Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






The Functional Sentence Perspective Method (FSP)

The syntactic structure of a sentence is in part determined by the communicative function of its constituents, that is the FSP. The FSP method studies an objective distribution of information among the elements of the sentence, the actual division of a sentence (актуальное членение предложения) into the theme and the rheme. The Greek terms “the theme” and “the rheme”, which replaced the earlier terms “the logical subject” and “the logical predicate”, allow scholars to avoid wrong associations. The FSP method also describes the interrelations between the grammatical structure of a sentence and its functional organization, its communicative dynamism. This method also distinguishes the system of means to thematize and rhematize sentence elements and varieties of word order.

The first element of a sentence, which is usually the subject, carries thematic, i.e. known, familiar information, the final elements (predicates, objects, adverbial modifiers, carry rhematic, i.e. new or important information. In other words, the thematic elements tend to the beginning of the sentence, while the rhematic elements strive to the end.

We distinguish several communicative varieties of word order: 1. thematic wordorder, which can be rendered by the model theme – transition – rheme (John has written a letter, where John is the theme and a letter is the rheme); 2. rhematic non-emotive word order , rendered by the model rheme – transition - theme (A woman entered the room). The indefinite article is a signal of new information); 3. rhematic emotive word order, also rendered by the model rheme –transition – theme (Strange his wife was to him). Normally the predicate and predicatives do not precede the subject, but if they do, they become rhematic.

We can rhematize the subject 1. by putting it in the final position by inversion (Followed a complete silence.);2. by turning an active construction into a passive one ( A letter was written by John); 3. by ttransforming a simple sentence into a complex one with a complement clause( It’s John who has written a letter).


Читайте також:

  1. A COMPOSITE SENTENCE
  2. A Perspective on the Development of Videotex
  3. A) Practise using the words and word combinations in bold type to make other comparisons between some two-four regions of Russia. Write your best sentences down.
  4. A. You will hear a manager interviewing a person for a job. Listen out for these verbs, and then use them to complete sentences 1-5.
  5. And write your own sentences with the same words and phrases.
  6. Are the following sentences true or false? If false, say why.
  7. Are the following statements true or false? Correct the false sentences.
  8. Are the sentences true or false?
  9. Ask all the possible questions to the following sentences
  10. B) Find 5 sentences in the text with the given word-combinations.
  11. B) Make up sentences with the word-groups you have translated.
  12. B) Use some of the word combinations from the box and make 5 sentences to describe the trial procedure.




Переглядів: 548

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
The Method of Deep and Surface Structures | The Componential Method

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.