МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Організація розвиваючого навчального середовищеІдея формування освітнього середовища як ключова умова підвищення якості освіти усвідомлюється як цілісне явище. Це означає, що цілі, зміст, організація навчальної діяльності тісно взаємодіють і виступають складовими навчально-виховного середовища. Нові завдання школи, різноманіття навчальних закладів, навчальних програм, підручників, соціокультурні процеси, розгортання інформаційного простору формують структуру освітніх середовищ, впливають на способи взаємозв’язку з зовнішніми та внутрішніми факторами. Поняття «середовище»відображає залежність та взаємозв’язок умов, що забезпечують розвиток людини, її взаємодію з оточенням. Як зазначає В.І. Слободчиков, «середовище– це не просто соціальна статична одиниця, це складна система, що знаходиться в постійному розвитку і охоплює різні, близькі і далекі життєві сфери». Зазначимо, що середовищний підхід в педагогічному процесі визнано як перспективний на рівні «Всесвітніх доповідей з освіти» ЮНЕСКО. Численні видання останніх років свідчать про всезростаючий інтерес науковців, педагогів-практиків до понять «освітнє середовище», «культурно-освітнє середовище», «середовище вікового спілкування», «навчально-виховне середовище» та ін. (С.К. Болдирєва, М.Л. Селиванова, Е.В. Бондаревська та ін.). Кожний із зазначених термінів включає певний перелік елементів, що характеризують ту чи іншу сферу людської діяльності. У сучасній педагогіці науковцями досліджуються різні аспекти «освітнього середовища», зокрема Віленським М.Я., Конєвим В.Я., Мещеряковою Є.В, Слободчиковим В.І., Шендрик І.Г. та ін. Під освітнім середовищем психологи, педагоги розуміють систему умов, що створюються для особистісного розвитку учасників навчально-виховного процесу, серед яких: освітні технології, навчальна та управлінська діяльність, способи взаємодії з зовнішніми чинниками. У педагогічній науці відомі праці М.М. Бахтіна, Л.С. Виготського, Н.З. Чавчавадзе, В.І. Панова, що висвітлюють окремі аспекти освітніх середовищ. Інша група фундаментальних досліджень присвячена проблемам філософії освіти (Н.Б. Крилова, Е.Г. Осовський, В.С. Швирьов та ін.), в яких викладено концепції, ідеї, що дозволяють досліджувати, розкривати місце і роль освітнього середовища, зрозуміти фундаментальні, ціннісні орієнтири людини як суб’єкта цього ж середовища. У літературних джерелах різних періодів обґрунтовано всебічні характеристики навчально-виховного середовища, зокрема: виняткова пластичність (Л.С. Виготський, 1926), системність (Л.І. Новикова, 1989), доцільність (Н.Б. Крилова, 1995), векторність (В.А. Ясвін, 1997), конфігуративність, насиченість, структурованість (В.І. Слободчиков, 2000), взаємозв’язок компонентів (Н.Ф. Гафурова, 2000). Як показує аналіз теоретичних джерел, вчені досліджують структуру освітнього середовища, правила використання інструментарію «середовищного підходу». Зокрема, В.А. Ясвін формальними параметрами освітнього середовища вважає: широту, інтенсивність, модальність, ступінь усвідомленості, стійкість, емоційність, узагальненість, домінантність, когерентність, активність, мобільність. У своїх наукових працях В.І. Слободчиков вказує на принципи організації освітнього середовища в залежності від його типу та зв’язків між компонентами, зокрема: середовище, організоване за принципом однорідності, однаковості (домінують адміністративно-цільові зв’язки); середовище, організоване за принципом хаотичності, ситуативності (зв’язки й відносини мають конкуруючий характер, відбувається автономізація освітніх систем); середовище, організоване за принципом варіативності як єдності системи (зв’язки й відносини будуються на засадах кооперації, відбувається об’єднання ресурсів, визначаються траєкторії розвитку суб’єктів педагогічного процесу.
Читайте також:
|
||||||||
|