Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Sound Interchanges

§ 251. Sound interchanges in the roots of related words were fre­quent, and nevertheless they were used merely as an additional feature which helped to distinguish between words built from the same root. Sound interchanges were never used alone; they were combined with suffixation as the main word-building means and in many cases arose as a result of suffixation.

Genetically, sound interchanges went back to various sources and periods.

§ 252. The earliest source of root-vowel interchanges employed in OE word-building was ablaut or vowel gradation, inherited from PG and IE.

Vowel gradation was used in OE as a distinctive feature between verbs and nouns and also between verbs derived from a single root. The gradation series were similar to those employed in the strong verbs:

ridan v — rād n [i: ~ a:] (like Class 1 of strong verbs), NE ride, raid

sinʒan v — sonʒ n [i ~ a ] (like Class 3 of strong verbs), NE sing, song

sprecan v — sprǣce n [e ~ æ:] (see Class 5 of strong verbs)

beran v — bǣre n — the same; NE speak, speech, bear, bearer.

In the following pairs both words are verbs; the weak verbs given in the second column are derived from the strong verbs with the vowel grade of the Past sg:

findan — Past sg fand — fandian, NE find, 'find out'

sittan — Past sg sæt — settan, NE sit, set

drincan — Past sg dranc — drencan, NE drink, drench.

(The two latter verbs, settan and drencan were built with the help of the stem-suffix -i, therefore the vowels of the Past tense stems were narrowed; (heir earlier forms were *sætjan, *drankjan — see weak verbs of Class 1, § 205.)

§ 253. Many vowel interchanges arose due to palatal mutation; the element [i/j] in the derivational suffix caused the mutation of the root-vowel; the same root without the suffix retained the original non-mulated vowel, e.g.;

a) nouns and verbs: dōm— dēman from the earlier *dōmjan (NE doom — deem); fōd — fēdan (NE food — feed); bōt — bētan and also bettre ('remedy', 'improve', NE better);

b)adjectives and verbs; full — fyllan (NE full — fill); hāl — hælan ('healthy' — heal), cf. Gt fulljan;

c) nouns and adjectives: long — lenʒpu (NE long, length), stronʒ — strenʒpu (NE strong — strength); brād — brǣdpu (NE broad — breadth); the nouns were originally derived with the help of the suffix -in, which was later replaced by -pu.

§ 254. Vowel interchanges could also go back to Early OE breaking, or to several phonetic changes, including breaking. Cf. beran — bearn (NE bear, 'child', dial, barn)breaking has modified the vowel [æ] which developed from the Germanic [a] by splitting; the original vowel interchange [e ~ a] is a case of ablaut.

§ 255. The use of consonant interchanges as a distinctive feature in word-building was far more restricted than the use of vowels. Like most vowel interchanges consonant interchanges arose due to phonetic changes: Verner's Law, rhotacism, hardening of [ð] and the Early OE splitting of velar consonants (see relevant paragraphs). Cf. the following pairs:

risan — rǣran (NE rise, rear) — Verner's Law + rhotacism

dēap — dēad (NE death, dead) — Verner's Law + hardening

talu — tellan (NE tale, tell) — gemination of consonants

sprǣc [k'] — sprecan [k] (NE speech — speak) — splitting of velar consonants.


Читайте також:

  1. Articulatory aspect of speech sounds
  2. Does an ultrasound scan hurt?
  3. In both examples the sounds differ in articulations, but in the second case the sounds have functionally no significance.
  4. Sound right
  5. Sound right
  6. Sound right
  7. Sound right
  8. Sound right
  9. Sound right
  10. Sound right
  11. Sound right




Переглядів: 851

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Word-Derivation | Word Stress

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.