Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Стандарти аудиту та правила професійної етики аудиторів

Професійна діяльність аудиторів (аудиторських фірм) регулюється стандартами (нормативами) аудиту. Існують такі види стандартів аудиту:

1) міжнародні;

2) національні;

3) внутрішньофірмові.

У переважній більшості країн ринкового спрямування, в тому числі в усіх країнах ЄС, аудиторська діяльність регулюється, зокрема, Міжнародними стандартами контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг, розробленими Міжнародною федерацією бухгалтерів.

Стандарти аудиту – єдині вимоги до порядку здійснення, оформлення. Оцінки достовірності інформації, до порядку підготовки чи кваліфікації, а також регламентації надання окремих супутніх послуг і підготовки результатів аудиту.

Метою стандартів аудиту є встановлення загальних правил аудиторської діяльності щодо організації і методики його проведення. Кожен стандарт має визначати певну частину або сторону аудиторської роботи, повинен бути коротким і лаконічним, але з достатньою повнотою описувати вимоги до регулювання об’єкту стандарту.

Міжнародні стандарти аудиту – це сукупність професійних стандартів, що прийняті Міжнародною Федерацією бухгалтерів та визначають правила надання аудиторських послуг і розкривають питання етики та контролю якості.

Міжнародні стандарти контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг слід застосовувати в процесі аудиторської перевірки фінансової звітності. Крім того, вони (адаптовані за потреби) застосовуються в аудиторській перевірці іншої інформації, а також при наданні супутніх послуг (додаток Б). Структура Міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг представлена на рис. 2.3.

Аудиторські послуги згідно Міжнародних стандартів поділяються на завдання з надання впевненості, супутні послуги та інші послуги.

Завдання з надання впевненості – це завдання, в результаті виконання яких аудитор формулює письмовий висновок, призначений підвищити ступінь довіри користувачів щодо результатів оцінки або порівняння об’єкта завдання з відповідними критеріями.

Завдання з надання впевненості поділяють на два типи – завдання з надання обґрунтованої впевненості та завдання з надання обмеженої впевненості. Перші називаються аудитом, другі – оглядом. Обґрунтована впевненість досягається обов’язковим застосуванням визначених стандартами аудиторських процедур, а

 

 


Рис. 2.3. Структура Міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг

обмежене – застосуванням тих же процедур в обмеженому обсязі. Таким чином, критерієм віднесення завдання до аудиту є рівень впевненості в оцінці або достовірності або достовірності об’єкта дослідження.

Завдання з аудиту мають мати наступні елементи: тристоронні відносини між аудитором, відповідальною стороною та користувачами; об’єкт, відповідні критерії, достатні відповідні докази, письмовий висновок.

Міжнародні стандарти аудиту (МСА) містять основні принципи і процедури, а також відповідні рекомендації, подані у вигляді пояснювального та іншого матеріалу. Основні принципи і процедури слід тлумачити в контексті пояснювального та іншого матеріалу, в якому наведено рекомендації щодо їх застосування.

За виняткових обставин аудитор може, якщо конче треба, відступити від Міжнародних стандартів аудиту для ефективнішого досягнення мети аудиторської перевірки. У разі виникнення такої ситуації аудитор має бути готовий обґрунтувати зроблений відступ.

Міжнародні стандарти аудиту юридично не мають переважної сили над національними нормативними документами, які регулюють аудиторські перевірки фінансової чи іншої інформації в конкретній країні. Аудиторська перевірка фінансової або іншої інформації з певного питання, здійснена згідно з національними нормативними документами цієї країни, автоматично вважатиметься такою, що відповідає Міжнародним стандартам аудиту тією мірою, якою Міжнародні стандарти аудиту відповідають нормативним документам стосовно цього питання. Якщо національні нормативні документи відрізняються від Міжнародних стандартів аудиту чи суперечать їм у певному питанні, організаціям-членам слід виконувати обов’язки викладені в Конституції МФБ.

Якщо Рада вважає потрібним, можуть бути розроблені додаткові стандарти з аспектів, які є актуальними в певній країні і не охоплені Міжнародними стандартами аудиту.

Неможливо розробити стандарти аудиту й супутніх послуг, що охоплюють усі ситуації й обставини, з якими може зіткнутись аудитор. Тому аудиторам слід розглядати прийняті стандарти як основні принципи, яких слід дотримуватися, виконуючи свою роботу. Конкретні процедури, необхідні для застосування цих стандартів, залежать від професійної думки кожного окремого аудитора та обставин кожного окремого випадку.

Внутрішньофірмові стандарти аудиту (ВСА) – це сукупність принципів, методів, прийомів і способів, що використовуються аудиторською фірмою для надання аудиторських послуг, складання і надання їх результатів, виходячи із встановлених правил та особливостей діяльності аудиторської фірми.

Проблемами етики при МФБ займається Комітет з питань етики. Розроблений цим Комітетом “Кодекс етики професійних бухгалтерів” складається з трьох частин: загальне застосування Кодексу, професійні бухгалтери-практики, професійні бухгалтери в бізнесі

Цей міжнародний Кодекс етики є основою для розробки національних етичних рекомендацій. Він установлює норми поведінки професійних бухгалтерів і викладає фундаментальні принципи, що їх мають дотримуватися професійні бухгалтери, щоб досягти загальних цілей. Професійні бухгалтери в усьому світі працюють у середовищі, в якому існують різні культурні традиції і нормативні вимоги. Однак слід завжди дотримуватись основної мети Кодексу. В Кодексі також зазначено, що якщо національна вимога суперечить положенню Кодексу, національна вимога превалюватиме. Крім того, Кодекс ґрунтується на такому, що (за винятком випадків, коли зазначене конкретне обмеження) цілі та фундаментальні принципи є однаково чинними для всіх професійних бухгалтерів, незалежно від того, чи займаються вони громадською практикою, чи працюють у промисловості, торгівлі, державному секторі чи в освіті. Характерною рисою цієї професії є прийняття відповідальності перед громадськістю, яка охоплює насамперед клієнтів, кредиторів, уряди, роботодавців, працівників, інвесторів, ділові та фінансові кола, а також інших осіб, що покладаються на об’єктивність і чесність професійних бухгалтерів з метою підтримки впорядкованого ведення комерційної діяльності.

Відповідальність професійного бухгалтера не зводиться лише до задоволення потреб окремого клієнта чи роботодавця. Громадські інтереси значною мірою визначають стандарти бухгалтерської професії, наприклад:

· незалежні аудитори допомагають забезпечити повноту та ефективність фінансових звітів, що їх надають фінансовим установам як часткове підтвердження кредитоспроможності, а акціонерам – для залучення капіталу;

· фінансові керівники виконують різні функції, пов’язані з фінансовим менеджментом в організаціях, і сприяють ефективному та результативному використанню ресурсів організацій;

· внутрішні аудитори забезпечують упевненість у наявності надійної системи внутрішнього контролю, що підвищує достовірність зовнішньої фінансової інформації їх роботодавця;

· експерти з оподаткування допомагають забезпечити ефективність та довіру до податкової системи, а також її чесне застосування;

Згідно з Кодексом, цілі бухгалтерської професії полягають у виконанні роботи відповідно до найвищих стандартів професіоналізму, в досягненні найкращих результатів діяльності й загалом у задоволенні потреб користувачів інформації:

· Достовірність

Наскільки свідчення можна вважати чесними і правдоподібними, позбавленими помилок і виправлень.

· Професіоналізм

Є потреба в особах, що їх клієнти, роботодавці чи інші зацікавлені сторони можуть без сумнівів визначити як професіоналів у сфері бухгалтерського обліку.

· Якість послуг

Є потреба щодо впевненості в тому, що всі послуги, надані професіональним бухгалтером, виконуються згідно з найвищими стандартами якості.

· Довіра

У суспільстві в цілому є потреба в довірі до інформації та до інформаційних систем.

Для досягнення цілей бухгалтерської професії професійні бухгалтери повинні дотримуватися наступних фундаментальних принципів:

· Чесність

Професійний бухгалтер повинен бути відвертим та чесним, надаючи професійні послуги.

· Об’єктивність

Професійному бухгалтерові слід бути справедливим та не дозволяти собі необ’єктивності або упередженості, конфлікту інтересів та впливу інших осіб, які шкодитимуть його об’єктивності.

· Професійна компетентність та належна ретельність

Професійному бухгалтерові слід виконувати професійні послуги з належною ретельністю, компетентністю та старанністю; він зобов’язаний постійно підтримувати професійні знання та навички на рівні, потрібному для надання клієнтові чи роботодавцеві переваг професійних послуг компетентної особи, яка спирається на сучасні тенденції у практиці, законодавстві та методах роботи.

· Конфіденційність

Професійному бухгалтерові слід дотримуватися конфіденційності інформації, одержаної у процесі надання професійних послуг, та не слід використовувати (чи розголошувати) таку інформацію без належних та визначених повноважень або якщо немає юридичного чи професійного права та обов’язку розкривати цю інформацію.

· Професійна поведінка

Професійний бухгалтер повинен діяти так, щоб це відповідало добрій репутації професії, повинен утримуватися від будь-якої поведінки, яка могла б дискредитувати професію. Зобов’язання втримуватися від будь-якої поведінки, яка могла б дискредитувати професію, вимагає, щоб організації – члени МФБ, розробляючи стандарти етики, враховували відповідальність професійного бухгалтера перед клієнтами, третіми сторонами, іншими бухгалтерами, працівниками, роботодавцями та громадкістю в цілому.

Цілі, а також фундаментальні принципи Кодексу мають загальний характер і не призначені до використання для розв’язання етичних проблем, з якими стикається професійний бухгалтер у конкретних випадках. Однак Кодекс надає деякі рекомендації, що стосуються практичного застосування цілей і фундаментальних принципів у ряді типових ситуацій, які трапляються у професійній діяльності бухгалтерів.

Більшість бухгалтерів намагаються максимально дотримуватися фундаментальних етичних принципів. Незважаючи на це, можуть траплятися випадки, коли ці вимоги ігноруються або коли бухгалтери не дотримуються їх через помилки, недогляд чи відсутність розуміння. В інтересах професії та всіх представників у всіх країнах треба, щоб громадкість загалом була впевнена, що недотримання етичних вимог професії буде розслідуване і за потреби буде вжито необхідні дисциплінарні заходи.

Отже, організації – члени МФБ мають бути готовими обґрунтувати будь-які відхилення від етичних вимог. Невиконання етичних вимог або неспроможність обґрунтування відхилення від них можуть бути професійним проступком, який призведе до дисциплінарних заходів.

Питання для самоперевірки знань

1. Які принципові концепції регулювання аудиторської діяльності існують у світовій практиці?

2. Основні професійні організації аудиторів і бухгалтерів в:

а) Франції; б) Німеччині; в) США; г) Великобританії.

4. Яка орієнтовна структура аудиторських фірм в зарубіжних країнах?

5. Яку інформацію містить договір проведення аудиту?

6. В чому суть “професійної компетентності” як фундаментального принципу етики?

7. Які умови сертифікації аудиторів існують в різних країнах:

а) США; б) Іспанії; в) Португалії; г) Великобританії тощо.

8. Якими нормативами (стандартами) регламентується аудиторська діяльність в зарубіжних країнах?

9. Яких принципів мають дотримуватися в своїй діяльності аудитори?

10. В чому полягає суть фундаментальних принципів етики аудитора?

 


Читайте також:

  1. II. Правила щодо аргументів.
  2. V. Етичні правила психологічних досліджень
  3. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  4. VII. Правила техніки безпеки і гігієни праці.
  5. А ви слідуєте цім правилам, коли виступаєте публічно?
  6. Ад'юванти (ко-анальгетики)
  7. Адреноміметики.
  8. Адреноміметики.
  9. Актуальні проблеми біоетики
  10. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  11. Алгоритм проведення внутрішнього аудиту.
  12. Аналіз, прогнозування, профілактика травматизму та професійної захворюваності в галузі




Переглядів: 2241

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Атестація аудиторів | Тести для самоконтролю

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.