Компас відіграв велику роль в історії людства. Він з'явився приблизно у II столітті нашої ери, коли люди навчилися намагнічувати залізо. Історики стверджують, що це відбулося у Китаї, а в Європі компас стали використовувати лише у XII — XIII століттях. Наприклад, у 1198 році англійський вчений Олександр Неккем у своїй книзі описав мореплавну голку. Але це не означає, що європейці не користувалися компасом раніше.
Просто у літературу відомості про це потрапили значно пізніше, тому що моряки довгі роки приховували застосування компаса. Причини, що пояснюють це, прості: моряки-католики боялися, що їх можуть звинуватити у чаклунстві.
Правила користування компасом.
1. Не слід користуватися ним поблизу металевих предметів.
2. Щоб кінці стрілки не псувалися, її треба фіксувати за допомогою аретира.
3. Для зарядки частин компаса, які світяться (щоб було краще видно у темряві), його тримають у робочому стані відкритим протягом 15-20 хв при яскравому освітленні.
4. Не можна працювати з компасом під час грози, поблизу ліній електропередач, електричних приладів і залізної дороги. Вони впливають на точність його показів.
Мета. Сформувати поняття про план і масштаб; навчити креслити план найпростіших предметів, читати план та обчислювати відстані між предметами,користуючись умовними знаками і масштабом; продовжити формувати уміння орієнтуватися за Сонцем і компасом; розвивати спостережливість, уяву, уявлення, мислення; виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання. Компас, сірникові коробки, лінійки, олівці, гумки, таблиці із зображенням місцевості, сантиметрові стрічки.