Ò Організаційна влада – процес використання різних організаційних засобів (матеріальних, структурних, функціональних, інформаційних, психологічних тощо) для зміни цілей поведінки співробітників в бажаному напрямку, навіть тоді, коли це суперечить їхнім інтересам, бажанням та переконанням.
Ò Суб’єктом влади в організації, а отже і суб’єктом загальної мети і розпорядником ресурсів в повній мірі є конкретний керівник або обмежене коло людей – вищий менеджмент
6 типів влади (Френч, Равен):
ÒВинагороджуюча – можливість керівника розподіляти заохочення, які визнають підлеглі.
ÒПримушуюча – можливість керівника штрафувати підлеглих, як з метою покарання, так і з метою попередження, коли поведінка підлеглих його не влаштовує.
ÒЛегітимна – результат певної посади в ієрархії організації, коли члени організації сприймають таку владу на основі формальної позиції її носія та виконують його розпорядження, не ставлячи їх під сумнів.
ÒРеферентна – передбачає ідентифікацію з особистістю, що володіє бажаними ресурсами чи певними властивостями, які розглядаються як привабливі. Харизматична влада (Грінберг, Барон).
ÒЕкспертна– результат спеціалізованих знань чи особливих здібностей, якими володіє індивід і від яких залежать інші.
ÒІнформаційна – стосується доступу до інформації, яку отримує певна особа і якою не володіють інші.
Джерела влади
q 1 легітимність– ієрархічна структура організації, посади
q 2 система стимулювання– розподіл винагород
q 3 система примусу– застосування покарань
q 4 система неофіційних правил– обов’язки, групові норми
q 5 інформаційний контроль– доступність інформації
3. ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Контроль – це та професійна послуга, яку керівник повинен надавати своїм співробітникам.
У. Зігерт, Л. Ланг, німецькі фахівці
ФУНКЦІЇ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
Q Планування
Q Організація
Q Мотивація
Q Контроль
Q Комунікація
Q Прийняття управлінських рішень
Лідерство та Керівництво в організації: Керівник як суб’єкт управління
Лідерство – це створення світу, до якого хочуть належати люди
Жиль Пажу
(виконавчий директор шведської фармацевтичної фірми Pharmacia)
Керівництво – вміння виконати завдання за допомогою інших людей
Лідерство – вміння зробити так, щоб інші захотіли виконати завдання