Оцінка німецькими та датськими гімназистами перцептивних, комунікативних, експресивних та особистісних якостей учителів
(частота позитивних відповідей у %)
Більшість учителів
Меншість учителів
ФРН
Данія
ФРН
Данія
правильно розуміють шкільні проблеми учнів
витрачають час, щоб розібратися в проблемах УЧНІВ
20 |
надають велику увагу думкам та почуттям учнів
розуміють труднощі та проблеми учнів
є добрими порадниками в питаннях шкільного життя (наприклад, вибору напряму спеціалізації)
допомагають вирішувати особисті проблеми учнів
За даними таблиці оцінка учнями старших класів граматичних шкіл провідних перцептивних, комунікативних, експресивних, особистісних якостей вчителів є не дуже оптимістичною. Датські школярі у зв'язку з відзначеною вище традиційною спрямованістю школи цієї країни на відкритість і демократизм більш позитивно оцінюють якості своїх педагогів.
Таб.пицяЗ.
Оцінка німецькими та датськими гімназистами дидактичних якостей вчителів (частота позитивних відповідей на запитання у %)
Більшість вчителів
Меншість вчителів
ФРН
Данія
ФРН
Данія
можуть викласти знання ясно і зрозуміло для всіх
думають про ефект, який має їх викладання
їх уроки є цікавими та захоплюючими
є компетентними у своєму предметі
дають зрозумілі пояснення
Порівняно з оцінкою перцептивних, комунікативних та особистісних якостей вчителів, запитання про їх дидактичні якості викликають більш оптимістичну реакцію. Але проблеми є і в цій сфері.
Таблиця 4.
Ставлення датських та німецьких гімназистів до процесу навчання (частота висловлюваного судження у %)
Країна
навчання є обтяжливим тягарем для учнів
Школа є жорсткою інституцією для учнів
Данія
ЗО
ФРН
Діаграма 3.
Ступінь впливу різних чинників на навчальну мотивацію датських та німецьких гімназистів (у %)
вчитель
батько
мати
брат/сес
друзі
родичі
інші
Данія
ФРН
Сбруєва А.А. Порівняльна педагогіка: Навчальний посібник. – Суми: Редакційно-видавничий відділ СДПУ, 1999. – 300 с. [Sbr5-8 z Comparativ] 82 p ukr