Мета: вчити учнів розв'язувати задачі на знаходження числа за його частиною; вправ-пяти у підборі значень букв під час роботи з нерівностями; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання Завдання 1034 Скільки метрів тканини йде на один халат? ((76 — 3•8): 13 = 4 м) Порівняйте цю задачу із задачею 1030. Завдання 1035 Прочитайте вирази у порядку спадання відповідей. (78 • 10 — 12 = 768; 480 : 2-120 = 120: 27•3 + 3 = 84; 72:3 + 16 = 40; 80 :16 + 16 = 21; 50:2-25 = 0) 2. Проблемне запитання 1)У коробці 24 олівці. З них 1/8 жовті. Скільки в коробці жовтих олівців? 2) У танцювальному гуртку займаються 1/3 учнів класу, що складає 12 чоловік. Скільки всього учнів у класі? 3)Скільки чоловік було в кінотеатрі, якщо 1/9 всіх глядачів складає 10 чоловік? Під час розв'язування другої і третьої задач в учнів виникають труднощі. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ви навчитеся розв'язувати задачі на знаходження числа за його частиною. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Колективне розв'язування задачі зо кресленням (с. 156, завдання 1036) — Скільки четвертих частин у цілому? (Чотири) — Яка довжина 1/4 відрізка? (18 мм) — Якщо в цілому відрізку 4 таких частини по 18 мм, то треба по 18 мм взяти 4 рази. Якою арифметичною дією дізнаємося про довжину цілого відрізка? (Дією множення.) Розв'язання 18 • 4 = 72 (леж) Відповідь: 72 мм. — Що означає число 18? (Довжина однієї частини.) — Що означає число 4? (Кількість частин у цілому.) — Що означає число 72? (Величина цілого) — Якою дією ми дізналися про величину цілого? (Дією множення.) — Як знайти величину цілого за величиною його частини? (Треба величину частини помножити на кількість частин у цілому.) Висновок. Щоб знайти число за величиною його частини, треба величину частипи помножити на кількість частин у цілому. Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Первинне закріплення 1) Завдання 1037 (с. 156). Виміряйте 1/5 смужки та обчисліть довжину всієї смужки. Результат обчис-о лення перевірте вимірюванням. Вимірювати треба в міліметрах. 20•5= 100 (мм) 2) Завдання 1038 (с. 156). Відомо, що відрізок KM становить 1/3 довжини деякого відрізка. Яка до- вжина цього відрізка? Накресліть його в зошиті. 45-3= 135мм 2. Колективна робота над задачею (с. 756, завдання 1039) — Що означає число 9? (Скільки медалістів у випускному класі.) — Що ще означає число 9? (Величину 1/3 учнів у класі.) — Що означає число 1/3 ? (Яку частину учнів становлять медалісти.) — Що означає знаменник 3? (На скільки рівних частин поділили кількість усіх учнів.) — Що означає чисельник 1? (Скільки таких частин взяли.) — Що треба знайти в цій задачі? (Кількість учнів у класі.) — Як в математиці позначають ціле? (1) — Що треба знайти в цій задачі? (Треба знайти число за величиною його частини.) — Як знайти число за величиною його частини? Розв'язання 9 • 3 = 27 (учн.) Відповідь: 27 учнів у випускному класі. Фізкультхвилинка 3. Диференційована робота над задачею (с 157, завдання 1040) — Яка була ціна ігрової приставки? — Що зробили із ціною? — Що означає 1/4 від початкової? — Як знайдемо 1/4 від 360? — Як дізнатися нову ціну приставки? Сильніші учні розв'язують задачу самостійно, решта — під керівництвом учителя. Розв'язання 1) 360 : 4 = 90 (гри.) - 1/4ціни; 2) 360 — 90 270 (грн.) — нова ціна приставки. 4. Розв'язування нерівностей (с. 157, завдання 1041) — До кожної нерівності доберіть по два значення змінної й, щоб нерівність була істинною. 20•1>15;20-2>15; 0•4 < 36; 3•4 < 36; 40:8>4;48:8>4; 2 + 12<15;1 + 12<15; 24 :8<6;24: 12 < 6; 24-20<5;23-20<5. 5. Самостійна робота над задачею (с. 157, завдання 1041) Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно розв'язують. Розв'язання 1)10:5 = 2 (бан.) = 1/5 частина; 2)10 + 2 = 12 (Лін.) Відповідь'. 12 банок вишневого компоту вийшло. — Складіть подібну задачу. 6. Офтальмологічна пауза 7. Розв'язування логічних завдань 1)Завдання 1043 (с. 257). На столі лежать 4 цілих яблука, 10 половинок яблук і 8 чвертей яблук. Скільки всього яблук лежить на столі? (4 + 10:2 + 8:4 = 11 яб.) 2) Серед 12 цуценят 8 з довгими вухами та 9 тих, що кусаються. Скільки серед цих цуценят з довгими вухами і тих, що кусаються, одночасно? Розв'язання 12 -8 = 4 (ц.) — без довгих вух. 12 — 9 = 3 (ц.) — не кусаються. 4 + 3 = 7 (ц.) — або не мають довгих вух, або не кусаються. 12 — 7 = 5 (ц.) — і мають довгі вуха, і кусаються. Відповідь: 5 цуценят. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Яку тему вивчали на уроці? — Як знайти величину цілого за величиною його частини? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 157, завдання 1044; 1045.