Сукупна пропозиція AS -реальний обсяг національного виробництва при будь-якому можливому рівні цін. Положення кривої пропозиції визначають фактори, які поряд із зростанням ВВП сприяють або протидіють зростанню середніх витрат виробництва і зростанню цін. Ці фактори називають ціновими факторамисукупної пропозиції.
зміни в обсязі ВВП за умов, коли економіка наближається до стану повної зайнятості ресурсів. Придбання нових основних капітальних благ і наймання додаткових працівників приводять до зростання середніх витрат і, відповідно, цін. Тому в таких умовах національна економіка може збільшити сукупний випуск тільки при зростанні цін, що компенсують середні витрати (рис. 7.2).
Сучасна економічна наука розглядає узагальнену криву сукупної пропозиції, яка складається із трьох частин або відрізків. Горизонтальний (кейнсіанський)відрізок показує зміни в обсягах випуску продукції за умов неповної зайнятості ресурсів і постійних цін. Така ситуація характерна для депресивної економіки, в якій наявні значна незавантаженість виробничих потужностей, високий рівень безробіття і товарно-матеріальних запасів. Через вплив зазначених факторів зростання ВВП буде відбуватися при стабільних цінах. Графічно така ситуація інтерпретується у горизонтальній кривій AS(рис. 7.2). Проміжний (висхідний) відрізок відображає
AS
Р
ІІІ
ІІ
І
Y1 Y2 Y
Рис. 7.2. Графік сукупної пропозиції
(у короткостроковому періоді)
Вертикальний (класичний) відрізок характеризує зміни в обсягах випуску національної економіки, яка вже вийшла за межі своїх ресурсних можливостей. В умовах, коли всі наявні ресурси задіяні, навіть при зростанні цін суб'єкти господарювання не зможуть розширити випуск продукції. Унаслідок цього відбувається інфляційне зростання цін при стабільному обсязі випуску продукції, який називають потенційним ВВП(рис. 7.2).
У довгостроковому періоді крива AS стає вертикальною, оскільки протягом тривалого часу ціна на ресурси і кінцеві блага завжди пристосовуються до одна до одної, а рівень виробництва зумовлюється виключно технологічними факторами.
До нецінових факторів сукупної пропозиції відносять наступні:
1) зміни у витратах на виробництво – подорожчання (здешевлення) самих ресурсів, поява нових технологій;
2) зміни в розподілі прибутку – зниження рівня оподаткування стимулює виробників до розширення виробництва.