МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Різновиди класифікації наук
Сучасна наука – це дуже багатоманітна і розгалужена система знань про природу, людину і суспільство, що зумовлює необхідність класифікувати науку за різними ознаками. Під класифікацієюнаук здебільшого розуміють розкриття їх взаємозв’язку на основі певних принципів і критеріїв та оформлення цих зв’язків у вигляді логічно обґрунтованого розташування у певний ряд. Поряд з цим оскільки наука, як і будь-яке соціальне явище, змінюється і розвивається, то проблема класифікації наукових знань тісно пов’язана з періодизацією історії науки– виділенням якісно своєрідних етапів її розвитку. Вказані проблеми вирішуються по-різному, в залежності від об’єкта і предмету наук, методів, цілей та задач наукового пізнання. Умовно існуючи типи класифікацій можна розподілити на „вертикальні” і „горизонтальні”. Перші з них головними критеріями мають ступінь теоретичних узагальнень або наближеності до практики. Горизонтальний зріз стосується розподілу систем наукових знань за об'єктами та сферами дослідження.Щодо „вертикальних” класифікацій, то найбільш розповсюдженим нині є розподіл наук на теоретичні й емпіричні, на фундаментальні та прикладні. Емпіричні наукимають справу зі знанням, що отримане в результаті матеріальної практики або завдяки певному безпосередньому контакту з дійсністю. Головними методами прирощення знання у емпіричних науках є спостереження, вимір, експеримент. Емпіричні науки переважно займаються накопиченням фактів, їх первісним узагальненням і класифікацією. Саме цей рівень наукового знання домінував на початкових стадіях розвитку науки. Теоретичні наукиє результатом узагальнення емпіричних даних, абстрагування, ідеального моделювання, математизації знань. Це – рівень формулювання законів науки, що дають можливість надавати перевагу ідеалізованому описуванню, поясненню і передбаченню ситуацій у можливому майбутньому, що веде до пізнання сутності явищ, що вивчаються. Між теоретичним і емпіричним рівнями наукового знання існує певна різниця, але разом з тим вони взаємодоповнюють одне одного: теоретичне знання узагальнює емпіричні факти, останні стримують теорію у її спробах відірватися від дійсності. В залежності від співвідношення з практикою наукові знання розділяються на фундаментальні і прикладні. Метою фундаментальних наук є пізнання основних законів дійсності, прикладні – спрямовані на практичну реалізацію результатів науки у техніці, виробництві, побуті. Відповідно відрізняються зміст та спрямованість фундаментального і прикладного знання. В першому випадку вибір напрямків дослідження зумовлюється перш за все внутрішньою логікою самої науки і можливостями, що їх надають застосовані методи дослідження, в другому, – потребами і запитами суспільства, технічними, економічними, соціальними, а подекуди – і політичними замовленями. До фундаментальних наук можна віднести математику, логіку, фізику, хімію, біологію, загальну історію, економічну теорію тощо. До прикладних – різноманітні технічні, економічні, медичні, сільськогосподарські та інші науки. Чіткого розмежування поміж фундаментальними і прикладними науками це існує. Наприклад, у XX ст. виникають такі дисципліни, що одночасно поєднують в собі характерні риси фундаментальних і прикладних наук (наприклад, мікроелектроніка, робототехніка, інформатика, кібернетика). Менш розповсюдженою формою вертикальної класифікації є розподіл наук на точні і не точніза критерієм ступеню використання математичного апарату і рівнем отриманих результатів. Цей розподіл досить умовний і розпливчатий. „Точні” науки дійсно відрізняються високим ступенем квантифікації, бо в них основні поняття визначаються за допомогою вимірів, а відносини між ними – у математичній формі. У „неточних” науках поняття, як і відносини між ними, передаються у словесних конструкціях, а не завдяки математичних символів. Але за кінцевими результатами як в одному так і в іншому випадкузнання про об’єкти більш або менш точно відображають існуючий стан речей. Скоріше, справа полягає якраз в специфіці об’єктів дослідження: у природі, де пануючими є необхідні, стійкі та повторювані зв’язки, можливе широке застосування математичного апарату (ширше – методів кількісного аналізу), і навпаки – дослідження суспільних процесів чи людини більш піддаються якісному опису внаслідок наявності випадкових, несталих, мінливихзв’язків. Історичний початок необхідності класифікувати науку у „горизонтальному” зрізі був спричиненний виникненням різних наукових дисциплін. І хоча існують різні точки зору, з приводу того чи можна вважати систему теоретичних знань, що існувала у Стародавній Греції і була тісно пов’язані з філософським знанням, справжньою наукою, тим не менш перша відома нині класифікація філософсько-наукового знання належить Аристотелю. Все знання (в залежності від сфери його запровадження) було ним розподілене на три групи: теоретичне (пізнання тут здійснюється заради самого знання), практичне (надає керівні ідеї для діяльності людини), творче (пізнання відбувається для досягнення чогось прекрасного). Теоретичне знання, у свою чергу, розподілялося на три частини: першу філософію (метафізику) або науку про перші початки і перші причини усього існуючого; математику та фізику. Формальна логіка не відносилася до жодної з виділених складових, а розглядалася окремо, як „органон” (засіб) будь-якого пізнання. Наступна фундаментальна класифікація наук належить Ф. Бекону, який в якості основи брав пізнавальні здібності людини (пам’ять, розум, уявлення), поділивши знання на три групи: на історію (як описування фактів у природі та суспільстві), на теоретичні науки (як філософію у широкому смислі слова) та на поезію, до якої він відніс літературу та мистецтво в цілому. У складі філософії Ф. Бекон виділив «першу» філософію (природна теологія, антропологія, філософія природи). Як і Аристотель, Бекон вважав логіку (але вже з діалектикою, риторикою, теорією пізнання) за фундаментальну основу усіх інших наук, бо вона дає настанови щодо істинного пізнання. Гегель, взявши за основу принцип розвитку та субординації, розподілив філософські і наукові знання на три великих розділи у відповідності зі станами втілення Абсолютної ідеї: 1) логіку (що співпадає з діалектикою і теорією пізнання і охоплює вчення про буття, сутність і поняття); 2) філософію природи (механіку, фізику, органічну фізику); 3) філософію духу (мораль, мистецтво, право, філософія, релігія). О. Конт зробив спробу дати класифікацію, виходячи зі специфіки дійсності, що пізнається, і розподіливсучасні йому науки за ступенем простоти і складності. Певною мірою перегукується з контівською класифікація наук запропонована Ф. Енгельсом, який за основу обрав форми існування матеріального світу, розподіливши науку наступним чином: механіка, фізика, хімія, біологія, соціальні (суспільні) науки. В наш час існує значна сукупність варіантів класифікацій наукового знання [32, 33, 49] за різними ознаками і критеріями. У більш загальному вигляді науки розподіляються на науки про природу (природознавство), про суспільство та людину (соціологія, гуманітарні науки) та науки про мислення, що частково охоплюють, як і раніше, філософське знання (логіка, гносеологія, епістемологія). В окремі групи виділяються технічні науки та математика, яка не відносячись до природничих наук, виступаючи найважливішим інструментарієм природничого пізнання. Конкретні науки складають основу для більш роздрібнених класифікацій. Динаміка науки у аналізованому контексті виявляє себе у вигляді взаємодоповнюючих процесів диференціації і інтеграції наукового знання. Якщо диференціація була переважаючою у період екстенсивного розвитку науки у XVIII-XIX ст., то дотепер її доповнюють інтеграційні процеси. Це веде до виникнення міждисциплінарних наукових галузей, поєднуючих у собі зміст двох або більшої кількості наук (біофізика, астрофізика тощо). Це сприяє більш глибокому і цілісному погляду на дійсність, відкриттю нових зв’язків і закономірностей у досліджуваних сферах. Читайте також:
|
||||||||
|