МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Соціально-психологічний клімат організаціїКеруючі і керовані структури підприємства являють собою складну систему спільної діяльності, яка виявляється в культурі підприємства. Основою цієї культури є соціально-психологічний клімат колективу підприємства, що торкається й особистих стимулів, і середовища, тобто робочу обстановку, яка склалася на підприємстві. Концепція стосується всіх аспектів ділових ситуацій, здатних пробудити особисті стимули. Як відомо, в одній обстановці люди прагнуть до успіху, а в іншій – до влади або визнання. У різному середовищі виявляється різна поведінка, що визначає продуктивність і ступінь задоволеності членів колективу своєю роботою, що залежить від соціально-психологічного клімату підприємства. В умовах економіки, що трансформується, інтерес дослідників до даної проблеми диктується, зокрема, тим, що зросли вимоги до рівня психологічного залучення індивіда до його трудової діяльності. Велику роль відіграє сама інтенсифікація й ускладнення психічної життєдіяльності людей, а також постійне зростання їхніх особистісних домагань, пов'язаних з моделюванням нових людських відносин і спільних взаємин. З огляду також на те, що сучасне виробництво – велика і складна організація технологічних, фінансових і соціальних потоків і відносин, формування сприятливого клімату, є однією з найважливіших умов конкурентної боротьби. Складовими елементами СПК є такі характеристики колективу: - вмотивованість працівників; - психологічна, моральна й інтелектуальна сумісність; - прихована, неформальна ієрархія взаємин; - неформальні етичні норми; - групова згуртованість і однодумність; - форми прояву конфліктів; - повага, терпимість. Питання власності відходить тут на другий, а то й на третій план. Світова практика свідчить, що справа не у власності. Сучасна технологія така, що зв'язок між приватною власністю і яким-небудь трудовим зусиллям стає опосередкованим, затіненим іншими факторами, а в ряді випадків узагалі втрачається. Особливо це пов'язано з інтелектуалізацією праці, оскільки при високому технічному рівні виробництва включаються до дії моральні фактори. При ручній же праці переважають матеріальні мотиви. Якщо переважають моральні фактори, зростає значення соціально-психологічного клімату в ряді інших явищ виробництва, здатних впливати на резерви підвищення ефективності праці. Це резерви соціального і психологічного розвитку групи чи колективу. Від рівня оптимальності СПК кожного підрозділу багато в чому залежить діяльність усього підприємства. Особливу роль серед інших факторів формування СПК відіграє рівень управлінської діяльності, рівень відносин у системі "керівник – підлеглий" і весь комплекс функцій, виконуваних керівництвом. Найважливішим же компонентом СПК є стиль керування управлінців підприємства. Перехід на нові умови господарювання безпосереднім чином впливає на соціальну й економічну ефективність роботи колективу, на СПК. Значимість останнього в процесі впровадження нововведень ставить керівника перед необхідністю освоєння науково обґрунтованих методів регуляції СПК і їхнього вдосконалення в практичній роботі. Сприятливий клімат виникає тільки тоді, коли керівники на практиці підтверджують прагнення вести до успіхів співробітників і відзначають ці успіхи морально і матеріально. На формування СПК істотний вплив роблять фактори внутрішнього і зовнішнього середовища. Основними, визначальними при цьому є управлінські цінності, економічні умови, організаційна структура, характеристика персоналу, розмір підприємства, зміст роботи, стиль керування. Таким чином, соціально-психологічний клімат – це інтегральний показник соціального і психологічного становища підприємства, що виражається у спільній діяльності колективів керуючої і керованої підсистем. Однієї з найбільш інтегральних характеристик СПК є задоволеність роботою – складний емоційний стан, обумовлений мотивацією особистості, пов'язаної з об'єктивними факторами виробничої діяльності, насамперед, умовами, змістом і організацією праці. Ф.Герцберг, один з авторів змістовної теорії мотивації, яка вивчає потреби, прийшов до висновку, що існують два типи факторів, що викликають у людини задоволеність/незадоволеність роботою. Потреби, що викликають незадоволеність, він назвав гігієнічними факторами, а ті, котрі формують задоволеність роботою, він визначив як мотиваційні. Дані цих досліджень привертають увагу до співвідношення між мотивацією і характером праці. Вони свідчать про те, що нудна і монотонна робота створює багато труднощів, таких як плинність кадрів, низькі продуктивність і якість праці, конфлікти і страйки. І навпаки, цікава робота стимулює більш позитивне ставлення до неї. В результаті цих досліджень багато підприємств за рубежем почали розглядати планування й організацію праці, способи її поліпшення як засіб, що сприяє формуванню задоволеності роботою.
Читайте також:
|
||||||||
|