Антоніми — це слова з протилежним значенням, які використовуються для підкреслення контрасту, яскравості образів у творі. Система практичних вправ з антонімами.
1) Добір антонімів до даного слова (використовується словник): ніжність —..., цікавий
— ... (Виконуючи такого роду вправи, діти намагаються підставити до слова з протилежним значенням частку "не", тому потрібно скерувати учня на пошук вдалого слова).
2) Складання речень з парою антонімів.
3) Підбір антонімів до багатозначних слів, свіжий вітер — теплий вітер свіжа газета — стара газета свіжі яблука — сушені яблука
Робота з порівняннями
Цей вид роботи викликає в учнів початкових класів велику зацікавленість та інтерес. Потрібно пропонувати дітям слова, які вони можуть порівняти із знайомими їм предметами та явищами.
Тема.Написання твору "Мамина колискова ".
Відгадайте загадки і спробуйте описати матусю за допомогою порівнянь, використаних у них.
— Який струмочок повсякчас співає ніжно біля нас? (Мамин голос.) Голос порівнюється зі струмком.
— Яке колосся золоте униз вершечками росте? (Мамині руки.) Руки порівнюються з колоссям.
— Які дві зірки знаєш ти, що завжди сяють з висоти? (Мамині очі.) Очі порівнюються із зірками.
— А що широке, як земля, та не займа чужі поля? (Мамина душа.) Душа порівнюється із землею-планетою.