Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Управління юстицією

Термін «юстиція» (лат. .{изІШа) означає справедливість, законність. Під державним управлінням у галузі юстиції прийнято розуміти вико­навчо-розпорядчу діяльність суб'єктів державного управління, яка поля­гає в організаційному забезпеченні функціонування державного нотаріа­ту, органів запису актів громадянського стану, судово-експертних уста­нов та організацій адвокатів.

Державне управління у цій сфері здійснює Міністерство юстиції Ук­раїни.

Міністерство юстиції України є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади в забезпеченні реалізації державної правової політики, державної політики з питань міжнаціо­нальних відносин.

До його основних завдань належать:

1) підготовка пропозицій щодо проведення в Україні правової рефор­
ми, сприяння розвиткові правової науки;

2) забезпечення захисту прав і свобод людини і громадянина у визна­
ченій сфері;

3) підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства, його
систематизація, розроблення проектів нормативно-правових актів та
міжнародних договорів України з правових питань, проведення правової
експертизи проектів нормативно-правових актів, державна реєстрація
нормативно-правових актів, ведення Єдиного державного реєстру таких
актів;

4) планування за пропозиціями інших центральних органів виконав­
чої влади законопроектної роботи та роботи з адаптації законодавства
України до законодавства Європейського Союзу, координація нормо-
творчої діяльності центральних органів виконавчої влади та контроль за
здійсненням такої діяльності;

5) забезпечення реалізації державної правової політики, державної
політики з питань міжнаціональних відносин;


Управління адміністративно-політичною сферою______________________ 407

6) організація роботи нотаріату та органів реєстрації актів громадян­
ського стану;

7) розвиток правової інформатизації, формування у громадян право­
вого світогляду; здійснення міжнародно-правового співробітництва.

Міністерство юстиції України відповідно до покладених на нього завдань здійснює такі функції:

1) забезпечує реалізацію державної правової політики, державної по­
літики з питань міжнаціональних відносин, готує пропозиції щодо прове­
дення в Україні правової реформи;

2) готує разом з відповідними міністерствами, іншими центральними
органами виконавчої влади, науковими установами проекти концепцій
напрямів розвитку законодавства та їх наукове обгрунтування з ураху­
ванням світового досвіду;

3) розробляє за дорученням Президента України, Кабінету Міністрів
України та з власної ініціативи проекти законів та інших нормативно-
правових актів, що стосуються прав і свобод людини, відносин між гро­
мадянином і державною владою, конституційного устрою, повноважень і
взаємовідносин органів державної влади, судоустрою та судочинства, ци­
вільного і кримінального законодавства, або разом з іншими органами
державної влади бере участь у їх підготовці;

4) здійснює правову експертизу (готує висновки) щодо відповідності
Конституції та законам України, основним положенням законодавства
Європейського Союзу, вимогам нормопроектної техніки проектів зако­
нів, інших актів законодавства, що подаються на розгляд Верховної Ради
України, Президента України, Кабінету Міністрів України, а також нор­
мативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

5) розробляє за поданням міністерств, інших центральних органів ви­
конавчої влади щорічні плани законопроектної роботи та плани роботи з
адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу,
координує нормотворчу діяльність у центральних органах виконавчої
влади, здійснює контроль за цією діяльністю;

 

6) готує зауваження і пропозиції до прийнятих Верховною Радою
України законів України при підготовці їх на підпис Президентові Ук­
раїни;

7) розробляє і подає Президентові України та Кабінету Міністрів
України пропозиції щодо усунення суперечностей між актами законодав­
ства та заповнення прогалин у ньому;

8) організовує виконання у межах своїх повноважень актів законо­
давства та здійснює контроль за їх реалізацією;

9) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що на­
лежать до його повноважень, розробляє пропозиції щодо вдосконалення
законодавства та у встановленому порядку подає їх на розгляд Президен­
тові України і Кабінету Міністрів України;

10) здійснює відповідно до законодавства державну реєстрацію нор-


408____________________________________________________ Глава 10

мативних актів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий ха­рактер, веде реєстр цих актів;

11) забезпечує функціонування єдиної системи правової інформати­
зації, є офіційним видавцем збірників законодавства та кодексів України,
видає інформаційний бюлетень «Офіційний вісник України», бере
участь у виданні журналів і газет загальноправового характеру;

12) веде Єдиний державний реєстр нормативно-правових актів, надає
інформацію з бази даних цього реєстру;

13) здійснює роботу із систематизації законодавства України, готує
пропозиції про його кодифікацію, веде Єдиний класифікатор галузей за­
конодавства України;

14) організовує своєчасне, повне і неупереджене примусове виконан­
ня рішень судів та інших органів (посадових осіб), виконання яких по­
кладено на державних виконавців;

15) організовує експертне забезпечення правосуддя, формує держав­
не замовлення на науково-дослідні роботи в галузі судової експертизи,
спрямовує і контролює діяльність підвідомчих науково-дослідних інсти­
тутів судових експертиз, координує роботу відповідних державних орга­
нів з питань розвитку судової експертизи, здійснює ліцензування судово-
експертної діяльності та контроль за нею і веде реєстр атестованих судо­
вих експертів;

16) здійснює легалізацію всеукраїнських об'єднань громадян, реєст­
рацію політичних партій, міжнародних громадських організацій, відді­
лень, філій, представництв та інших структурних осередків громадських
(неурядових) організацій іноземних держав в Україні, контролює додер­
жання ними положень їх статутів; реєстрацію всеукраїнських і міжнарод­
них благодійних організацій, всеукраїнських творчих спілок, Торгово-
промислової палати України, всеукраїнських професійних спілок, їх об'­
єднань та символіки відповідних об'єднань громадян і благодійних орга­
нізацій, реєструє статут Фонду соціального страхування від нещасних
випадків на виробництві та професійних захворювань і статути інших
фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо
їх реєстрація передбачена законами України;

17) сприяє розвитку юридичних послуг з метою реалізації прав, сво­
бод і законних інтересів громадян та юридичних осіб, здійснює державну
реєстрацію юридичних осіб та реєстрацію прав на нерухоме майно, веде
реєстр застави майна, організовує у встановленому порядку в системі ор­
ганів юстиції надання громадянам і юридичним особам додаткових плат­
них послуг правового і технічного характеру;

18) організовує роботу установ нотаріату, перевіряє їх діяльність і
вживає заходів до її поліпшення, контролює законність вчинення нотарі­
альних дій державними і приватними нотаріусами, видає та анулює сві-


Управління адміністративно-політичною сферою_______________ 409

доцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю, забезпечує реєст­рацію приватної нотаріальної діяльності, організовує виготовлення та контролює використання спеціальних бланків нотаріальних документів, веде реєстр свідоцтв про право на заняття нотаріальною діяльністю, ви­значає кількість приватних нотаріусів у межах нотаріальних округів, за­тверджує зразки печаток державних і приватних нотаріусів та умови за­мовлення на їх виготовлення;

19) здійснює підготовку нотаріально оформлених документів для їх
консульської легалізації, надає допомогу консульським установам з пи­
тань вчинення нотаріальних дій;

20) реєструє адвокатські об'єднання, забезпечує фінансування оплати
праці адвокатів за рахунок коштів державного бюджету в разі участі ад­
воката у кримінальній справі за призначенням та звільнення громадян
від оплати юридичної допомоги, веде реєстр адвокатських об'єднань;

21) видає суб'єктам підприємницької діяльності ліцензії на здійснен­
ня юридичної практики, контролює додержання ліцензійних умов при
здійсненні зазначених видів діяльності, веде реєстр ліцензій на здійснен­
ня юридичної практики;

22) здійснює заходи щодо вдосконалення роботи органів реєстрації
актів громадянського стану, контролює їх діяльність, забезпечує виготов­
лення та контролює використання бланків свідоцтв про реєстрацію актів
громадянського стану;

23) надає практичну і методичну допомогу консульським установам
та дипломатичним представництвам України за кордоном щодо реєстра­
ції актів громадянського стану;

 

24) здійснює нормативно-методичне забезпечення діяльності бюро
технічної інвентаризації щодо проведення реєстрації прав власності на
нерухоме майно;

25) здійснює методичне керівництво правовою роботою в міністер­
ствах та інших центральних органах виконавчої влади, перевіряє стан
цієї роботи і дає рекомендації щодо її поліпшення та приведення їх нор­
мативних актів у відповідність із законодавством, вживає заходів щодо
підвищення кваліфікації працівників юридичних служб;

26) координує діяльність центральних і місцевих органів виконавчої
влади, підприємств, установ та організацій щодо правової освіти населен­
ня; здійснює методичне забезпечення цієї освіти, формування у громадян
правового світогляду; вивчає стан правової освіти в навчальних закладах,
на підприємствах, в установах і організаціях,

27) готує в межах своїх повноважень пропозиції з питань міжнарод­
но-правових відносин та приєднання України до міжнародних договорів
і конвенцій;

28) укладає угоди про правове співробітництво з відповідними орга­
нами іноземних держав і міжнародними організаціями, організовує в ме­
жах своїх повноважень взаємодію з ними;


410_____________________________________________ Глава 10

29) забезпечує виконання зобов'язань, взятих за міжнародними дого­
ворами України з правових питань, здійснює у встановленому порядку
опублікування міжнародних договорів, що набрали чинності;

30) забезпечує підготовку пропозицій щодо приведення законодав­
ства України у відповідність з принципами та стандартами Ради Європи
та інтеграції його в систему міжнародного права, координує роботу мініс­
терств та інших центральних органів виконавчої влади з цих питань;

 

31) представляє Кабінет Міністрів України за його дорученням у
міжнародних організаціях та під час укладення міжнародних договорів
України;

32) здійснює правову експертизу на відповідність Конституції Украї­
ни, законам України проектів міжнародних договорів України, готує вис­
новки щодо здійснення внутрішньодержавних процедур, необхідних для
набрання чинності міжнародними договорами України, а також юридич­
ні висновки, інші матеріали, необхідні для набрання чинності міжнарод­
ними кредитними (гарантійними) договорами України;

33) забезпечує підготовку відповідних документів та представництво
інтересів держави в Європейському Суді з прав людини під час розгляду
справ про порушення прав людини в Україні, направляє спостерігачів у
місії з контролю за додержанням прав і свобод людини і громадянина то­
що.

Міністерство юстиції України очолює Міністр, якого призначає на посаду та звільняє з посади Президент України за поданням Прем'єр-мі­ністра України. Він несе персональну відповідальність перед Президен­том України і Кабінетом Міністрів України за виконання Міністерством покладених на нього завдань і здійснення ним своїх функцій.

Через Міністра Кабінет Міністрів України спрямовує і координує ді­яльність Державного комітету України у справах релігій.

Для погодженого вирішення питань, що належать до повноважень Міністерства юстиції України, обговорення найважливіших напрямів йо­го діяльності в Міністерстві утворюється колегія у складі Міністра, Дер­жавного секретаря, його першого заступника, а також інших керівних працівників Міністерства.

До складу колегії можуть входити керівники інших центральних ор­ганів виконавчої влади, підвідомчих установ юстиції.

Рішення колегії проводяться в життя наказами Міністра.

Для розгляду наукових рекомендацій та інших пропозицій щодо го­ловних напрямів розвитку правової системи України у Міністерстві мо­же бути утворено наукову, науково-консультативну ради та інші органи дорадчого і координаційного характеру.

Міністр юстиції України в межах своїх повноважень на основі та на виконання актів законодавства видає накази і контролює їх виконання.

У випадках, передбачених законодавством, нормативно-правові акти Міністра є обов'язковими для виконання центральними та місцевими ор-


Управління адміністративно-політичною сферою______________________ 411

ганами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, представ­ницькими органами, підприємствами, установами і організаціями неза­лежно від форм власності та громадянами.

Нормативно-правові акти Міністра підлягають державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством.

Міністр у разі потреби видає разом з керівниками інших централь­них та місцевих органів виконавчої влади, органами місцевого самовря­дування та представницькими органами спільні акти.

Міністерство юстиції України у встановленому порядку утворює Го­ловне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське і Севастопольське міські управління юстиції, установи, організації тощо.

Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Авто­номній Республіці Крим, обласні, Київське і Севастопольське міські управління юстиції не входять до складу відповідно Ради міністрів Авто­номної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської мі­ських державних адміністрацій.

До системи органів Міністерства юстиції входить державна виконав­ча служба, завданням якої є своєчасне, повне і неупереджене примусове виконання рішень судів та інших органів відповідно до законів України. Вона утворена і функціонує згідно із Законом України «Про державну виконавчу службу» від 24 березня 1998 р.

Органами державної виконавчої служби є:

—Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції
України;

—відділи державної виконавчої служби Головного управління юсти­
ції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, облас­
них, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції;

—районні, міські (міст обласного значення), районні у містах відділи
державної виконавчої служби відповідних управлінь юстиції. Вони є
юридичними особами, мають поточні та вкладні (депозитні) рахунки в
установах банків, гербову печатку.

Виконання рішень покладається на державних виконавців районних, міських (міст обласного значення), районних у містах відділів державної виконавчої служби. Державними виконавцями є начальник, заступник начальника, старший державний виконавець, державний виконавець ра­йонного, міського (міста обласного значення), районного у місті відділу державної виконавчої служби. Він здійснює примусове виконання рі­шень у порядку, передбаченому законом.

Компетенція органів юстиції щодо організації діяльності державної виконавчої служби полягає в тому, що Міністерство юстиції України че­рез Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції Ук­раїни здійснює добір кадрів, методичне керівництво діяльністю держав­них виконавців, підвищення їх професійного рівня, фінансове і матері-


412____________________________________________________ Глава 10

ально-технічне забезпечення органів державної виконавчої служби, роз­глядає скарги на дії державних виконавців.

Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Авто­номній Республіці Крим, управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі організують виконання законів і здійснюють керівництво відділами державної виконавчої служби Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції, районними, міськими (міст обласного значення), районними у містах відділами дер­жавної виконавчої служби, координують і контролюють їх діяльність; ор­ганізують професійну підготовку і атестацію державних виконавців; роз­глядають скарги на дії державних виконавців; заохочують за успіхи в ро­боті і накладають стягнення за порушення трудової дисципліни; здійсню­ють матеріально-технічне забезпечення державної виконавчої служби.

Державні виконавці є державними службовцями, їм видаються служ­бові посвідчення єдиного зразка, який затверджується Міністром юстиції України. Під час виконання службових обов'язків державний виконавець зобов'язаний носити формений одяг, зразок якого затверджується Кабі­нетом Міністрів України.

Державним виконавцем може бути громадянин України, який має юридичну освіту, здатний за своїми особистими і діловими якостями ви­конувати покладені на нього обов'язки. Начальником районного, місько­го (міста обласного значення), районного у місті відділу державної вико­навчої служби призначається громадянин України з вищою юридичною освітою і зі стажем юридичної роботи не менше трьох років. Не можуть бути призначеними на посаду державного виконавця особи, відносно яких існують обмеження, передбачені Законом України «Про державну службу».

Державні виконавці призначаються на посаду, звільняються з посади начальниками районних, міських (міст обласного значення), районних у містах відділів державної виконавчої служби відповідних управлінь юс­тиції.

Начальники районних, міських (міст обласного значення), районних у містах відділів державної виконавчої служби призначаються на посаду та звільняються з посади начальниками Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції за поданням начальників відділів державної виконавчої служби відповідних управлінь юстиції.

Директор Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, начальники відділів державної виконавчої служби Го­ловного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севасто­полі призначаються Міністром юстиції України.


Управління адміністративно-політичною сферою________________ 413

Контроль за діяльністю державних виконавців здійснюють Міністер­ство юстиції України через Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, а Головне управління юстиції Міністер­ства юстиції України в Автономній Республіці Крим, управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі — через відповідні відділи дер­жавної виконавчої служби. Контроль за діяльністю державних виконав­ців здійснюють й інші державні органи в порядку, передбаченому зако­ном.

Державні виконавці несуть дисциплінарну, а у разі вчинення під час виконання службових обов'язків діяння, що має ознаки злочину чи адмі­ністративного правопорушення, — кримінальну чи адміністративну від­повідальність у порядку, встановленому законом.

Чисельність державних виконавців, порядок та норми матеріального забезпечення їх діяльності встановлюються Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства юстиції України.

Центральний апарат Міністерства, Головне управління юстиції Мі­ністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Ки­ївське та Севастопольське міські управління юстиції, підпорядковані установи й організації становлять систему Міністерства юстиції України.


Читайте також:

  1. C. 3. Структурна побудова управління організаціями.
  2. ERP і управління можливостями бізнесу
  3. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  4. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  5. ISO9000. Як працює система управління якістю
  6. Oracle Управління преміальними
  7. А. Видання прав актів управління
  8. Автоматизація управління діяльністю готелю
  9. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  10. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  11. Автоматизовані станції управління насосними станціями водопостачання першого, другого і третього підйомів
  12. Адаптивні організаційні структури управління.




Переглядів: 292

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Управління закордонними справами | Управління внутрішніми справами

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.043 сек.