Тема: Основи мімічної і пантомімічної виразності соціального педагога. Мета: Вміти усвідомлювати особливості своєї невербальної поведінки, розуміти експресію психічних станів особистості, розвивати вміння педагогічно доцільно виражати своє ставлення до людей з допомогою невербальних засобів спілкування. Вправа 1. “Передаємо предмети”. Без слів передається по колу уявний предмет. Той, кому він передається, повинен прийняти його та передати дальше. У процесі аналізу звертається увага на те, що, розпізнавання та адекватна реакція залежать від відкритості особистості, її уяви, емоційного настрою. Вправа 2. “Вікно”. Станьте один напроти одного. Уявіть, що Вас і Вашого партнера розділяє вікно з таким товстим склом, що спроби кричати марні: партнер Вас не чує. Але Вам необхідно повідомити йому щось дуже важливе. Що робити? Але надто серйозний предмет повідомлення для того, щоб розмахувати руками… Не домовляючись із партнером про зміст розмови, спробуйте передати через скло все те, що Вам потрібно, і одержати відповідь. Вправа 3. “Хто Ви?” Напишіть наперед характеристику невербальної поведінки одного із студентів групи. На занятті зачитайте її без вказання адресу. Група повинна визначити, кому вона належить. Вправа 4. “Зелений крокодил”. Група ділиться на дві команди. Кожна команда придумує слово, яке означає предмет або абстрактне поняття. Перша команда говорить це слово гравцю із другої команди, який показує це слово своїй команді. Команда має право задавати навідні запитання, на які той, хто показує може невербально давати відповіді. Вправа 5. Студенти по черзі грають роль вчителя. “Вчитель” записує на дошці. “Учні” повинні записувати в цей час у зошитах. Раптом лунає якийсь “шум”. Ви повертаєтесь, виражаючи подив, осудження, вимогу, гнів, страждання. Для того, щоб реакція студентів була не зовсім зовнішньою, а органічним виразом внутрішнього ставлення, запропонуйте їм описати причини таких реакцій, оправдати варіанти вибору впливу, уявно домалювати обставини учнівського життя, виразити своє ставлення у вигляді внутрішнього монологу.
Тема: Увага, спостереження, уява соціального педагога. Мета: Розкрити значення даних навиків у діяльності соціального педагога, тренувати професійно-педагогічні особливості уваги, спостереження, уяви. Вправа 1. Тренування вміння переключати та розприділяти увагу. Соціальний педагог підготував матеріал для виступу на виховній годині (це може бути невеликий вірш). У “клас” заходять “учні” та задають запитання педагогу. Через 3 хвилини перевіряється результативність виконання завдання: розказати вірш, пригадати послідовність заданих питань. Вправа 2. “Перекладач” (вправа на вияснення сутності та довільності педагогічної уяви). Один студент готує розповідь (наприклад, про свій університет для студентів, які приїхали з іншої країни). Два “перекладачі” намагаються, зберігши зміст, передати її у зовсім іншій формі. Група робить висновок про те, чий переклад був найбільш оригінальним і запам’ятався. Вправа 3. Прочитайте уривок тексту з підручника (за профілем підготовки студентів), своїми словами розкажіть про образи, які виникли під впливом тексту. Вправа 4. Продумайте та опишіть школу майбутнього. Якими Ви бачите учнів та вчителів цієї школи, її особливості.