Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

МУЗИЧНА КУЛЬТУРА ХІУ-ХУІ ст.

Ідеї Відродження і Реформації не обминули й Україну. Однак тут їх ви­яв мав певну специфіку, оскільки формувалися вони у процесі складно­го взаємопроникнення різних куль­тур. У нашаруванні художніх стилів важко виокремити «чисту готику» або «чистий Ренесанс», тому краще гово­рити про існування української куль­тури польсько-литовської доби. Деякі дослідники, узагальнюючи ознаки культур українського, білоруського, литовського та польського пограниччя, називають період ХІУ-ХУІ ст. східнослов'янським Відродженням (подібно до Північного Відродження в західноєвропейських країнах, яке підхопило цей напрям від італійсько­го, так званого Високого Відроджен­ня). У цей час на українські терени хвилею покотилися західні ідеї, змі­нивши візантійські художні орієнтації на ренесансно-гуманістичні.

Ідеали й тематика світського музич­ного мистецтва європейських країн майже не знайшли в Україні сприят­ливого ґрунту, адже світська художня культура ще була недостатньо поши­реною в містах і панських маєтках. Певною мірою ренесансні ідеї вияви­лися в церковній музиці, в надрах якої зароджувався музичний професіо­налізм. На народну творчість, яка ма­ла потужні традиції минулого, знач­ний вплив почало справляти козац­тво - нова верства української люд­ності, що вийшла на суспільну арену поряд із духівництвом, міщанством та селянством.

У фольклорі спадкоємний зв'язок із давньоруськими традиціями по змогла перервати навіть монголо-татарська навала. Пісенна творчість до­сягла нових вершин у новому оригі­нальному епічному жанрі – думах. У середовищі XV-XVI ст. як худож­нє відображення героїко-патріотичних устремлінь поневоленого народу. Пое­тика і мелодика цих творів генетично пов'язані з билинами і мають певну спорідненість із плачами й голосіння­ми (наприклад, в епізодах оспівуван­ня смерті козака). Розвивали думні традиції українського народу козаки-кобзарі.

Головна тематика дум – відобра­ження героїчних сторінок української історії, а також морально-етичні ас­пекти й непересічні події суспільного життя. Герої епічних творів завжди були носіями високої моральності, ви­разниками національних інтересів, патріотами, які безмежно любили рід­ну землю (як, наприклад, персонажі «Думи про козака Голоту», «Думи про Марусю Богуславку», «Плачу не­вільників», «Втечі трьох братів із города Азова»).

Українські думи поділяють на три основні групи:

■ давні думи про турецько-татарську неволю;

■ новіші думи про національно-виз­вольну війну проти польсько-шля­хетського панування (що набули по­ширення за козацько-гетьманської доби);

■ «моралізаторські» думи на родин­но-побутову тематику.

З-поміж інших фольклорних жан­рів думи вирізняються своєрідністю поетичної мови. Для них характерні нерівноскладовість віршованих рядків і нерівнострофічність тексту. У тек­стах часто вживаються метафори, по­рівняння, нерідко - прийоми гіпербо­лізації, образи-символи.

Музичний стиль українських дум також оригінальний: речитативна за характером мелодія завжди підпоряд­ковується тексту. За композицією ду­ми складаються із заспіву («заплачки»), циклу «уступів» і завершення («славослів'я»). Ладовою окрасою творів цього жанру є прийом «дода­вання жалощів», що полягає у постій­ному підвищенні IV щаблю в мінорі.

Оповідно-драматичний характер дум потребував інструментального супроводу, який би значно доповнював їх мелодичну виразність. Виконавці дум мали бути не лише гарними співа­ками, а й віртуозними імпровізатора­ми, вміти використовувати різні тех­нічні прийоми (глісандо), ілюстратив­ні «прикраси» (наприклад, для іміта­ції бурі на морі, запеклої битви з воро­гами).

Упродовж свого історичного розвит­ку, боротьби за національне і соціаль­не визволення український народ ство­рив чимало дум – високохудожніх зразків музичного епосу. Разом з істо­ричними піснями, баладами й співанками-хроніками вони утворюють цін­ний епічний масив. Думи є джерелом вивчення історії і культури України, адже інколи вони з документальною точністю і конкретністю відображують події нашої славної минувшини.

Український народ створив багатий і самобутній музичний інструмен­тарій. Найулюбленішим інструмен­том була кобза (пізніше її замінила бандура). Сліпі співці-музиканти ок­рім кобзи часто грали на колісній лірі. У побуті тогочасної української вер­хівки усталилася традиція виконавства на торбані – струнно-щипковому ін­струменті.

Пізніше виникли й набули поши­рення багато різновидів українських інструментів: на західноукраїнських землях – струнно-ударний інструмент цимбали, на сході – струнно-смичкові басоля (що нагадує віолончель), бас, або козобас (подібний до контрабасу), на всій території – скрипка. Побутува­ли різні ударні інструменти (бубон, решето, бугай, тулумбас, барабан). Серед них виділялися шумові (підко­ва, деркач, рубель, качалка, затула). З-поміж духових, окрім сопілки, попу­лярною була коза (або дуда), спорід­нена із європейською волинкою.

З давніх-давен в Україні побутува­ли ансамблі народних інструментів – «троїсті музики», які супроводжува­ли весілля, свята, обряди. Типові склади «троїстих музик» такі: сопіл­ка – скрипка – бубон; скрипка – ба­соля – бубон; скрипка – цимбали – бубон та ін,


Читайте також:

  1. VII. ТЕСТИ З ДИСЦИПЛІНИ «МІЖНАРОДНА
  2. БІОГРАФІЯ Й ТВОРЧІСТЬ
  3. Валютні курси, платіжний баланс і міжнародна система валютних курсів.
  4. Делегована правотворчість Англії.
  5. Законотворчість доби Гетьманату П. Скоропадського
  6. Законотворчість доби Гетьманату П. Скоропадського
  7. Законотворчість УНР і діяльність судів доби Директорії.
  8. Західно-Українська Народна Республіка
  9. Західноукраїнська Народна Республіка
  10. Західноукраїнська Народна республіка
  11. Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР).
  12. Західноукраїнська Народна Республіка і Закарпаття 1918—1919 рр.




Переглядів: 836

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ГРАФІКА | ЦЕРКОВНИЙ СПІВ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.