Передають обертаючий момент завдяки силам тертя, що виникає в контакті між елементами муфти (лат. frictio - тертя). Сили тертя легко регулюються зміною сили стиску тертьових поверхонь. Тому фрикційні муфти допускають плавне зчеплення при будь-якій швидкості, що успішно використається, наприклад, у конструкції автомобільного зчеплення.
Крім того, фрикційна муфта не може передати через себе момент більший, ніж момент сил тертя, оскільки починається проковзування контактуючих фрикційних елементів, тому фрикційні муфти є ефективними запобіжниками, що не руйнуються, для захисту машини від динамічних перевантажень.
Зустрічаються різні форми робочих поверхонь фрикційних елементів:
дискові, у яких тертя відбувається по торцевих поверхнях дисків (одне- і багатодискові);
конусні, у яких робочі поверхні мають конічну форму;
циліндричні, що мають циліндрична поверхня контакту (колодкові, стрічкові й т.д.).
Головною особливістю роботи фрикційних муфт є стиск поверхонь тертя. Звідси ясно, що такі муфти розраховуються на міцність по контактному тиску (аналогічно напругам зминання). Для кожної конструкції необхідно обчислити стискаючу силу й розділити її на площу контакту. Розрахунковий контактний тиск не повинне бути допускає більше для даного матеріалу.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ
Для чого існують муфти ?
Які головні ознаки класифікації муфт ?
Яка характеристика муфти вважається головною ?
Які принципи конструкції й роботи твердих муфт ?
Які принципи конструкції й роботи шарнірних муфт ?
Які принципи конструкції й роботи пружних муфт ?
Як улаштована і як працює пружно втулочно-пальцева муфта (МУВП) ?
За рахунок яких сил працюють фрикційні муфти ?
Які критерії міцності застосовують для фрикційних муфт ?