Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



V. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда.

— Які корисні копалини ви вже знаєте?

— Чому їх називають корисними?

— Де знаходяться корисні копалини?

— Хто знаходить корисні копалини?

— Які корисні копалини називають горючими? Рудними? Нерудними? Наведіть приклади.

— Як називаються місця, де великі поклади корисних копалин?

— Якою корисною копалиною ви користуєтеся щодня у себе вдома?

— Які корисні копалини ви бачили у своїх бабусь і дідусів, які живуть у селі?

— Для якої корисної копалини характерні такі ознаки: камінь білого, сірого чи жовтого кольорів, досить м'який?

— Що це за копалина, в якої землистий колір, під час змочення водою стає пластичною?

2. Робота з картою (фізичною картою України і області).

— Розгляньте на карті умовні знаки, якими позначають корисні копалини.

— Знайдіть нашу область і визначте, які корисні копалини тут видобувають.

— До якої групи вони належать?

— Які з цих корисних копалин є у нашій місцевості?

3. Досліди. (Пропонуються зразки дослідів із кількома корисними копалинами. Учитель проводить досліди з тими з них, які видобувають у даній місцевості.)

Під час проведення дослідів учні заповнюють таблицю, потім роблять висновки про властивості корисних копалин.

а) Практична робота з торфом і кам'яним вугіллям.

— Візьміть в руки шматок торфу, стисніть його в руці і розламайте.

— Що ви помітили? Який торф на дотик? Якого він кольору?

— Вкиньте торф у склянку з водою. Що ви помітили?

— Витягніть торф з води і стисніть його пальцями. Що ви відчуваєте?

— А зараз я підпалю торф. Як він горить?

— Скільки утворюється диму і попелу?

— Тепер візьміть в руки шматок кам'яного вугілля. Якого він кольору? Вкиньте у склянку з водою. Що ви помітили? Поставте на металеву пластинку і вдарте по ньому молотком. Що сталося? А як горить кам'яне вугілля? Що при цьому виділяється?

— Назвіть властивості торфу і кам'яного вугілля за планом, що у під­ручнику (с. 148-149).

б) Практична робота з нафтою.

— У вас на партах стоять пробірки, а в них — корисна копалина, що називається нафтою. Чим нафта схожа на воду?

— А чим відрізняється?

— Як ви думаєте, що легше — нафта чи вода? Щоб правильно відповісти на це питання, проведемо дослід. (У склянку з водою влити із пробірки нафту — внизу буде вода, а зверху — нафта.)

— То що легше? Як ви дізналися?

— А зараз я запалю нафту. Що ви спостерігаєте? (Нафта горить кіптявим полум'ям.)

— А тепер погляньте сюди. (Взяти аркуш паперу і на ньому поставити пляму нафтою.)

— Що залишилось на аркуші?

— Отже, нафта — масляниста темно-бура рідина, легша за воду, горить кіптявим полум'ям і виділяє більше тепла, ніж кам'яне вугілля.

— Щоб видобути нафту, бурять свердловини. Нафта піднімається по трубах і б'є фонтаном. Якщо вона перестає підніматися, її викачують насосами і відводять у нафтосховища, а звідти везуть на заводи, де з неї добувають гас, бензин, дизельне паливо, машинне масло.

в) Практична робота із залізною рудою.

— Це залізна руда. На що вона схожа?

— Вона легка чи важка?

— Якого кольору? Під час розтирання утворюється порошок криваво-червоного відтінку. Тому залізну руду ще називають "кров'ю землі".

— Чому саме "землі"?

— А чому "кров'ю"?

— Залізна руда схожа на камінь. Вона червоного (й бурого) кольору, важка і тверда, у воді не розчиняється. (У склянку з водою кинути шматочок руди, щоб всі діти бачили.) її видобувають у шахтах і відкритим способом у кар'єрах. У спеціальних печах з неї виплавляють чавун і сталь, що йдуть на виготовлення верстатів, тракторів, автомобілів,

г) Практична робота з вапняками.

— Вапняки тверді. Найміцніший з них мармур. Щоб переконатися у цьому, проведемо такі досліди:

№ 1. На металеву пластинку кладемо шматочок мармуру і б'ємо по ньому молотком. Проробляємо те саме з вапняком і крейдою. Як бачимо, вапняк і крейда розкололися на шматочки.

№ 2. Капнемо кілька краплин оцту на шматочки вапняку і граніту.

— Що ви помітили? (На місці попадання оцту на вапняк утворилися бульбашки. Це видіїяється газ.) Так можна відрізнити всі вапняки від інших корисних копалин.

— Вапняки добувають у кар'єрах. З них отримують вапно, без якого не обходиться жодне будівництво. Мармуром оздоблюють будинки, станції метрополітену. З нього роблять пам'ятники, статуетки.

Крейду використовують на будівництві. З неї виготовляють зубний порошок. Нею пишуть на шкільній дошці.

4. Розповідь учителя про родовища корисних копалин Львівщини

5. Розгадування кросворду

1. Різного кольору, легко пропускає воду, використовується на будівництві, придатний для виготовлення скла. (Пісок.)

2 Красива гірська порода, використовується для оздоблення будинків, метро, для спорудження пам'ятників. (Граніт.)

3. Щільний, білий, сірий або бурий камінь із запахом глини, використовується для виробництва цементу. (Мергель.)

4. Дрібний камінь сірого кольору, гранчастий, використовується для будівництва доріг. (Гравій.)

5. Досить твердий камінь із скляним блиском, білого, сірого, чорного колору, використовується для виготовлення облицювальних плиток. (Доломіт.)

6. Подрібнена гірська порода округлої форми, використовується для будівництва доріг. (Галька.)

— У виділених клітинах прочитайте назву корисної копалини, яку ми використовуємо на уроці. (Крейда.)


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Вивчення нового матеріалу
  3. II. Вивчення нового матеріалу
  4. II. Вивчення нового матеріалу
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 832

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
II. Перевірка домашнього завдання. | VII. Підсумок уроку.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.