МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||
Тема 15. Релігійні конфесії в Україні (семінарське заняття).План. 1. Дохристиянські вірування східних слов’ян. 2. Християнство в Україні. 3. Нехристиянські релігії. 4. Свобода совісті в Україні. 1.Вірування давніх українців були політеїстичними : вони поклонялися річкам, німфам, різноманітним божествам. Серед усіх божеств найвищим визнавали бога, який посилав блискавку, уособлюючи його з вогнем. Він фігурує під різними назвами : Перун – бог грому і блискавок, Хорс – сонця, Сварог – вогню. Поклонялися вони Велесові (Волосові) – богові достатку, опікунові багатства, торгівлі, худоби; Стрибогові – богові вітрів; Мокоші – богині дощу , пряжі; Ладо – богові вірного подружнього життя, любові, веселощів, щастя; Лелю – богові кохання та іншим богам. Жертви божествам приносили у річках, болотах, колодязях, у гаях, під деревами, при вогнищах. Окремих святинь не було. Для відправи релігійного культу не потрібні були жерці – кожний вчиняв жертвопринесення сам. Але у великій шанобі були знахарі й чаклуни, які займалися лікуванням людей, ворожінням. Називали їх волхвами, потворниками, облавниками, відунами, зілійниками. У багатьох українських народних обрядах до сьогодні збереглися елементи давніх слов’янських свят і пов’язаних з ними ритуалів. 2.Утвердження християнства в Україні – дуже складний процес, що розтягнувся у часі на багато століть нашої ери, пройшовши в своєму розвитку кілька важливих стадій : спонтанного проникнення християнських ідей і цінностей до язичницького середовища, протистояння і боротьби християнства та інших світових релігій за сфери впливу, остаточного проголошення християнства державною релігією Київської Русі, створення митрополії і, нарешті, її занепаду в середині ХІІІ ст. Апокрифічний переказ, записаний у «Повісті временних літ»,повідомляє про те, що перший благовіст Христової віри приніс на землі України апостол Андрій під час однієї з своїх місійних подорожей в середині першого століття. Християнство проникає на терени сучасної України з півдня. Хрещеними були князь Аскольд, княгиня Ольга, але хрестити Київську Русь і проголосити християнство державною релігією (988рік)випало князю Володимиру. В 1051 році, за князя Ярослава Мудрого, було зроблено першу спробу обрати на митрополичу кафедру русича Іларіона. Вдруге проголосити автокефалію Київської митрополії хотіли за великого князя Ізяслава у 1147 році, коли собор єпископів віддав митрополичу кафедру князівському ставленику Клименту Смолятичу. Обі спроби добитися автокефалії виявилися невдалими. Християнство перших віків в Україні мало ряд особливостей: універсалізм, толерантне ставлення до різних релігійних центрів, анти месіанство і антицезаропапізм, власний слов’янський обряд і богослужебну слов’янську мову, патріотичність, євангелізм, паулінізм тощо. Доба київського християнства закінчилася двома подіями : монголо-татарською навалою і поступовим перенесенням резиденції київських митрополитів на північ, що заклали підвалини перетворення колишньої Київської митрополії на Московську. У1458 році відбувається фактичний поділ Київської митрополії на дві : Литовську (Київську) і Московську. Коли ж більшість ієрархів православної церкви в Білорусії і Україні переходять в уніатство (1596 рік), польський уряд офіційно визнає Брестську унію, а православну церкву на українських і білоруських землях фактично ставить поза законом. В 1620 році православну ієрархію на Україні відновлено Єрусалимським патріархом за допомогою братств і запорозького козацтва. У 1685 році в Москві луцький єпископ був призначений митрополитом Київським і прийняв присягу на вірність Московському патріархові. Саме з цього часу бере початок рух за автокефалію православної церкви на Україні духовенства і мирян, які не сприйняли підпорядкування Київської митрополії. УАПЦ буде вперше відновлена в 1920 році і проіснує до 1930 року, вдруге - лишена початку 1990-х років ХХ ст. Менш проблематичними були в Україні процеси, пов’язані з відродженням Української греко-католицької церкви (УГКЦ), що виникла на теренах в результаті Берестейського собору 1596 року. Виникнувши як засіб порятунку нації, унія витворила українську національну церкву, яка продовжила традиції київського християнства. Греко-католицьке духовенство взяло на себе місію національного відродження і достойно її виконало(А.Ангелович, І.Могильницький, М.Левицький, А.Шептицький та інші). Але в силу історичних причин на Львівському соборі 1946 року УГКЦ була насильницьким шляхом об’єднана з Руською православною церквою. Тільки починаючи з 1990 року чимало релігійних громад УГКЦ у західних областях України відновили свою діяльність і були зареєстровані органами влади. Релігійне життя в Україні представлене і третім напрямом в християнстві – протестантизмом. Протестантські течії (баптизм, адвентизм, п’ятидесятники, свідки Єгови тощо), які набули поширення в Україні, західного походження. Основними осередками протестантизму в Україні були й залишаються західноукраїнські землі. На сьогодні Україна – багатоконфесійна держава. Найпомітнішими серед конфесій є : Українська православна церква (УПЦ), Українська православна церква – Київський патріархат (УПЦ-КП), Українська автокефальна православна церква (УАПЦ), Українська греко-католицька церква (УГКЦ), Римсько-католицька церква (РКЦ), євангельські християни-баптисти (ЄХБ), християни віри євангельської (ХВЄ), адвентисти сьомого дня (АСД), свідки Єгови, а також мусульманська, реформаторська та іудаїстська церкви тощо. 3.Останнім часом в Україні знайшли певне поширення релігійні організації так званих нетрадиційних культів. Серед них: громади харизматичного напрямку, Церкви повного Євангелія, РУН-віри, Товариства свідомості Крішни, Новоапостольської церкви, Церкви Ісуса Христа святих останніх днів (мормонів) та буддистських дацанів. 4.Конституція України (ст.35), законодавство України гарантують свободу сповідувати чи не сповідувати релігію, переходити в іншу релігію, відправляти культ, виконувати релігійні обряди, дотримуватися канонів своєї релігії у житті, право батьків (чи опікунів, піклувальників) виховувати дітей відповідно до своїх особистих переконань, право на таємницю сповіді тощо. Церква та релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов’язкова. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони суспільного порядку, здоров’я та моральності населення. В Україні створено правові умови діяльності релігійних організацій, які прирівняні в правах до громадських, мають статус юридичної особи. Свобода совісті як конституційний принцип права конкретизується і захищається цивільним, кримінальним, адміністративним та конституційним законодавством. Правове регулювання відносин держави і церкви здійснюється згідно із Законом «Про свободу совісті та релігійні організації в Україні» (1991 рік). Реалізацію державно-церковної політики покладено на Державний комітет України в справах релігій. Отже, в Україні свобода совісті є конституційним принципом і нормою державного права. Контрольні питання та завдання 1. Поясніть значення терміну «політеїзм». 2. Назвіть імена найвідоміших східнослов’янських богів, поясніть кого вони уособлювали. 3. З ім’ям якого апостола пов’язують першу появу християнських ідей на території сучасної України? 4. В якому році князем Володимиром було проведено хрещення Київської Русі? Яке це мало значення? 5. Вкажіть на особливості київського християнства. 6. Заповніть таблицю :
7. Назвіть відомі правові акти про свободу віросповідання. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||
|