Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Предмет педагогіки, її основні категорії.

Педагогіка – наука особлива, вона виконує як науково-теоретичні функції, так і слугує практиці виконуючи функції прикладного мистецтва. Тому іноді педагогіку розглядають як мистецтво і трактується рядом авторів як мистецтво виховувати дітей. А.С.Макаренко порівнював діяльність педагога і актора. К.Д.Ушинський проводив паралель між педагогікою і медициною, стверджував, що педагогіка не стільки наука, скільки мистецтво – «найширше, складне, найвище і найнеобхідніше з усіх мистецтв».

Педагогіка як мистецтво займається пошуком ефективного розв’язання педагогічних завдань, розвитком індивідуальної педагогічної майстерності кожного вчителя. Те, що стосується практичного аспекту виховної діяльності, що вимагає від педагога свого власного стилю в реалізації засобів, методів, прийомів, форм і знаходить вираження в професійних уміннях та майстерності, - це сфера мистецтва у вихованні. Але теоретичний аспект виховання є предметом науково-педагогічного дослідження.

Важливо розрізняти педагогіку як науку з педагогікою як мистецтвом, але не слід їх протиставляти, бо в єдності вони служать основній меті – формування особистості.

Для визначення педагогіки, як науки важливо встановити ряд факторів (об’єкт, предмет, категорії) , які характеризують її як і будь-яку іншу науку.

Об’єкт педагогіки – є та частина об’єктивного світу, ті його явища, які обумовлюють розвиток особистості людини в процесі цілеспрямованої діяльності суспільства. (Об’єкт науки це та сфера дійсності, яку вивчає дана наука.)

Наука педагогіка має свій предмет дослідження – система відношень, що виникають у ході виховання. (Предмет науки – особлива точка зору на об’єкт). Конкретніше можна визначити, що предметом педагогіки є закономірності, принципи організації процесу виховання, навчання, освіти, що передбачає визначення цілей, змісту, методів, форм, засобів залучення індивіда до оволодіння соціальним досвідом людства, його культурними цінностями, створення для цього оптимальних умов у різних видах діяльності та спілкування особистості з метою забезпечення її позитивних змін, формування і розвитку, а також аналіз результативності процесу і його корегування за необхідності.

Узагальнення педагогіки як самостійної науки визначаються рівнем розробки її понять і категорій. (Категорія – наукове поняття, що визначає найсуттєвіші якості того чи іншого явища дійсності.) Категоріальний апарат педагогіки (система педагогічних понять) включає в себе загальновживані слова у звичній мові. Але потрапляючи в систему наукових знань, вони набувають таку якість, як однозначність, яка дозволяє досягти єдиного розуміння їх всіма спеціалістами даної галузі знань. Вимога однозначності включена до числа показників педагогічного дослідження і тлумачення його результатів. Прагнення замінити в педагогіці чітке наукове тлумачення популярним, образним приводить до «розмитості» педагогічного знання і як наслідок, до непрофесіоналізму в педагогічній діяльності Знати категорії – означає розуміти мову науки. Безграмотне використання термінів професійної мови демонструє низьку кваліфікацію педагога.

Категоріальний апарат педагогіки досить широкий. Він включає філософські поняття (зміст, метод, форма і т.д.), психологічні поняття (особистість, розвиток, формування, соціалізація тощо).


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. А є А, тобто усякий предмет є те, що він є.
  3. Абетково-предметний покажчик
  4. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  5. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  6. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  7. Аналіз предметної сфери соціальної роботи
  8. Аналогія - спосіб отримання знань про предмети та явища на основі їхньої подібності з іншими.
  9. Артеріальний пульс, основні параметри
  10. Банківська система та її основні функції
  11. Банківське право України: поняття , предмет регулювання, джерела і система
  12. Банківське право: предмет та методи правового регулювання




Переглядів: 1173

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Педагогіка як наука про виховання | Фундаментальними категоріями(основні поняття) педагогіки є: виховання, навчання, освіта.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.