МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ЛЕКЦІЯ 1Втсуп ЗМІСТ стор.
Вступ............................................................................................................ 4
Лекція 1. Основні характеристики системного аналізу............................. 6 Місце системного аналізу серед інших наук (Караєв)............................... 6 Основні складові теорії систем і системного аналізу (Тугуші)................. 9
Лекція 2. Основні поняття теорії систем..................................................... 11 Визначення системи (Аксенков).................................................................. 11 Поняття, що характеризують будову систем (Ященко)............................ 17 Поняття функціонування систем (Назаренко)............................................ 20
Лекція 3. Основні поняття класифікації та закономірності систем............ 22 Класифікація систем (Герасименко)........................................................... 22 Закономірності систем (Марциновська)..................................................... 32
Лекція 4. Основні поняття структури систем............................................. 34 Поняття елементів та зв’язків систем (Максимчук)................................... 34 Поняття структури та ієрархії систем (Рябчун)......................................... 36 Поняття модульної будови систем (Янюк)................................................. 39
Лекція 5. Поняття системного підходу до вирішення проблем................. 41 Методологія підходу (Гайденко)................................................................ 41 Аналіз та синтез моделей систем (Захарчук)............................................. 43
Лекція 6. Основні фактори та операції системного аналізу....................... 46 Формулювання цілі (Попович)................................................................... 46 Локальні цілі (Сікорський)......................................................................... 47 Поняття зв’язків між локальними цілями (Феделеш)................................ 49
Лекція 7. Багатокритеріальні завдання оптимального керування............ 52 Загальна постановка задачі в багатокритеріальних системах (Донсков). 52 Багатокритеріальні завдання оптимального керування (Гудзь)............... 55
Лекція 8. Принципи та структура системного аналізу.............................. 58 Принципи системного аналізу (Смурова).................................................. 58 Структура системного аналізу (Коваленко).............................................. 60
Лекція 9. Основні етапи системного аналізу.............................................. 64 Постановка завдання (Клементьєв)............................................................ 64 Побудова та структуризація систем (Лозінський)..................................... 65 Прийняття й реалізація рішення щодо розв’язання проблеми (Стецюк) 66
Перелік рекомендованої літератури........................................... 67 Дисципліна «Системний аналіз» народилася в силу виникнення необхідності вести дослідження міждисциплінарного характеру. Створення складних технічних систем, проектування складних народногосподарських комплексів і керування ними, аналіз екологічних ситуацій і багато інших напрямків інженерної, наукової та господарської діяльності вимагали організації досліджень, які носили б нетрадиційний характер. Вони вимагали об'єднання зусиль фахівців різних наукових профілів, уніфікації та узгодження інформації, одержуваної в результаті досліджень конкретного характеру. Успішний розвиток подібних системних досліджень багато в чому зобов'язаний можливостям обробки інформації, використанню математичних методів, які з'явилися разом з електронною обчислювальною технікою і дали одночасно не тільки інструмент, але й мову високого ступеня універсальності. Сам термін «системний аналіз» має на увазі сукупність методів, заснованих на використанні ЗОТ (засобів обчислювальної техніки) і орієнтованих на дослідження складних систем – технічних, економічних, екологічних і т.д. У результаті цих досліджень повинне виникати не просто нове знання. Результатом системних досліджень є, як правило, вибір цілком певної альтернативи: плану розвитку регіону, параметрів конструкції і т.д. Іноді говорять, що системний аналіз – це методика поліпшуючого втручання в проблемну ситуацію. Таким чином, системний аналіз - це дисципліна, що займається проблемами прийняття рішень в умовах, коли вибір альтернативи вимагає аналізу складної інформації різної фізичної природи. Тому, джерела системного аналізу, його методичних концепцій лежать у тих дисциплінах, які займаються проблемами прийняття рішень, теорії дослідження операцій і загальної теорії керування. Становлення нової дисципліни слід датувати кінцем XIX і початком XX століття, коли з'явилися перші роботи з теорії регулювання, коли в економіці почали вперше говорити про оптимальні рішення, тобто, коли з'явилися перші уявлення про функцію мети (корисності). Розвиток теорії визначався, з одного боку, розвитком математичного апарата, появою прийомів формалізації, а з іншого – новими завданнями, що виникали в промисловості, військовій справі, економіці. Особливо бурхливий розвиток теорія системного аналізу одержала після п'ятдесятих років, коли на основі теорії ефективності, теорії ігор, теорії масового обслуговування з'явилася синтетична дисципліна - «дослідження операцій». Вона потім поступово переросла в системний аналіз, який з'явився синтезом дослідження операцій і теорії керування. Сучасний системний аналіз має великий інструментарій, що включає в себе розвитий математичний апарат і сучасні обчислювальні системи. У загальному виді під системним аналізом розуміють всебічне, систематизоване, тобто, побудоване на основі певного набору правил, дослідження складного об'єкта в цілому, разом з усією сукупністю його складних зовнішніх і внутрішніх зв'язків, проведене для з'ясування можливостей підвищення ефективності функціонування цього об'єкта шляхом вибору певної альтернативи. На сучасному рівні розвитку системний аналіз не є науковим методом у точному значенні, оскільки для ряду його етапів формальний апарат поки не існує і ці етапи виконуються на змістовному рівні на основі логіки, здорового глузду, досвіду та інтуїції. Однак, наукова думка інтенсивно працює в даному напрямку. Більшість авторів пропонують своє бачення методології системного аналізу, як правило, що несе на собі помітний відбиток тієї предметної сфери, у якій вони працюють. В основному до складу цієї загальної теорії включають принципи системного аналізу і загальну послідовність етапів системного аналізу; методологія та методи розглядаються окремо. Так, наприклад, Н.Д. Дроздов починає, що методологія системного аналізу включає визначення використовуваних понять, загальну характеристику проблеми системних досліджень, системний підхід, етапи системного аналізу. Представляється, що в якості основного процедурного елемента можна розглядати етапи (процедури) системного аналізу, що базуються на цілях і принципах системного аналізу.
Читайте також:
|
||||||||
|