Тема 1. Значення ділового спілкування та основні поняття
Ситуація 1
Начальник відділу маркетингу фірми «Прогрес» Коноваленко Віктор Степанович проводив нараду з питання щодо управління маркетинговою інформацією. Менеджер відділу, який відповідав за маркетингову інформацію, Степаненко Григорій Іванович, виступив з пропозицією удосконалити систему маркетингових спостережень як джерела зовнішніх маркетингових даних. Він запропонував вмінити в обов'язок всіх співробітників відділу збір даних і оцінку поточної ринкової ситуації. Коноваленко Віктор Степанович неодноразово переривав виступ Григорія Івановича фразами: «Повторіть ще раз!», «Говоріть повільніше!». Григорій Іванович у відповідь сказав: «Мені здається, що у Вас уже склалася певна думка з даного питання. Ви просто не хочете мене слухати». Віктор Степанович відреагував на критику словами: «Не говоріть із мною подібним чином!».
Питання:
1. Як ви думаєте, чи є дане спілкування ефективним? Чому?
2. Які причини неефективного слухання керівником відділу пропозицій підлеглого?
3. До якого типу суджень (або бар'єрів спілкування) ви віднесете висловлення начальника відділу?
4. Що б ви відчули, якби були на місці Григорія Івановича?
Ситуація 2
Керівник організації в спілкуванні зі своїми підлеглими часто вживає фрази: «Вам не слід так робити, чинити», «Це неправильно», «Вам належить показувати приклад у роботі».
Питання:
1. Як ви думаєте, чи є спілкування керівника з підлеглими професійним?
2. До якого типу суджень (бар'єрів) ви відносите висловлення керівника організації?
3. Які наслідки такого спілкування?
4. Які наслідки спілкування з підлеглими, якщо керівник буде їм давати поради такого типу «Чому б Вам не сказати так?», «Я б запропонував Вам оскаржити це».