Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Структура організації

Процес досягнення мети організації передбачає спільну працю людей, які є працівниками організації. Будь-яка організація потребує координації такої взаємодії шляхом установлення певного внутрішнього порядку. Конкретні форми цього порядку реалізуються за допомогою організаційної структури.

Структура організації — це її внутрішня побудова, яка характеризує склад підрозділів і систему зв'язку, підпорядкованість і взаємодію між ними. Організаційна структура організації визначає співвідношення (ієрархічність) між функціями, які виконуються її працівниками. Вони проявляються у формі розподілу праці, створення спеціалізованих підрозділів, системи посад і є необхідним елементом ефективної організації.

На практиці діють дві основні сили, які зумовлюють структуру організації:

—сила, що вимагає розподілу праці на самостійні одиниці (принцип розподілу праці);

—сила, що вимагає від самостійних одиниць координації їх в одне ціле, — кінцевий результат.

Ці сили зумовлюють форму так званого скелета організації.

Найбільш важливим фактором, який впливає на структуру організації, є її розмір. Він справляє вплив не лише на принцип розподілу праці, а й на метод координації. До механізмів координації належать:

—взаємне пристосування;

—безпосередній нагляд;

—застосування стандартизованих робочих процесів;

—реалізація кінцевих результатів у стандартизованій формі;

—застосування стандартизованих навиків і знань.

У міру того як організаційна робота стає складнішою, вибір методу координації поступово зміщується від взаємного пристосування до безпосереднього нагляду, потім шляхом стандартизації робочих процесів — до стандартизації навиків і знань. І, нарешті, знову повертається до взаємного пристосування.

Координація взаємного пристосування дає можливість досягнути результату в процесі неофіційного спілкування.

На практиці неоднакове значення має обсяг керівництва, тобто скільки працівників має бути підпорядковано керівникові. Найбільш ефективною є структура, в якій їх кількість становить 5—6 чоловік.

Проблему необхідності взаємного пристосування і безпосереднього погляду може бути розв'язано шляхом стандартизації за такими основними напрямами:

—стандартизація змісту роботи;

—стандартизація окремого працівника;

—розробка комплексної системи.

Більшість організацій використовують ці напрями в комплексі.

Організація як складний механізм має такі основні компоненти:

—стратегічна верхівка;

—середня ланка;

—виробниче ядро;

—техноструктура;

—допоміжний персонал.

Стратегічна (керівна) верхівка ухвалює рішення про розподіл ресурсів, удосконалення структури організації, підбір персоналу, 0 мотивацію, здійснення контролю, розробляє стратегію організації і несе відповідальність за результати її роботи. До верхівки входять керівники.

Виробниче ядро лежить в основі будь-якої організації й охоплює працівників, які виконують основну роботу, пов'язану з випуском продукції та наданням послуг.

В ієрархії організації передавальною ланкою між стратегічною ланкою і виробничим ядром є середня ланка. До її складу входять керівники, які несуть відповідальність за реалізацію ухвалених стратегічною верхівкою рішень. Ця ланка також займається збиранням інформації про роботу організації, готує пропозиції про поліпшення використання ресурсів.

Функції стандартизації роботи організації виконує технострукра. До її складу входять аналітики, котрі займаються питаннями формування техноструктури організації. Їх можна поділити на три основні групи:

1) аналітики з питань вивчення роботи та інженери зі стандартизації технологічних процесів;

2) працівники планових та виробничих відділів, контролери якості, бухгалтери, котрі займаються питаннями стандартизації;

3) спеціалісти з персоналу, які несуть відповідальність за питання стандартизації працівників (навчання, підвищення кваліфікації тощо).

Допоміжний персонал надає непрямі внутрішні послуги в організації. Він виконує функції незалежно від виробничого ядра і часто надає послуги, які могла б надавати стороння організація. Це можуть бути: відділ охорони, їдальня, юридичний відділ тощо.

При розгляді підприємства розрізняють поняття виробничої, загальної та організаційної структури управління.

Сукупність виробничих підрозділів (цехів, дільниць, обслуговуючих господарств та служб), які прямо або опосередковано беруть участь у виробничому процесі, їхні кількість і склад визначають виробничу структуру підприємства.

До факторів, що впливають на виробничу структуру підприємства, належать характер продукції і технології її виготовлення, масштаб виробництва, ступінь спеціалізації та кооперування підприємства з іншими підприємствами, а також ступінь спеціалізації виробництва всередині підприємства.

Залежно від того, який підрозділ є основною структурною виробничою одиницею підприємства, розрізняють цехову, безцехову, корпусну виробничу структуру і виробничу структуру комбінату.

Цех — це відокремлена в технологічному й адміністративному розумінні ланка підприємства, в якому виготовляється цілковито той чи інший продукт або виконується певна закінчена стадія з виробництва продукту.

За характером діяльності цехи підрозділяються на:

—основні, які виробляють продукцію, що визначає головне призначення підприємства;

—допоміжні (енергетичні, ремонтні, інструментальні та ін.), які забезпечують безперебійну ефективну роботу основних цехів;

—обслуговуючі та господарства, які виконують операції з транспортування і збереження матеріально-технічних ресурсів та готової продукції;

—другорядні, що виготовляють продукцію з відходів основного виробництва або утилізують їх;

—експериментальні (дослідницькі), які займаються підготовкою та випробовуванням нових виробів, розробкою нових технологій.

Основні цехи поділяються на заготовчі (спеціалізуються на виробництві заготовок), обробні (механообробні, деревообробні, термічні та ін.) і складальні (агрегатного й остаточного складання виробів із деталей та вузлів, виготовлених на інших підприємствах).

На практиці є три типи організаційної структури: функціональний, технологічний та комбінований.



Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  3. PR-відділ організації: переваги і недоліки
  4. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  5. VІ. План та організаційна структура заняття
  6. АГЕНТ З ОРГАНІЗАЦІЇ ОБСЛУГОВУВАННЯ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ
  7. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  8. Акти з охорони праці в організації.
  9. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  10. Актуальні тенденції організації іншомовної освіти в контексті євроінтеграції.
  11. Аналіз сильних та слабких сторін організації
  12. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу




Переглядів: 1168

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мета й обмеження організації | Стратегія людських ресурсів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.132 сек.