Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 2 Програмне забезпечення інформаційних систем в торгівлі

Тема 2 Програмне забезпечення інформаційних систем в торгівлі

Контрольні питания

1 Дати визначення інформаційної системи

2 Назвіть види інформаційних систем

3 Охарактеризуйте структуру інформаційної системи

 

  1. Визначення, класифікація і склад програмного забезпечення ІС.
  2. Характеристика офісних програм MS Office-XP та їх можливостей для автоматизації торговельного менеджменту.
  3. Професійне програмне забезпечення

Література:

1 Ананьев О.М., Білик В.М., Гончарук Я.А. Інформаційні системи і технології в комерційній діяльності Львів 'Новий Світ-2000", 2006 стор. 233-251

1.Визначення, класифікація і склад програмного забезпечення ІС

Комп'ютер в його сьогоднішньому розумінні характеризується як складом пристроїв (це його апаратна частина, hardware - англ.), так і програмним забезпеченням (це його програмна частина, software - англ.). Справа в тому, що саме програмне забезпечення формує технологію взаємодії користувача з комп'ютером, через програмне забезпечення користувач "бачить" як пристрої комп'ютера, так і потрібну йому інфор­мацію. Програмне забезпечення ділиться на загальне (тобто необхідне для роботи на комп'ютері безвідносно до предметної області та розв'язку u задач) та спеціальне (специфічне для кожної предметної області чи їх груп). Типовими компонентами загального програмного забезпечення є операційна система та пакети її розширення. Типовими компонентами спеціального програмного забезпечення є пакети прикладних програм.

Спеціальне програмне забезпечення поділяється на вузькооріснтоване (як, наприклад, бухгалтерські пакети) та універсальне (наприклад, текстові процесори, системи електронних таблиць чи системи баз даних). В структурі кожного пакету програм виділяються керуюча та обробляючі програми.

За тіснотою взаємозв'язку програм (ступенем інтеграції) пакети діляться на системи програм (найтісніший зв'язок, обробляючі програми практично не виділяються), звичайні пакети програм (добре видимі як керуюча, так і обробляючі програми) та комплекси програмі (найслабший зв'язок, керуюча програма практично невидима).

Якщо пакет будується не на базі програм, а на базі пакетів програм, то він називається інтегрованим пакетом. Класичним інтегрованим пакетом вважається Microsoft Office. Він включає в себе потужний текстовий процесор Microsoft Word, потужну систему електронних таблиць Microsoft Excel, розвинуту систему баз даних Microsoft Access, пакет для презентацій Microsoft Power Point та інші засоби. За тіснотою зв'язку він наближається до програмного комплексу, а за ступінню універсальності є універсальним пакетом.

Пакети програм є складними комплексами, які розвиваються десятиліттями і включають в себе різноманітну і багату інформацію.

о проблемну (прикладну) область, про її типові задачі, про алгоритми

Для пакетів програм характерні лінії та покоління. Лінією пакету називаються послідовні версії пакету від найстаріших (і, очевидно, найпростіших) до останніх (і найбільш розвинутих). Наприклад, можна говорити про лінії пакетів для обробки електронних таблиць фірми Lotus (одним з елементів якої є пакет Lotus 1 -2-3), фірми Microsoft (Microsoft Excel), фірми Borland (Quattro Pro) і фірми Computer Assotiates (SuperCalc 4). Поколінням пакетів називається сукупність пакетів однієї орієнтації, які з'явилися і співіснують приблизно в один час. Наприклад, до одного покоління належать Lotus 1-2-3, SuperCalc 4, Quattro Pro 4 та MS Excel 3.

Популярність і поширеність ліній пакетів залежить від ряду факторів: рівня пакету, уподобань користувачів, традицій проблемної області, особливостей регіону поширеного використання та інших. Наприклад, юристи всього світу серед всіх текстових процесорів надають перевагу пакетам лінії WordPerfect, однак, в Україні та Росії вони користуються пакетами лінії MS Word.

Деякі популярні лінії пакетів з економічних проблемних областей наведені нижче.

Інтегровані пакети: MS Office, Lotus Works, Borland Office, MS Works, Майстер, - серед них як найбільш розвинутий та досконалий виділяється пакет MS Office 7.0, призначений спеціально для середо­вища Windows'95.

Текстові процесори: MS Word, Word Perfect, PC Write, MS Write, Word Pad, Лексікон, "Слово і діло" та багато інших, серед них слід виділити пакет MS Word 7.0 для Windows'95.

Системи електронних таблиць: MS Excel, Lotus-1-2-3, SuperCalc, Quattro Pro, MultiPlan та інші, - серед них слід відзначити пакет MS Excel 7.0 для Windows'95.

Системи керування базами даних: dBase, foxPro, Clipper, Paradox, K:Base, Interbase, Oracle, MS Access, SyBase, Btrieve та багато інших, ^ред них, як спеціально побудований для Windows'95 вирізняється пакет MS Access 7.0 та сумісний з ним знизу вгору пакет MS Access 2.0 (він Детально розглядається далі, оскільки служить програмною основою АРМу).

Бухгалтерські системи: Quicken FinPack, MS Money, "Фінанси без пРоблем", 1С-бухгалтерія, Букет, Парус, Quick Pay, Quick Money.

 

2 Характеристика офісних програм MS Office-XP та їх можливостей для автоматизації торговельного менеджменту.

 

Розглянуті раніше офісні програми MS Office-XP призначені для вирішення задач підготовки складних текстових документів (текстовий редактор Word), виконання складних математичних обчислень та візуалізації їх результатів (редактор електронних таблиць Excel), створення, супроводу та експлуатації баз даних (система управління базами даних Access) та створення і демонстрації комп’ютерних презентацій (редактор комп’ютерних презентацій PowerPoint).

Універсальність цього програмного забезпечення полягає в тому, що його можна використовувати без обмежень щодо призначення, цілей, задач організації чи потреб приватних осіб.

Така універсальність породжує складність цього програмного забезпечення, що, в свою чергу, спричиняє ситуацію, коли кожний конкретний користувач рідко може похвалитись знанням усіх можливостей та прийомів роботи з програмним забезпеченням. Та, очевидно, в цьому й немає необхідності. Для ґрунтовного вивчення усіх можливостей програмного продукту та технологій виконання в ньому конкретних операцій та процедур слід користуватись описом цього продукту, яку надає фірма-виробник, текстами допомоги, які входять до складу програмного продукту або ж спеціальними популярними виданнями.

 

Принципи та напрями використання редактора електронних таблиць Excel

Робитники торгівлі повсякденно працюють з інформацією, яка оформлена у вигляді таблиць текстового або числового типу. Для табличних розрахунків характерні прості формули та великі обсяги даних. Якщо вихідних даних небагато і розрахунок за табличною формою є одноразовим, то можна використати мікрокалькулятор. Однак, якщо подібні розрахунки є постійними чи супроводжуються великими обсягами обчислень, то працівник, що їх виконує, втомлюється, стає неуважний, і, як наслідок, робить помилки. Аналіз великої кількості даних, що пов’язані між собою складними залежностями, потребує надзвичайної ретельності та чималих затрат часу. Швидке створення, заповнення, оформлення та друкування таблиць у зручному вигляді, обчислення сум чи середніх значень чисел, розміщених у стовпцях чи рядках таблиці, складніший аналіз даних - це ті завдання, які найкраще вирішувати за допомогою табличного процесора.

Табличні процесори (інші терміни - електронні таблиці або табличні редактори) - незмінний атрибут програмного забезпечення персонального комп’ютера. Електронна таблиця є універсальним засобом для автоматизації розрахунків за табличними даними. Її створюють у пам’яті комп’ютера, потім її можна переглядати, змінювати, записувати на магнітний диск, друкувати на принтері. На екрані таблиця подається у вигляді матриці, що складається зі стовпців та рядків.

За допомогою електронних таблиць можна не тільки автоматизувати розрахунки, а й ефективно аналізувати їхні можливі варіанти. Змінюючи значення одних даних, можна спостерігати за змінами інших, що залежать від них. Такі обчислення виконуються швидко і без помилок, надаючи користувачеві за лічені хвилини велику кількість варіантів розв’язання задачі. Все це дає підстави вважати електронні таблиці обов’язковим елементом інженерної, управлінської та наукової діяльності.

Принципи та напрями використання текстового редактора Word

Текстовий редактор Word є складовою програмного продукту Microsoft Office. Цей продукт містить також інші пакети, зокрема процесор електронних таблиць Excel та систему управління базами даних Access, тобто ті пакети, які можуть використовуватись для формування системи документообігу в установах та організаціях.

Для підготовки документів використовують спеціальні програми - текстові редактори, найпоширенішим серед яких є Microsoft Word для Windows або просто Word. Популярність редактора Word обумовлена його численними перевагами, до яких у першу чергу належать широкі функціональні можливості. Важко знайти таке завдання при роботі з текстом, яке не можна було б розв’язати засобами Word.

Поряд з цим Word порівняно простий у користуванні. Візуальні засоби Word (його меню, панелі інструментів та інтерфейс роботи з мишею) знімають потребу у запам’ятовуванні численних комбінацій клавіш. Крім цього, в комплект поставки Word входять різноманітні вбудовані шаблони і стилі для створення документів, з якими можна швидко й ефективно працювати. Word повністю автоматизує багато важливих завдань, серед яких створення нових документів, перетворення файлів інших текстових редакторів у файли формату Word і навпаки, форматування абзаців та виправлення тексту. При роботі з Word можна не лише контролювати усі параметри створюваних документів, але й настроювати саме середовище Word - меню, панелі інструментів, комбінації клавіш та режим перегляду документа.

 

3 Професійне програмне забезпечення ІС торгівлі

 

Економічні зміни в Україні, а також поява персональних комп'ютерів, на базі яких створені АРМ спеціалістів торговельного підприємства, в т.ч. АРМ маркетолога, призвели до широкого розповсюдження децен­тралізованої (розподіленої) обробки маркетингової інформації. Концепція використання обчислювальної техніки та розподіленої обробки марке­тингової інформації передбачає створення інформаційних систем марке­тингу (ІСМ). Мета функціонування ІСМ - підвищення якості управління процесами, що супроводжують маркетинг, забезпечення спеціалістів (менеджерів) необхідною інформацією для прийняття ефективних маркетингових рішень.

АРМ маркетолога є основою ІСМ торговельного підприємства і складається з множини різних елементів та зв'язків між ними. Системний підхід передбачає декомпозицію системи на складові згідно з цілями іі функціонування. В сучасній концепції організації АРМ маркетолога відокремлюються дві частини: забезпечувальна та функціональна. Кожна з них складається з відповідних підсистем - компонентів системи, виділених за певною ознакою.

Забезпечувальна частина ІСМ включає інформаційне, технічне, програмне, математичне, правове та організаційне забезпечення.

Маркетолог отримує кожний день велику кількість інформації, яка не має або має мало зв'язку із проблемами і завданнями, які потребують рішення. Як правило, дана інформація є надлишковою (наданий час), і саме надлишок інформації досить часто ускладнює процеси прийняття рішення. Маркетолог не в стані відокремити головне від другорядного, визначити достовірність і застосовуваність інформації. Виникає парадокс недостатку інформації при її надлишку. ІСМ призначена для розв'язку цих задач, структурно наведена на рис 5.1.

 
 

Рис. 5.1. Структура ICM

Основне завдання, яке покладено на ІСМ, полягає в створенні системи, яка дозволяє:

1) швидко і систематично обробляти інформацію; фільтрувати; ущіль­нювати інформацію; правильно направляти інформацію в необхідному обсязі, в необхідний пункт і в необхідний час;

2) чітко визначити джерела інформації і права користувачів на кожному рівні.

В склад базисних компонент ІСМ включається: база даних, банк моделей, банк методів і комунікаційна система.

База даних це сукупність структурованої інформації про підприємство і середовище, тобто вона включає в себе системи внутрішньої, зовнішньої інформації, результатів маркетингових досліджень.

Система внутрішньої інформації містить зведення, які відображають Різні сторони діяльності підприємства і його стан. До таких зведень ВіДНосяться дані замовлень, контрактів, договорів, звітів і т.д. Внутрішня інформація полегшує керівникам і спеціалістам вироблення і прийняття маРкетингових рішень, але вона не містить усіх необхідних зведень.

система зовнішньої інформації орієнтована на джерела і методичні пРийоми, з допомогою яких отримуються зведення про події і ситуації,

які складаються у зовнішньому середовищі. Маркетингові досліджен формують багаточисленні дані, які необхідні в ІСМ для прийняття ріщен з різних аспектів маркетингової діяльності таких, як дослідження ринку споживчих властивостей товарів, визначення сегментів і місця л ринковому середовищі та ін.

Банк методів і банк моделей утворюють аналітичну систему марке­тингу. Банк методів представляє сукупність сучасних статистичних методів обробки інформації, які дають змогу відокремити найважливішу інформацію за функціональною ознакою. Основною функцією банку методів є обробка статистичних даних, їх аналіз та узагальнення. До банку методів відносяться методи: регресійного аналізу, кореляційного аналізу, факторного аналізу, дискримінантного аналізу, кластерного аналізу. Банк моделей включає моделі: створення (проектування) товару, системи ціноутворення, канали розподілу, вибору місця продажу, розроблення рекламного бюджету тощо. Кожна модель складається із сукупності взаємозалежних змінних, які в сукупності відображають певну реальну систему.

Комунікаційна система складається з комп'ютерної і комунікаційної техніки та спеціалізованих програм, які полегшують контакт з елемен­тами системи і забезпечують автоматизований розв'язок задач марке­тингової служби (CM) торговельного підприємства.

В основу декомпозиції функціональної частини ІСМ покладені основні функції та підфункції (комплекси) маркетингу: аналітична, виробнича, функція збуту та функції управління (прогнозування, планування, регулювання та ін).

Маркетингова діяльність в торгівлі - це послідовність певних наближення до споживача кроків, що їх має зробити торговельне підпри­ємство в своєму розвитку. Ними є дослідження ринку і ситуації, які на ньому склалися, розробка стратегій маркетингової, товарної та цінової політики, визначення шляхів просування товарів, організація та контроль за процесами. Такий розподіл відповідає практичній діяльності марке­толога і забезпечує подальшу структуризацію підсистем шляхом виді­лення в них комплексів задач і процедур обробки інформації. Склад ком­плексів задач функціональних підсистем ІСМ, побудованих за принципом вибору завдань маркетингової діяльності, наведений в таблиці 5.1.

 

Функціональна структура АРМ менеджера

 

З/ П 1. Назва підсистеми Комплекси основних задач
    Дослідження ринку Встановлення місткості реального і потен­ційних ринків, дослідження попиту і пропо­зиції товарів, вивчення кон'юнктури ринку, вивчення споживачів та їх сегментація, дос­лідження конкурентів, прогноз розвитку ринку
2. Розробка стратегії і планування маркетингу Аналіз ситуації (стану підприємства, оцінка товарного ринку), вивчення головних цілей і завдань розвитку підприємства, визначення стратегії та оцінки альтернатив, планування маркетингу
3. Дослідження товару Аналіз показників якості та конкурентоспроможності товарів, розрахунок життєвого циклу товарів, розробка нових товарів, планування асортименту товарів
4. Ціноутворення Розрахунок цін на товари, розрахунок цінової еластичності, розрахунок оптимальних цін
5. Збут товарів Аналіз збуту товарів. Вибір методів та каналів збуту
6. Рекламна діяльність Планування рекламних компаній. Облік витрат на рекламу. Контроль та аналіз рекламної діяльності
7. Контроль маркетингової діяльності Оцінка ефективності служб маркетингу. Розрахунок прибутковості та аналіз марке­тингових витрат, обороту товарних запасів

Функціональна частина АРМ маркетолога торговельного підпри­ємства складається з таких комплексів задач: дослідження ринку (вивчення реалізованого і незадоволеного попиту населення на товари і його прогнозування), розрахунку місткості ринку, аналізу ринку товарів, аналізу прогнозування кон'юнктури ринку, сегментації ринку, дослідження якісних і кількісних властивостей товарів, аналізу рівня конкурентоспроможності товарів, аналізу рівня задоволеності споживачів властивостями товарів, оптимізація асортиментного плану реалізації товарів. запасів торговельного підприємства.

 
 

Автоматизовані робочі місця служби маркетингу мають інформаційні зв’язки з АРМ інших відділів - головного товарознавця, комерційного, Планово-аналітичного, бухгалтерії. Схема інформаційних зв'язків АРМів маркетингу наведена на рис. 5.2.

Рис. 5.2. Інформаційні зв'язки автоматизованих робочих місць

відділу маркетингу з автоматизованими робочими місцями

інших відділів торговельного підприємства.

Найбільш ефективним є постановка і розв'язання задач маркетингової діяльності торговельного підприємства як єдиного комплексу розрахунків, що базується на використанні соціалізованого обліку даних та розпо­діленої діалогової системи обробки даних.

Інформаційний зв'язок між автоматизованими робочими місцями відділу маркетингу та відділу головного товарознавця відбувається таким чином. З відділу маркетингу надходить інформація про забез­печення відповідності товарного асортименту особливостям попиту насе­лення, якість товарів та їх упакування, рівень конкурентоспроможності товарів, аналіз їх життєвого циклу. З відділу головного товарознавця до відділу маркетингу передається інформація щодо покращення асорти­ментної структури товарів, їх підготовку та упакування.

У комерційний відділ з АРМ маркетолога надходить інформація про структуру товарів і товарних запасів, якість товарів і їх упакування, рівень конкурентоспроможності товарів, конкурентів. На підставі цієї інформації працівники комерційного відділу формують пропозиції, щодо торго­вельних знижок, встановлюють шлях вибору якісних товарів покупцями. З АРМ відділу комерційного працівника до маркетологів надходить оперативна інформація про реалізацію товарів, обсяг їх відвантаження, виконання договорів поставки.

При взаємодії з планово-економічним відділом АРМ відділу марке­тингу готуються текстові файли, які містять інформацію про обсяги реалі­зованого і незадоволеного попиту і їх прогнозні величини, стан товарних пасів торговельного підприємства і передаються через локальну запасів на АРМ планово-економічного відділу. З АРМ планово аналітичного відділу службі маркетингу передаються структуровані файли місячних, квартальних, річних планів товарообороту, цін на товари, походів населення, норми споживання продовольчих товарів і непродо­вольчих товарів тощо.

З бухгалтерією відділ маркетингу обмінюється фінансовою інфор­мацією. На АРМ відділу маркетингу готується кошторис витрат на маркетинг, довідки про проведення реклами та інших маркетингових заходів, витрати на них й у вигляді формалізованих текстових файлів передаються в бухгалтерію. З АРМ бухгалтерії у відділ маркетингу надходять структуровані файли, що містять дані аналітичного обліку, бухгалтерську і фінансову звітність тощо.

Функціями АРМ відділу маркетингу є оперативне забезпечення інфор­мацією директорів, менеджерів та інших спеціалістів з маркетингу з метою виявлення нових маркетингових можливостей та зниження ризику при прийнятті маркетингових рішень (стосовно обсягів реалізації і товар­них запасів). Вимоги до цієї інформації тісно пов'язані з визначенням повноти, точності, надійності та достовірності інформації, яка відображає стан роботи підприємства та врахування сподівань споживачів.

Перехід до ринкової концепції господарювання вимагає від торго­вельних підприємств проведення глибокого аналізу ринкових процесів з метою забезпечення ефективного використання наявних ресурсів і якісного задоволення споживчих вимог, що збільшує потреби в марке­тинговій інформації.

 

 


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. I. Введення в розробку програмного забезпечення
  3. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  4. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  5. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  6. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  7. II.1 Програмне забезпечення
  8. III етап. Системний підхід
  9. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  10. IV. Розподіл нервової системи
  11. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  12. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО




Переглядів: 2429

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Інформаційні системи управління підприємствами | Контрольні питания

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.