Основними елементами маркетингу є запропонована Д. Маккарті модель «чотирьох Р» – товар (product), ціна (price), збут (place), просування (promotion), тобто комплекс маркетингу або маркетинг-мікс.
Комплекс маркетингу. Сукупність маркетингових засобів (товар, ціна, розподіл, просування), певна структура яких забезпечує досягнення поставленої мети та вирішення маркетингових завдань (рис. 9.2).
Маркетингова товарна політика – маркетингова діяльність підприємства, пов’язана з реалізацією стратегічних та тактичних заходів щодо забезпечення конкурентоспроможності товарів та формування товарного портфеля з метою задоволення потреб споживачів та одержання прибутку.
Маркетингова цінова політика – комплекс заходів щодо визначення цін, цінової стратегії і тактики, умов оплати, варіювання цінами залежно від позиції на ринку, стратегічних і тактичних цілей підприємства.
Політика розподілу (збутова політика) – діяльність підприємства щодо планування, реалізації та контролю руху товарів від виробника до кінцевого споживача з метою задоволення потреб споживачів та отримання прибутку. Основна мета політики розподілу – організація ефективного збуту виготовленої продукції.
Рис 9.2. Комплекс маркетингу підприємства
Маркетингова комунікаційна політика (маркетингова політика комунікацій) – перспективний курс дій підприємства, спрямований на забезпечення взаємодії з усіма суб'єктами маркетингової системи з метою задоволення потреб споживачів і отримання прибутку.
Комунікаційна політика здійснюється за рахунок системи маркетингових комунікації (СМК), яка охоплює будь-яку діяльність підприємства, спрямовану на інформування, переконання та нагадування споживачам про свої товари, стимулювання збуту і створення позитивного іміджу підприємства в очах громадськості.
Для забезпечення функціонування підприємств на засадах маркетингу необхідно насамперед створити службу маркетингу.