МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Біологічне підґрунтя соціальної поведінкиЛюдина є соціальною істотою, яка формується у процесі життя у суспільстві. У той самий час існують дослідження, що показують вплив біологічних особливостей на поведінку людини. Велика частка досліджень впливу біологічних факторів на поведінку людини проводилась у межах етології та психогенетики. Етологія – це наука, що вивчає поведінку тварин у природних умовах. Найбільш популярні напрямки досліджень серед етологів – поведінка при залицянні, територіальні відносини, турбота про нащадків, стратегії забезпечення безпеки, спілкування, організація взаємодії. У 1979 році вчений Айбл - Айбесфельд запропонував новий напрямок в етології – етологію людини, що має вивчати біологічні передумови людської поведінки. Провідним підходом у вивченні цього феномену, на його погляд, має бути порівняльний метод – порівняння поведінки людини та тварин і порівняння поведінки людей різних культур. Як приклад він розглядає таку форму поведінки, як поцілунок, що у людській культурі є проявом довіри та любові. Аналоги поцілунку можна побачити у тварин, коли при контакті «рот-у-рот» передається їжа, що свідчить про дійсно тісний зв’язок між двома особами. Крім того, поцілунок використовується у більшості людських суспільств, що свідчить про його біологічну універсальність. Айбл - Айбесфельд зі співробітниками широко використовували записи на кіноплівку різних форм поведінки представників різних культур. Було встановлено, наприклад, що прояви сором’язливості добре розпізнаються незалежно від культури, в якій вони були зафіксовані. Айбл - Айбесфельд також звертає увагу на схожість у структурі ритуалів, тобто у складних комплексах соціальної поведінки, що мають символічний характер. Наприклад, ситуація вітання завжди містить елементи змагання та доброзичливості. У європейців ці компоненти полягають у тому, що людина простягає для вітання руку (доброзичливість), але намагається потиснути руку співбесідника твердо (змагання). Високих гостей держави зустрічає парад військових (змагання), одночасно вони одержують квіти (доброзичливість). Аналізуючи різноманітні форми поведінки Айбл - Айбесфельд зробив висновок про існування універсальної граматики людської поведінки, що базується на певних генетичних механізмах. У Сполучених Штатах Америки роботи з вивчення природжених патернів соціальної поведінки проводилось у межах соціобіології. Соціобіологія одержала назву після того, як Е. Уїлсон видав книгу з аналогічною назвою. Відповідно до цього напрямку головним у людській еволюції є збереження генів та поширення більш ефективних генів. Культурна поведінка людини, що сприяє збереженню генів, буде закріплюватися. Наприклад, з цих позицій можна пояснити феномен альтруїзму, або батьківського захисту власних дітей. Намагання однієї людини жертвувати заради інших неможливо пояснити у межах еволюційного підходу, що стверджує про виживання сильнішого і про те, що людське суспільство базується на боротьбі за виживання. Насправді людство потребує турботи про інших людей, тому що це є умовою виживання всіх. Таким чином, соціобіологи вважають, що ціла низка поведінкових форм, що вважаються суто соціальними, насправді мають природжений характер, тому що забезпечують виживання всього людства. Психогенетика – наука, що вивчає вплив генетичних особливостей людини на його психіку. Ця наука використовує такі методи аналізу: близнюкові дослідження, вивчення всиновлених дітей та генеалогічний аналіз. Сутність близнюкового методу полягає у тому, що вивчаються, наприклад діти, які мають однаковий генетичний набір (монозиготні близнюки), але внаслідок певних причин виховувались у різних умовах. Використання цього методу дозволило виявити існування наслідуваності деяких захворювань (цукровий діабет, псоріаз). Вивчення всиновлених дітей дозволяє порівняти вплив генетичних факторів та факторів середовища. У даному випадку порівнюється схожість всиновлених дітей з біологічними батьками та з тими, які взяли їх на виховання. Зокрема, можна навести приклад з наслідуванням інтелекту. Якщо коефіцієнт інтелекту біологічної матері був вищий за 120 балів, то у прийомних дітей теж мав місце досить високий інтелект, навіть якщо інтелект прийомних батьків був зниженим. З іншого боку, якщо коефіцієнт інтелекту біологічної матери був нижчим за 95 балів, то навіть дуже добре виховання у новій родині не змогло принципово підвищити інтелект всиновлених дітей. Запитання для самоконтролю
1. Чим обумовлюється функціонування психіки? 2. З яких частин складається нервова система? 3. Назвіть складові центральної нервової системи. 4. Назвіть складові периферійної нервової системи. 5. З чого складається вегетативна нервова система? 6. Поясніть взаємодію симпатичної та парасимпатичної нервової системи. 7. Які є органи чуття? 8. З яких частин складається аналізатор? 9. Які частини складають головний мозок? 10. Дайте характеристику підкірковим мозковим структурам. 11. Які функціональні зони виділяють у корі головного мозку? 12. За які процеси відповідає ліва півкуля головного мозку? 13. За які процеси відповідає права півкуля головного мозку? 14. Що вивчають етологи? 15. Що демонструють люди, вітаючись за руку?
Читайте також:
|
||||||||
|