Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Чинники формування протиправної проведінки

Лекція 5.

 

Серед чинників, які можуть впливати на формування схильності до правопорушень, найзначущими є:

1) наявність фактів насилля в дитинстві з боку батьків;

2) особливості виховання в сім’ї;

3) дезадаптованість;

4) рівень тривожності;

5) рівень самоставлення;

6) рівень міжособистісних стосунків.

Результати досліджень свідчать, що 56,6% підлітків скоюють протиправні дії під впливом алкоголю та наркотиків, 23% через низький рівень доходів сім’ї, 16% через впевненість у безкарності, 33% через солідарність з компанією, 26% заради розваги, 0,03% через необхідність здобути гроші та на зло батькам, а 11% внаслідок суспільних та політичних процесів у державі.

На думку 90% підлітків їхні ровесники щоденно палять цигарки, 43% вважають, що їх однолітки кожного дня вживають спиртні напої та інколи наркотичні речовини(80%).

Також молоді люди вважають, що більшість їх друзів негативно ставляться до крадіжки (83%), до вживання наркотиків (80%), 36% вважають застосування фізичної сили допустимим в окремих випадках.

Третина опитаних (33%) інколи дивляться фільми та телепрограми, в яких демонструється насильство.

Переважна більшість (86,6%) ніколи не вчиняли агресивні дії повідношенню до інших. 46% негайно сповістили б дорослих, якби їм стало відомо про факт насильства, 36% з’ясували б причину самостійно, 6% приховали б інформацію про цей факт.

Отже, з певною долею вірогідності можна сказати, що сучасні підлітки усвідомлюють причини правопорушень, можуть висловити власне бачення проблеми і визначити можливе ставлення друзів. Але насторожує те, що значна частина вважає допустимим застосування фізичної сили і часто стикається з жорстокістю на телеекранах.

Також з’ясовано, що пік протиправної поведінки в юнаків припадає на вік 16-17 років. Це пов’язано з підлітковим перехідним періодом, під час якого відбувається формування особистості як на біологічному, так і на психологічному рівнях. Зміни, що виникають у організмі, спричиняють переживання, які відображаються на ставленні підлітка до себе, на стосунках з іншими людьми, на його поведінці. Підлітки у цей час можуть бути веселими, активними, прагнути до цікавої, захоплюючої діяльності або, навпаки, – пасивними, схильними до глибокого самоаналізу й усамітнення. Для них характерна підвищена самокритичність, і разом з тим самовпевненість, схильність до критиканства й переоцінки усталених для більшості цінностей.

Відхилення в поведінці підлітків переважно спровоковані несприятливими умовами в сім’ї. Хоч їх вихованням займаються батьки, проте в той же час 45% опитаних на питання “Чи достатньо часу ти проводиш з батьками? ” дали відповідь “мало”, а 38% – “хотілося б більше” і лише 17% дітей достатньо часу проводять з батьками.

Діаграма 1. Мікросоціальні умови становлення респондентів, %

 

У 25% взаємини із батьками у дитинстві були більш-менш нормальними, 12,5% зазначили, що відносини були «нормальними, повне взаєморозуміння та підтримка», а ще 50% оцінили їх як «в основному нормальні, хоча й не безпроблемні». Проблемні відносини, при яких важко вдавалось досягти взаєморозуміння, зазначили 12,5% респондентів.

Саме проблеми у міжособистісному спілкуванні, розрив традиційних сімейних зв'язків, взаємне нерозуміння і нетерпимість слугують причиною багатьох правопорушень підлітків.

Діаграма 2. Міжособистісні відносини з батьками, %

 

Загальновідомо, що на початку життя якраз сімейне оточення має вирішальний вплив на формування особистості. 12,5% вказали, що зазнали насильства у дитинстві з боку родичів і 12,5% з боку знайомих.

Недолік батьківської уваги призводить до бездоглядності та розвитку надмірної самостійності у дітей. Підлітки починають прогулювати уроки у школі, втрачають інтерес до навчання, не відчувають потреби у знаннях. Як наслідок цього підлітки знаходяться у компаніях своїх однолітків або ж проводять час без особливої мети. Цьому свідчать результати досліджень: 50% проводять час з однолітками, 12,5% займаються спортом, 12,5% бешкетують, щоб розважитись, 12,5% нудьгують, з них 37,5% опитаних хлопців відвідують комп’терні клуби та розважальнці заклади.

 


Діаграма 3. Організація дозвілля підлітками, %

Більшість підлітків проводять свій час на вулиці, не відвідуючи ніяких гуртків і секцій. Причиною цього може бути комерціалізація таких закладів або ж просто бажання підлітків знаходитись серед тих, хто не відштовхує їх, а приймає такими як вони є.

У зв’язку з тим, що у дітей не організоване дозвілля, ми можемо спостерігати, таку картину, що понад 87,5% підлітків вживають алкогольні напої, а 25% вживають навіть декілька разів на тиждень і лише 12,5% загальної кількості респондентів взагалі не вживають алкоголь. Також прослідковується схильність неповнолітніх до вживання наркотичних засобів, зокрема в компанії однолітків вживають 25%, але 50% з опитаних на це запитання не дали відповіді взагалі, оскільки не бажають розповсюджувати цю інформацію.

 

Діаграма 4.Вживання наркотичних засобів та алкоголю підлітками,%

Вживання алкоголю та наркотиків призводить до збудження психічного стану, задурманення свідомості та до неконтрольованості дій. Поряд з відчуттям піднесеного настрою може бути присутнє відчуття подразливості, гніву та неспокою. Крім того, вживання психотропних речовин веде до психічної залежності. Вживання стає таким важливим, що підліток втрачає інтерес до всіх інших видів діяльності. У результаті серед таких дітей збільшується ступінь вірогідності вчинення ними протиправних дій.


Діаграма 5. Причина вчинення правопорушення, %

Найпоширенішими серед правопорушень у проведеному дослідженні були: розбій 37,5% пограбування 25% та дрібна крадіжка 37,5%. Що стосовно крадіжок, причиною їх вчинення була нестача кишенькових грошей у 50% опитаних. Це ще раз підтверджує недбалість з боку батьків. Адже вони повинні розуміти, що у дитини у підлітковому віці розвинений “рефлекс наслідування” і бажання бути схожими на інших, мати те, що є у інших спонукатиме її до вчинення необдуманих, імпульсивних дій, котрі можуть носити протиправний характер.

 

Діаграма 6. Відчутття шкоди за скоєне, %

При великій кількості правопорушень, 43,4% підлітків не шкодують про скоєне, бо у такий спосіб вони шукали шлях до розваг, 38,3% не замислювались над своїми діями і лише 18, 3% жалкують про скоєне і більше такого не чинитимуть. Ці результати можна пов’язати з недостатнім правовим вихованням, яке, як правило, зводиться до ознайомлення підлітків з основними положеннями кримінального права. Залишаючи поза увагою інші галузі: адміністративне, цивільне, сімейне, трудове, які відіграють не менш важливу роль у житті людини.

Так, результати відповідей на питання «Як Ви вважаєте, чи є у Вас потреба в правових знаннях?» показали, що менше 12,5% задоволені рівнем юридичних знань, що є у них, і лише 12,5% відповіли, що їм взагалі не потрібні знання в області права. Переважна більшість опитаних 75% висловили бажання більше знати про закони.

Неповнолітні мають потреби в правових знаннях, про це свідчить і рівень правових знань респондентів. Оскільки на питання «З якого віку громадянин може бути притягнутим до кримінальної відповідальності?» 50% опитаних знають, що кримінальна відповідальність наступає з 14-ти років. Проте 12,5% вважають, що до кримінальної відповідальності можна привернути лише з 16-ти років, а 12,5% взагалі не знають відповіді на це питання.

Отже, дослідження, яке було спрямоване на вивчення схильності до правопорушень, виявило ряд причин, які спонукають підлітків до вчинення протиправних дій. Перш за все це прогалини у сімейному вихованні: діти майже не спілкуються з батьками (50% опитаних респондентів). Більшість з них перебувають у колі своїх однолітків (50%) або проводять час без особливої мети (37,5%) і це спонукає підлітків до вживання алкогольних напоїв та наркотичних засобів, наслідком чого є вчинення правопорушень.

За даними нашого дослідження пограбування та крадіжки є найпоширенішими злочинами серед підлітків. Всі насильницькі та хуліганські дії неповнолітніх мають загальну соціально-психологічну і моральну основу.



Читайте також:

  1. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  2. Алгоритм формування комплексу маркетингових комунікацій
  3. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  4. Алгоритм формування статутного фонду банку
  5. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  6. Аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів
  7. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  8. Аналіз процесу формування маркетингових комунікацій
  9. Аналіз руху та ефективності формування грошових потоків
  10. Аналіз стратегічних альтернатив та визначення оптимальної стратегії формування фінансових ресурсів
  11. Аналіз структури майна та динаміки джерел його формування
  12. Аналіз формування прибутку.




Переглядів: 1618

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціальні проблеми протиправної поведінки | Соціально-психологічна характеристика правопорушника

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.