Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Регулювання економіки

Основні теорії та методи державного

Лекція 8.

План:

1. Об'єктивна необхідність державного регулювання економіки.

2. Напрямок і функції державного регулювання.

3. Система державних фінансів і їх функції.

 

Відношення до державного втручання в ринкову економіку було неоднаковим на різних етапах її становлення і розвитку.

У період становлення ринкових відносин у XVІІ-XVІІІ ст. панувала економічна доктрина меркантилізму, що ґрунтується на визнанні безумовної необхідності державного регулювання для розвитку в країні торгівлі і промисловості. З розширенням ринкових відносин клас підприємців, що набрав силу, почав розглядати державне втручання і пов'язані з цим обмеження як перешкоду своєї діяльності.

Стосовно до ринкової економіки ідеї економічного лібералізму вперше обґрунтував А.Сміт у праці "Дослідження про природу і причини багатства народів". Згідно А. Сміту, ринкова система здатна до саморегулювання, в основі якого лежить "невидима рука" – особистий інтерес, пов'язаний із прагнення до прибутку. Він виступає як головна спонукальна сила економічного розвитку. Однієї з центральних ідей Сміта є те, що економіка буде функціонувати ефективніше, якщо виключити регулювання її державою. Кращий варіант для держави - дотримувати політики Laіsser faіre (невтручання держави). Оскільки головним координатором по Сміту виступає ринок, йому повинно бути надана повна свобода.

З переходом капіталізму у монополістичну стадію разом з появою класичної монополії з’явились гігантські корпорації, ринок опинився підвладний олігополії і стало зрозуміло, що він є не зовсім саморегульованою системою. З появою корпорацій суттєво розширились регулююча і контролююча роль держави, оскільки вплив на діяльність корпорацій став необхідною функцією держави для підтримки хоча б мінімальних конкурентних умов діяльності всіх економічних суб’єктів. Поява корпорацій, яка стала результатом розвитку вільного ринку, поставила під загрозу його основоположні принципи, тому що корпорації на практиці робили усе, щоб встановити контроль над ринком.

Стало очевидно, що ринок вирішуючи одні проблеми, породжує інші, ще більш складніші і суспільне небезпечні. В новій інституціональній економічній теорії це явище отримало назву «провалів ринку».

Переворот у класичних поглядах на роль держави був пов'язаний з ім'ям видатного англійського економіста Джона Мейнарда Кейнса. Його робота "Загальна теорія зайнятості відсотка і грошей" була опублікована у 1936 р. і стала теоретичною основою розробки інструментів впливу на соціально-економічні процеси в країнах розвинутого капіталізму. В ній доводилось неможливість самозцілення економічного спаду, необхідність державного втручання в економіку. Було теоретично усвідомлене і практично підтверджено, що надії тільки на ринкове саморегулювання можуть поставити під сумнів саме існування капіталістичної системи. Особливо чітко це виявилося в період кризи 1923-1933 р. у США в часи великої депресії.

Вплив кейнсіанських ідей на економічну думку й економічну практику важко переоцінити. У теоретичному аспекті ідеї Кейнса сприяли появу нового розділу економічної теорії - макроекономіки.

У практичному плані економічну політику, що відбиває ідеї Кейнса проводило більшість розвинутих країн світу після другої світової війни. Вважається, що вона багато в чому сприяла пом'якшенню циклічних коливань. Починаючи з другої половини 70-х років почали обговорювати негативний вплив цієї політики на виробництво. Нові практичні рекомендації були висунуті прихильниками монетаризму і теорії пропозиції. В них домінувала ідея, що на макроекономічному рівні потрібно не стільки безпосереднє втручання держави в економіку, скільки його турбота о створенні фінансових умов для нормального функціонування ринку.

Ринковий механізм вільної конкуренції має багато переваг, його можливості великі, але все ж таки не безмежні. Існують області, де механізм вільної конкуренції не спрацьовує і потрібно втручання держави.

Серед аргументів на користь ринкової системи виділяють:

1. Ефективність розподілу ресурсів.

2. Свобода підприємництва і вибору.

Відповідно до першого аргументу, конкурентна ринкова система направляє ресурси у виробництво тих товарів і послуг, у яких суспільство більш всього має необхідність. "Невидима рука" керує особистою вигодою, забезпечуючи виробництво найбільшої кількості необхідних товарів з наявних ресурсів, тобто максимальну економічну ефективність.

Відповідно до другого аргументу, лише ринкова система здатна координувати економічну діяльність без примуса. Ринкова система надає свободу підприємництва і вибору, власне на цій основі вона і процвітає.

Недоліки, що властиві ринковому механізму – «провали ринку» і є тими об'єктивними обставинами, що обумовлюють необхідність державного регулювання економіки.

Виділяються наступні аргументи проти ринкової системи:

1. Ослаблення конкуренції за допомогою двох основних джерел:

- злиття фірм, таємних змов компаній;

- технічного прогресу, що часто вимагає існування невеликого числа великих фірм, а не великого числа дрібних.

2. Нерівний розподіл доходів. Ринкова система дозволяє найбільш здатним чи спритним підприємцям накопичувати величезну кількість матеріальних ресурсів. Право спадкування з часом підсилює процес нагромадження, що породжує в ринковій економіці надзвичайно нерівний розподіл грошових доходів.

3. Існування зовнішніх витрат і вигод переливу (екстерналій), що приходяться на інших економічних агентів, що не є безпосередньо покупцями і продавцями.

Екстерналії (зовнішні ефекти) - витрати чи вигоди, які виникають у виробництві чи споживанні визначеного товару, що приходяться на долю якої-небудь третьої сторони, не зв'язаної з виробництвом чи споживанням даного товару.

Прикладом виникнення витрат переливу є забруднення навколишнього середовища виробником якого-небудь товару. При цьому втрати суспільства перевищують приватні втрати виробника даного товару.

Вигоди переливу виникають при одержанні таких благ, як освіта, масова імунізація, розвиток НТП у результаті проведення наукових досліджень, тощо. При цьому вигоди суспільства перевищують вигоди економічного агента, що надає благо.


Читайте також:

  1. Аварії з викидом (загрозою викиду) сильнодіючих отруйних речовин на об'єктах економіки.
  2. Авоматизація водорозподілу регулювання за нижнім б'єфом з обмеженням рівнів верхнього б'єфі
  3. Автоматизація водорозподілу з комбінованим регулюванням
  4. Автоматизація водорозподілу регулювання зі сталими перепадами
  5. Автоматизація водорозподілу регулюванням з перетікаючими об’ємами
  6. Автоматизація водорозподілу регулюванням за верхнім б'єфом
  7. Автоматизація водорозподілу регулюванням за нижнім б'єфом
  8. Автоматичне регулювання витрати помпових станцій
  9. Автоматичне регулювання.
  10. Аграрний комплекс національної економіки.
  11. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  12. Адміністративно-правове регулювання державної реєстрації актів цивільного стану, державної виконавчої служби, нотаріату та адвокатури.




Переглядів: 457

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Суспільний продукт і його форми. Економічне зростання та його чинники. | Необхідність надання суспільних товарів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.