Зв’язок між густиною та інтенсивністю транспортного потоку. Трансформація транспортних потоків
Інтенсивність λ і густина τ тісно пов'язані між собою: спочатку зі збільшенням τ режими руху поїздів не порушуються, інтенсивність λ зростає, реалізація пропускної спроможності також підвищується.
При подальшому зростанні густини досягається максимум інтенсивності, і якщо густина τ (t) продовжує рости виникають несприятливі режими, і знижується інтенсивність λ і реалізована пропускна спроможність. При дуже високій густині потоку τ (t) поток періодично зупиняється на деякому відрізку t, пропускна спроможність на цих відрізках t =0, і чим більше таких відрізків, тим ширше реалізація пропускної спроможності за добу, тобто існує таке значення τopt, при якому реалізується максимальна інтенсивність і максимальний потік N (t) (рис. 6.1).
Збільшення маси поїзда скорочує інтенсивність λ і густину τ. Це створює кращі умови для зменшення можливого впливу поїздів на шляху проходження, поліпшує керування транспортним потоком.
Рис. 6.1 Залежність, що характеризує зв’язок між просторовою та часовою характеристиками транспортного потоку
Трансформацією потоку називається зміна як часових так і просторових параметрів потоку під впливом таких операцій, як прийом поїздів на станцію, їхня обробка, розформування, формування, підготовка до відправлення, відправлення і т.д. Трансформація потоку призводить до істотних змін його параметрів. У цьому сенсі залізнична сортувальна станція є характерним прикладом такого «трансформатора» на шляху поїздопотоку.