мету.

2 До елементів економічної системи не належить:

а) механізм господарювання;

б) продуктивні сили;

в) основне виробництво;

г) економічні відносини.

3 Економічна система визначається , як така, що має відповідати на три запитання:

а) що виробляти? як виробляти? навіщо виробляти?

б) що виробляти? як виробляти? для кого виробляти?

в) де виробляти? як виробляти? для кого виробляти?

г) де виробляти? як виробляти? навіщо виробляти?

4 Для традиційної економічної системи характерним є:

а) високий соціальний захист населення;

б) поведінка кожного суб'єкта мотивується його особистими інтересами;

в) антимонопольна політика;

г) нерозвиненість інфраст­руктури, найпростіші форми організації праці і вироб­ництва.

5 Характерними рисами командно-адміністративної системи є:

а) поєднанням ринкового механізму з держав­ними методами регулюванням економіки;

б) суспільство з примітивною економікою, відсталою технологією та переважно ручною працею;

в) управління із центру на основі державних планів;

г) панування приватної власності.

6 Для змішаної економічної системи характерним є:

а) економічна свобода виробників та впровадження нових технологій;

б) переважно натуральне та дрібнотоварне господарство;

в) відсутність зацікавленості працівників у підвищенні продуктивності праці;

г) обмежена роль держави.

7 Змішана економічна система характерна для:

а) колишнього Радянського Союзу та соціалістичних країнах Східної Європи й Азії;

б) сучасних розвинутих країн світу;

в) України та країн СНД;

г) правильної відповіді немає.

 

Ключ: 1а; 2в, г; 3б; 4г; 5в; 6а; 7б; 8в; 9а; 10г; 11в; 12в.

 

ФОРМА КОНТРОЛЮ:

- перевірка рефератів;

- перевірка конспектів;

- тестовий контроль.

 

ВИКЛАДАЧ – Лісова М. А.

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. II. Вивчення нового матеріалу
  3. II. Вивчення нового матеріалу
  4. II. Вивчення нового матеріалу
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 358

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
САМОСТІЙНА РОБОТА № 3 (2 год.) | САМОСТІЙНА РОБОТА № 4 (2 год.)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.