Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Фундаментальними категоріями(основні поняття) педагогіки є: виховання, навчання, освіта.

Перша категорія педагогіки – вихованняце цілеспрямований та організований процес форму­вання особистості.

(Формування – процес і результат впливів на свідомість і поведінку особистості. Формуватися (змінюватися) особистість в цілому, чи окремі її якості можуть в процесі цілеспрямованих впливів (організованих тими хто здійснює виховання) так і стихійних впливів (життя вулиці тощо). Поняття «виховання» охоплює лише цілеспрямовані впливи).

У науковій педагогічній лексиці поняття «виховання» вживають у декількох значеннях:

виховання в широкому соціальному значенні — процес формування особистості під впливом навколишнього середовища, умов, обставин, суспільного ладу. Кажучи «виховує життя», мають на увазі виховання в широкому значенні цього слова. Оскільки дійсність нерідко буває суперечливою і конфліктною, то особистість може не лише формуватися під впливом середовища, а й деформуватися під впливом антисоціальних явищ або, навпаки, загартовуватись у боротьбі з труднощами, виховувати в собі несприйнятливість до цих явищ.

виховання в широкому педагогічному значенні — формування особистості дитини під впливом діяльності педагогічного колективу закладу освіти, яка базується на педагогічній теорії, передовому педагогічному досвіді.

виховання у вузькому педагогічному значенні — цілеспрямована виховна діяльність педагога, спрямована на досягнення конкретної мети в колективі учнів (наприклад, виховання здорової громадської думки).

виховання в гранично вузькому значенні — спеціально організований процес, що передбачає формування певних якостей особистості, процес управління її розвитком й відбувається через взаємодію вихователя і вихованця.

Отже, у широкому розумінні виховання – це вплив суспільства на формування особистості, процес дій педагогів певних соціальних інститутів, скерованих на забезпечення оптимальних умов для фізичного, психічного і соціального розвитку вихованців.

У вузькому розумінні виховання – це конкретний цілеспрямований вплив особистості вихователя (вчителів, батьків та ін.) з метою формування в дитини певних морально-духовних якостей.

Наука доводить, що справжнє виховання є глибоко національним за своєю сутністю, змістом, характером.

Національне вихованнявиховання дітей на культурно-історичному досвіді рідного народу, його традиціях, звичаях і обрядах, багатовіковій мудрості, духовності.

У педагогічній науці є, крім виховання, ще дві категорії того ж ряду: самовиховання і перевиховання.

Самовиховання – цілеспрямована, самостійна діяльність людини ( а для дітей – керована дорослими) над удосконаленням своєї особистості.

Перевиховання – цілеспрямована діяльність, пов’язана з усуненням недоліків у формуванні особистості педагогічно занедбаного учня.

Друга категорія педагогіки — освіта — це процес і результат (наслідки) оволодіння надбаннями людської культури, досвідом (системою знань, умінь, навичок), досягнення значного освітнього рівня як передумови активної соціальної діяльності.

Іншими словами – освіта – це процес і результат навчання (обсяг засвоєних учнем систематизованих знань, умінь, навичок, способів мислення).

Освіченою прийнято вважати лю­дину, яка опанувала визначений обсяг знань і, крім того, набула навички ло­гічно мислити. Головний критерій освіченості — системність знань і мислен­ня, яка виявляється в тому, наскільки людина здатна самостійно відновлюва­ти відсутні ланки в системі знань за допомогою логічних міркувань.

Самоосвіта – один із способів отримання освіти, самостійне оволодіння людиною знаннями, уміннями, навичками, підвищення рівня освіченості.

Основним шляхом і засобом здобуття освіти є нав­чання, в процесі якого реалізуються цілі освіти.

Третя категорія педагогіки навчання –цесам процес засвоєння індивідом соціального досвіду, накопиченого людством— цілісний процес взаємодії вчителя і учнів спрямований на оволодіння системою знань, умінь, навичок (соціального досвіду накопиченого людством) та способами пізнавальної діяльності.

Простіше, навчання –це цілеспрямований процес передачі і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності.

Узагальнюючи вище сказане можна зробити висновок , що виховання - поняття найбільш загальне та універсальне. Воно, як процес, спрямовується на вироблення певних норм поведінки людини. Освіта сприяє формуванню світогляду, що означає набуття певної суми знань з різних галузей науки. Традиційно освіта тлумачиться як складова частина виховання. Навчання ж відображає процесуальний бік освіти, у межах якої взаємодіють учитель і учень. Звичайно, виховання, освіта і навчання дуже тісно взаємопов'язані між собою, хоч кожне з них має свою специфіку, свої особливості. Ці погляди можна проілюструвати за допомогою так званої «педагогічної матрьошки», ідея якої належить російській дослідниці В.С.Безруковій. Категорії «виховання», «освіта», «навчання» співвідносяться за принципом «матрьошки»: маленька матрьошка – це навчання, середня – освіта, велика – виховання. Уявити кожну з них окремо і а описати можливо, але неможливо зрозуміти сутність однієї, не розглянувши інших, – об'єкт зникає. Внутрішня автономна побудова забезпечує збереження єдиної природної цілісності.

 


Читайте також:

  1. Батьки мають право обирати форми та методи виховання, крім тих, які суперечать закону, моральним засадам суспільства.
  2. Взаємозв'язок навчання, виховання та розвитку психіки
  3. Вибір таких методів навчання, які забезпечують самостійність учнів у дослідженні ними літературних явищ.
  4. Визначення потреби у підготовці персоналу, цілей навчання, розробка навчальних планів і програм
  5. Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки
  6. Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки
  7. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  8. Відродження національної системи виховання і педагогіки в період становлення незалежності України
  9. Галузі педагогіки
  10. Дидактика - галузь педагогіки, яка досліджує теорію освіти і навчання.
  11. Дидактика— це галузь педагогіки, що містить теорію освіти й навчання.
  12. Діалектичний взаємозв'язок навчання, виховання і розвитку




Переглядів: 1327

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Предмет педагогіки, її основні категорії. | Функції та завдання педагогічної науки.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.