Мета: ознайомити учнів з випадками ділення з остачею; вправляти у порівнянні значень виразів; закріплювати вміння розв'язувати задачі на порівняння чисел; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ви переконаєтеся, що не завжди можна виконати розподіл множини на рівночисельні підмножини. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Усне розв'язування задачі (с. 158, завдання 1046) 2. Колективна робота над задачею (с 158, завдання 1047) Це задача на конкретний зміст дії ділення на вміщення, тому учні відразу можуть записати її розв'язання так: 20 : 6. Але знайти значення цієї частки вони не можуть, тому що не існує такого числа, яке при множенні на 6 дає 20. Виникає проблемна ситуація. Учитель пропонує її розв'язати засобом практичних дій. — Скільки потрібно взяти олівців, щоб покласти в першу склянку? (6) Візьміть 6 олівців і покладіть їх у першу склянку. — Чи всі олівці ми розклали? (Ні, не всі.) — Візьміть ще стільки олівців, щоб покласти у другу склянку. Скільки потрібно взяти олівців? (6) Беремо 6 олівців і кладемо у другу склянку. — Чи всі олівці ми розклали? (Ні, не всі.) — Візьміть ще стільки олівців, щоб покласти у третю склянку. Скільки потрібно взяти олівців? (6) Беремо 6 олівців і кладемо у третю склянку. — Чи всі олівці ми розклали? (Ні, залишилося 2 олівці.) Чи можна їх покласти у четверту склянку? (Ні, тому що треба розкладати по 6 олівців у кожну склянку, а тут лише 2.) — Скільки ми отримали склянок з олівцями? (Три склянки по в олівців у кожній.) — Скільки олівців залишилося? (Залишилося 2 олівці.) — Розв'язання цієї задачі можна записати так: 20 : 6 = 3 (ост. 2) — ми виконали ділення з остачею, тут: 20 — ділене, 6 — дільник, 3 — частка, 2 — остача. Цей запис читають так: 20 поділити по 6, у частці буде Зів остачі 2. 3. Виконання ділення з остачею, спираючись на практичні дії [с. 158, завдання 1048) 4. Порівняння прикладів на ділення націло і ділення з остачею {сі 58, завдання 1049) 12:3 = 4 16:4 = 4 13 : 3 = 4 (ост. 1) 18 : 4 = 4 (ост. 2) Висновок: в остачі отримуємо число, яке показує, на скільки ділене більше за число, яке ділиться на дільник націло, а в частці отримуємо те саме число, що й при діленні націло. Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Первинне закріплення (с. 159, завдання 1050) — Викопайте ділсппя з остачею у другому рядку, користуючись відповіддю з першого рядка. 30:5 = 6 42:6 = 7 56:7 = 8 72:9 = 8 33 : 5 = 6 (ост. 3) 47:6 = 7 (ост. 5) 62 : 7 = 8 (ост. 6) 79 : 9 = 8 (ост. 7) 2. Колективна робота над задачею {с. 159, завдання 1051) — Скільки окремих квадратів можна скласти з 11 однакових паличок? Щоб дізнатися, скільки окремих квадратів можна скласти з 11 однакових паличок, треба 11 поділити на кількість сторін квадрата, тобто на 4. 11 :4=? 8:4 = 2 11-8 = 3, тому 11:4 = 2 (ост. 3) — Скільки квадратів можна скласти? (Два квадрати, і ще залишиться З палички.) 3. Самостійна робота над задачею (с. 159, завдання 1052) — Скільки окремих трикутників можна скласти з 11 однакових паличок? 11: 3 = 3 (ост.2) 9:3 = 3 11-9 = 2 (Три окремі трикутники можна скласти з 11 паличок, і ще 2 палички залишаться.) 4. Порівняння значень виразів (с. 159,завдання 7053) 7 + 8 < 7 • 8 40 : 4 > 45 : 5 1 • 9>0 • 9 12-3 > 12: З 8: 1>6•1 15•4 = 90-30 Знаходимо значення кожного виразу і порівнюємо отримані числа. Більшим є той вираз, значення якого більше, і навпаки. 5. Офтальмологічна пауза 6. Розв'язування логічної задачі (с. 159, завдання 1054) Розв'язання 1)(27 — 19): 2 = 4 (кг) — важить Мурчик; 2)19 — 3 = 16 (кг) — важить Тузик; 3) 27 - 3 = 24 (кг) — важить Бобик. VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 159, завдання 1055; 1056.