Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Уява і творчість

Механізми уяви

Характеризуючи уяву з боку її механізмів, необхідно підкреслити, що їх сутність складає процес перетворення уявлень, створення нових образів на основі наявних. Уява, фантазія – це відображення реальної дійсності в нових, несподіваних, незвичних сполученнях і зв'язках.

Синтез уявлень у процесах уяви здійснюється в різних формах:

1.Доповнення– прийом створення образів уяви, образ одного об’єкта береться за основу та до нього приєднуються елементи, взяті з образів інших об’єктів.

2. Аглютинація – один із способів створення образів уяви, коли в одному образі поєднуються будь-які якості, властивості, частини.

3. Акцентування – один із способів створення образів уяви, коли виділяється будь-яка деталь або частина цілого, яка стає домінуючою, набуває основного навантаження.

4. Гіперболізація один із способів створення образів уяви, що виявляється в зміні величини предмета, кількості його частин, в їх зміщенні.

5. Схематизація – уявлення, з яких формується образ фантазії, зливаються. Відмінності згладжуються, а риси схожості виступають на перший план.

6. Типізація– специфічний прийом створення образів у художній творчості, одна з форм узагальнення, коли підкреслюється та виділяється щось суттєве в певних об’єктах і втілюється в одному об’єкті.

Основою створення будь-яких образів фантазії є синтез й аналогія.

 

Уява і художня творчість

Отже, уява – здатність людини вільно оперувати враженнями, отриманими від навколишнього світу, перегруповувати їх, по-новому сполучити.

Але уявіть собі людину, дитину або дорослого, що володіє даром уяви, і безмежний світ довкола неї. Незліченні предмети і явища, і кожен предмет – з незліченними ознаками, що до того ж змінюються більш-менш стрімко. Що з них взяти і з чим поєднати? Що підсилити, що приглушити, у якому напрямку трансформувати і головне – навіщо це робити?

На думку А.М.Мелік-Пашаєва, художник бажає виразити у своєму творі деякий внутрішній зміст (сенс). Цей зміст треба “уявити” – тобто знайти для нього відповідний образ і форму. Творець підкоряє враження зовнішнього світу своєму власному задуму (силою уяви). Очевидно, що задум виникає в душі художника і відбувається це при певних психологічних умовах, що вимагає якогось особливого ставлення до дійсності.

Головне – усвідомлене переживання своєї безпосередньої єдності зі світом (естетичне переживання); здатність сприймати чуттєвий вигляд предметів і явищ як вираження внутрішнього, родинного людині змісту і завдяки цьому переживати свою єдність з навколишнім світом.

Художній задум, духовний зміст стимулює уяву і додає їй певну спрямованість. Образ, спочатку сформований в уяві, уточнюється і здійснюється вже в ході практичної діяльності (образотворчої, літературної тощо).

 

Уява і наукова творчість

Т.Кун у праці “Структура наукових революцій” зауважує, що в науці час від часу накопичуються факти, які не укладаються в рамки основних наукових установок. Тоді виникає необхідність змінити сформовані фундаментальні уявлення. Це і складає зміст наукових революцій. Факт змушує переглянути теорію. “Нормальна наука” – це дослідження, засновані на деяких досягненнях минулого, визнані членами даної наукової групи і прийняті ними як основа подальшої роботи – парадигма. Теорія “нормальної науки” містить у собі невирішені питання, відкриває простір для дослідження, але в рамках даної парадигми.

Аномаліями Т.Кун називає явища, що не випливають із прийнятої парадигми. Аномалія веде до відкриття нового, але її потрібно помітити, звернути на неї увагу.

У науковому пошуку виділяються етапи:

а) усвідомлення аномалії;

б) поступове виявлення й усвідомлення нового;

в) наступна зміна парадигми, що, як правило, зустрічає опір.

Специфіку уяви в науковому пізнанні треба бачити в тому, що вона виступає як не скуте шаблонами і схемами мислення. Однією з форм переходу від старих знань до нового є гіпотеза. У гіпотезі сполучення сьогодення, минулого і майбутнього має специфічний характер. Минуле – це знання, якого недостатньо для пояснення якихось нових фактів, встановлених в експерименті і спостереженні. Майбутнє – це деяке припущення про характер зв'язків, про характер законів. Уява в науковій творчості виявляється в створенні наочних моделей і уявних експериментів.


Читайте також:

  1. БІОГРАФІЯ Й ТВОРЧІСТЬ
  2. Делегована правотворчість Англії.
  3. Законотворчість доби Гетьманату П. Скоропадського
  4. Законотворчість доби Гетьманату П. Скоропадського
  5. Законотворчість УНР і діяльність судів доби Директорії.
  6. Звісно ж, це забезпечує величезні можливості людського самопізнання, осягнення таких суто людських вимірів буття, як спілкування, моральність, творчість тощо.
  7. Іваницький А. Українська народна музична творчість, С.80.
  8. Інтелект, моральність та творчість у професійній діяльності
  9. КАМЕРНО-ВОКАЛЬНА І ПІСЕННА ТВОРЧІСТЬ
  10. ЛЕКЦІЯ 18. КУЛЬТУРА, ЦІННОСТІ, ТВОРЧІСТЬ
  11. НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
  12. НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ




Переглядів: 1288

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
У чому різниця між уявою дорослого і дитини? | Уява як основа цілепокладання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.