Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Види адміністративно-правових методів 2 страница

Роль адміністративної відповідальності у боротьбі з правопору­шеннями постійно зростає, збільшується кількість складів адміністра­тивних правопорушень, більш суворими стали санкції за проступки. Встановлено відповідальність за дії, які раніше взагалі не належали до правопорушень (неповага до суду, корупція, порушення податкового законодавства, недобросовісна конкуренція та ін.).

Адміністративну відповідальність уведено замість кримінальної (декриміналізація). Здійснювана в процесі реформи кримінального права декриміналізація зумовлює подальше розширення сфери вико­ристання засобів адміністративного впливу. Одночасно збільшується і кількість правопорушень, за які поряд з дисциплінарними і цивільно- правовими заходами застосовуються адміністративні стягнення (ко­рупція, недобросовісна конкуренція та ін.).

Значну увагу надано адміністративному примусу в боротьбі з пи­яцтвом, наркоманією, посяганням на власність, забезпеченні нормаль­ної діяльності представників влади, виконанні вимог посадових осіб, державних органів, правил громадської безпеки, охорони довкілля.

Важливим є питання про відмежування адміністративних правопору­шень від кримінальних, дисциплінарних та цивільно-правових. Законом передбачено і деякі конкретні ознаки, за якими кримінальне правопору­шення відрізняється від адміністративного. У зв’язку з цим для правиль­ної кваліфікації правопорушень необхідно зіставити ст. 9 КУпАП і ст. 11 КК України, проаналізувати їх зміст, і тільки після цього (і в поєднанні з фактичними обставинами вчинення правопорушення, з урахуванням наслідків протиправних діянь) вирішити питання про притягнення винної особи до кримінальної чи адміністративної відповідальності.

Адміністративна відповідальність відрізняється від дисциплінарної тим, що суб’єкт адміністративного проступку не перебуває у службовій залежності від органу чи посадової особи, які притягують його до адмі- пістративної відповідальності. Дисциплінарний проступок, що є під­ставою для притягнення винної особи до дисциплінарної відповідаль­ності, — це протиправне діяння (дія або бездіяльність) працівника, який порушує встановлений на підприємстві, в організації чи установі вну­трішній трудовий розпорядок. Цей проступок може виявитися в пору­шенні службової, у тому числі трудової, дисципліни і тягне за собою передбачену законодавством дисциплінарну відповідальність, вираже­ну в накладенні керівником на винних дисциплінарних стягнень.

Дисциплінарні правопорушення здебільшого пов’язані зі службо­вими, трудовими обов’язками винної особи. Проте не завжди ця умо­ва є необхідною для віднесення проступку до дисциплінарних. Напри­клад, окремі дії працівників транспорту, вчинені при виконанні ними службових обов’язків, розглядаються як адміністративні правопору­шення (випуск на лінію транспортних засобів, технічний стан яких не відповідає встановленим вимогам).

При відмежуванні адміністративної відповідальності від цивільно- правової слід мати на увазі, що остання настає за порушення обов’язків, які випливають з цивільно-правових угод, тобто угод, що виникають між рівноправними сторонами, а адміністративна відповідальність, навпаки, передбачає нерівність сторін відносин.

 

 

§ 3. Адміністративне правопорушення, його склад

Адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність (ст. 9 КУпАП).

У законі одночасно наводяться два терміни: «адміністративне пра­вопорушення» і «адміністративний проступок», але останній не є осо­бливим різновидом адміністративних правопорушень.

Адміністративне правопорушення (проступок) характеризується низкою ознак. Це передусім діяння, поведінка, вчинок людини, дія чи бездіяльність, а також акт зовнішнього вияву ставлення особи до реаль­ної діяльності інших людей, суспільства, держави. Закону непідвладні переконання, думки людей, якщо вони не знайшли зовнішнього вияву.

Діяння визнається адміністративним правопорушенням за наяв­ності чотирьох ознак: суспільної шкідливості, протиправності, вини та адміністративної караності.

Суспільна шкідливість дії чи бездіяльності означає, що вона запо­діює або створює загрозу заподіянням шкоди об’єктам адміністратив­но-правової охорони, які передбачені у ст. 9 КУпАП.

Протиправність означає, що дію чи бездіяльність прямо заборо­нено адміністративно-правовими нормами. Ознака протиправності вказує також на неприпустимість аналогії закону, що сприяє зміцненню законності, виключає можливість притягнення до адміністративної відповідальності за діяння, не передбачені законодавством про адмі­ністративні правопорушення.

Адміністративним правопорушенням (проступком) може бути тільки винне діяння.

Вина полягає у психічному ставленні особи до діяння та його шкід­ливих наслідків і може бути умисною або необережною. Ступінь вини враховується при накладенні адміністративного стягнення, при звіль­ненні від адміністративної відповідальності чи переданні матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд товариського суду, громадської організації або трудового колективу.

Адміністративна караність свідчить, що адміністративним про­ступком визнається лише таке протиправне, винне діяння, за яке за­конодавством передбачено застосування адміністративних стягнень. Реалізація адміністративного стягнення не завжди супроводжує адмі­ністративний проступок, але можливість застосування стягнення ста­новить його обов’язкову властивість.

Розглянуті ознаки є найбільш характерними й істотними, прита­манними будь-якому адміністративному правопорушенню (проступку), характеризують фактичну підставу адміністративної відповідальності і складають її матеріальне поняття. Останнє конкретизується в законо­давстві про адміністративні правопорушення у формі конкретних складів проступку, в яких законом передбачено необхідні і специфічні ознаки того чи іншого конкретного діяння.

Адміністративні правопорушення (проступки) розрізняються за специфічними ознаками, які характеризують їх об’єктивну і суб’єктивну сторони.

(’клад адміністративного правопорушення — це сукупність вста­новлених законом об’єктивних і суб’єктивних ознак, що характеризу­ють діяння як адміністративне правопорушення (проступок). До сюта- 'IV адміністративного правопорушення входять ознаки, які характери- іують об’єкт, об’єктивну і суб’єктивну сторони та суб’єкта правопо­рушення.

Об’єкт адміністративного правопорушення — це те, на що воно посягає. Адміністративний проступок заподіює шкоду або створює і; і грозу її заподіяння суспільним відносинам, які і становлять об’єкт проступку. Залежно від ступеня узагальнення, рівня абстрактності розрізняють загальний, родовий та безпосередній об’єкти проступку.

Загальний об ’єкт становить уся сукупність суспільних відносин, які охороняються законодавством про адміністративні правопорушення.

Родовий об ’єкт — це група однорідних або тотожних суспільних відносин, які охороняються комплексом адміністративно-правових норм. Адміністративно-правовими засобами охороняються суспільні відносини, які регулюються нормами різних галузей права: адміністра- і іншого, фінансового, цивільного, трудового, екологічного та ін. Тому родові об’єкти проступків можуть бути, наприклад, у цивільних, тру­дових та інших правопорушеннях. Залежно від родового об’єкта адмі­ністративні правопорушення згруповано в главах Особливої частини розділу II КУпАП.

Різновидом родового є видовий об’єкт, тобто відокремлена група суспільних відносин, спільних для деяких проступків. Так, природо­охоронні відносини, які являють собою об’єкт екологічних правопо­рушень, включають групи відносин, спрямованих на охорону земель, надр, вод, лісів, повітря, тваринного світу.

Під безпосереднім об ’єктом маються на увазі ті конкретні суспіль- ні відносини, поставлені під охорону закону, яким заподіюється шкода правопорушенням, що підпадає під ознаки конкретного складу про­ступку.

Об’єктивну сторону адміністративного правопорушення характе­ризують ознаки, які визначають акт зовнішньої поведінки правопоруш­ника. До них належать діяння (дія чи бездіяльність), їх шкідливі на­слідки, причинний зв’язок між діяннями і наслідками, місце, час, об­становка, спосіб, знаряддя та засоби вчинення проступку.

Основною і обов’язковою ознакою об’єктивної сторони є проти­правне діяння, відсутність якого виключає склад будь-якого адміністра­тивного правопорушення. Всі інші ознаки мають факультативний ха­рактер. Так, шкідливі наслідки і причинний зв’язок обов’язкові лише в так званих матеріальних складах проступків (наприклад, дрібне роз­крадання, пошкодження телефонів-автоматів, потрава посівів тощо). Більшість же адміністративних правопорушень характеризується не­додержанням різноманітних правил, коли діяння становить склад про­ступку незалежно від настання шкідливих наслідків. Це формальні склади (наприклад, порушення правил санітарних, митних, торгівлі, охорони громадського порядку тощо). Ці склади формулюються в дис­позиціях статей Особливої частини розділу II КУпАП лише вказівкою на протиправну дію чи бездіяльність. У деяких випадках у диспозиці­ях вказується тільки на шкідливі наслідки («пошкодження», «знищен­ня», «псування» тощо), діяння ж розуміються само по собі.

Місце, час, обстановка, спосіб, знаряддя та засоби вчинення про­ступку можуть бути обов’язковими ознаками, якщо їх включено до конкретного складу проступку (наприклад, окремі діяння визнаються адміністративними правопорушеннями лише в разі вчинення їх у гро­мадському місці, часто в диспозиціях вказується на спосіб вчинення проступку — грубе, злісне порушення, приховане передання тощо). В інших випадках вони можуть визнаватися обставинами, що пом’якшують або обтяжують відповідальність (наприклад, вчинення правопорушення в умовах стихійного лиха або за інших надзвичайних обставин обтяжує адміністративну відповідальність).

Суб’єктивну сторону адміністративного правопорушення становить пов’язаний з його вчиненням психічний стан особи. До ознак, які ха­рактеризують суб’єктивну сторону, належать вина, мотив і мета вчи­нення правопорушення.

Вина — основна і обов’язкова ознака суб’єктивної сторони будь- якого адміністративного проступку. Це психічне ставлення особи до вчиненого нею суспільно шкідливого діяння і його наслідків, яке ви­являється у формі умислу або необережності.

У загальних рисах поняття цих форм вини розкрито в статтях 10 і 11 КУпАП. Адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії (бездіяльності), передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала їх настання. Усвідомлення проти­правного характеру діяння і передбачення шкідливих наслідків ста­новлять інтелектуальні ознаки умислу, а бажання або свідоме допу­щення наслідків — вольову ознаку.

Адміністративне правопорушення визнається вчиненим з необе­режності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії (бездіяльності), але легковажно розраховувана на їх відвернення (самовпевненість), або не передбача­ла можливості настання таких наслідків, хоча повинна була і могла передбачити (недбалість). Якщо поняття умислу пов’язане з психічним ставленням особи до свого діяння і його наслідків, то при визначенні необережності до уваги береться ставлення лише до шкідливих на­слідків.

Мотив і мета адміністративного правопорушення — факультатив­ні ознаки суб’єктивної сторони складу проступку. Під мотивом розу­міється усвідомлене особою внутрішнє спонукання, яким вона керу­валася при вчиненні проступку. Мета — це наслідок, результат, якого прагне досягти особа, вчиняючи адміністративне правопорушення.

Суб’єктом адміністративного правопорушення визнається фізична особа, яка досягла на момент вчинення адміністративного правопору­шення шістнадцятирічного віку. Ознаки, що характеризують суб’єкта проступку, поділяються на загальні і спеціальні. У наведеному визна­ченні названо ознаки загальні, тобто притаманні будь-якому суб’єкту.

Суб’єктом проступку, по-перше, може бути фізична особа, людина. По-друге, ним може бути не будь-яка фізична особа, а тільки осудна. У законодавстві про адміністративні правопорушення не розкрито по­няття осудності, воно випливає із визначення неосудності. Як зазна­чено в ст. 20 КУпАП, під неосудністю розуміється стан, у якому особа не могла усвідомлювати свої дії або керувати ними внаслідок хронічної душевної хвороби, тимчасового розладу душевної діяльності, слабо­умства чи іншого хворобливого стану. Виходячи з цього, можна зро­бити висновок про те, що осудність — це здатність особи усвідомлю­вати свої дії і керувати ними, нести за них відповідальність. По-третє, суб’єктом проступку може бути особа, яка на момент вчинення адмі­ністративного правопорушення досягла шістнадцятирічного віку.

Крім загальних ознак, у конкретних складах адміністративних правопорушень суб’єкт може характеризуватися ще й додатковими, специфічними властивостями. Такі суб’єкти називаються спеціальними. До них можна віднести, наприклад, посадових осіб, державних служ­бовців, власників (співвласників) транспортних засобів, керівників, капітанів суден, батьків, військовозобов’язаних тощо. У деяких статтях КУпАП спеціальний суб’єкт не називається, хоча мається на увазі.

Окремі властивості особи не входять до складу проступку, але є важливими для визначення характеру і меж відповідальності за вчи­нене правопорушення. Це неповнолітні; військовослужбовці та інші особи, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів; іноземці і особи без громадянства; особи, для яких полювання є основним дже­релом існування.

У статтях 13-15 КУпАП встановлено особливості адміністративної відповідальності деяких з перелічених осіб. Так, до неповнолітніх ві­ком від шістнадцяти до вісімнадцяти років за вчинення адміністратив­них правопорушень застосовуються заходи впливу, передбачені ст. 24і КУпАП. В окремих випадках неповнолітні згідно з ч. 2 ст. 13 КУпАП підлягають адміністративній відповідальністі на загальних підставах, наприклад, у разі дрібного викрадення чужого майна, дрібного хулі­ганства, порушення окремих правил дорожнього руху, стрільби з вог­непальної зброї в населених пунктах тощо. Однак і в цих випадках не виключається застосування заходів, передбачених ст. 24і КУпАП. Ви­няток становлять справи про злісну непокору законному розпоряджен­ню або вимозі працівника міліції, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослуж­бовця (ст. 185 КУпАП). До неповнолітніх не може бути застосовано адміністративний арешт.

Посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за недодержання правил, забезпечення виконання яких входигь до їх служ­бових обов’язків (ст. 14 КУпАП), тобто вони підлягають відповідаль­ності не стільки за порушення певних правил власними діями, скільки за нерозпорядливість, незабезпечення виконання цих правил іншими особами, зокрема підлеглими. Посадові особи несуть підвищену адмі­ністративну відповідальність порівняно з громадянами, до яких засто­совуються лише два види стягнень — попередження і штраф.

До адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в разі їх фіксації працюючими в автоматичному режимі спеціальними технічними засобами, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, чи засобами фото- і кінозйом­ки, відеозапису, притягаються власники (співвласники) транспортних засобів (ст. 14і КУпАП).

Стаття 15 КУпАП передбачає особливості відповідальності за ад­міністративні правопорушення військовослужбовців і призваних на збори військовозобов’язаних, а також осіб рядового і начальницького складів Державної кримінально-виконавчої служби України, органів внутрішніх справ і Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України. Ці особи несуть відповідальність за адміністра­тивні проступки за дисциплінарними статутами, тобто дисциплінарну відповідальність. В окремих випадках їх може бути притягнено до адміністративної відповідальності на загальних підставах — за по­рушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення без­пеки дорожнього руху, санітарно-гігієнічних і санітарно-проти­епідемічних правил і норм, правил полювання, рибальства та охорони рибних запасів, митних правил, вчинення корупційних діянь та інших правопорушень, пов’язаних з корупцією, порушення тиші в громад­ських місцях, неправомірне використання державного майна, неза­конне придбання або зберігання спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку, інших засобів негласного одержан­ня інформації, невжиття заходів щодо окремої ухвали суду чи окремої постанови судді, щодо подання органу дізнання, слідчого або протес­ту, припису чи подання прокурора, ухилення від виконання законних вимог прокурора, порушення законодавства про державну таємницю, порушення порядку обліку, зберігання і використання документів та інших носіїв інформації, які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави, але за ці проступки до зазначених осіб не може бути застосовано такі стягнення, як громадські роботи, виправні робо­ти і адміністративний арешт.

При порушенні правил дорожнього руху водіями транспортних за­собів Збройних Сил України або інших утворених відповідно до законів України військових формувань та Державної спеціальної служби тран­спорту — військовослужбовцями строкової служби штрафи як адміні­стративне стягнення до них не застосовуються. Органи (посадові особи), яким надано право накладати адміністративні стягнення, передають матеріали про правопорушення відповідним органам для вирішення питання про притягнення винних до дисциплінарної відповідальності.

Іноземці і особи без громадянства, які перебувають на території України, підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах з громадянами України. Питання про відповідальність за адміністративні правопорушення, вчинені на території України іно­земцями, які згідно з чинними законами та міжнародними договорами України користуються імунітетом від адміністративної юрисдикції України, вирішуються дипломатичним шляхом (ст. 16 КУпАП).

Ознаки, які характеризують об’єкт, об’єктивну і суб’єктивну сто­рони, суб’єкта адміністративного правопорушення, є основними. Крім них, встановлено додаткові ознаки, які підвищують ступінь суспільної шкідливості основного складу і називаються кваліфікуючими. До таких обставин належать, наприклад, повторне вчинення однорідного право­порушення, наявність шкідливих наслідків, вчинення правопорушен­ня певним суб’єктом, грубість або систематичність порушення та ін. У нормах Особливої частини розділу II КУпАП склади з кваліфікую­чими обставинами сформульовано слідом за основними, причому основні ознаки в них, як правило, не називаються, а дається посилан­ня на відповідну статтю або частину статті, в якій сформульовано основний склад. Наявність кваліфікуючих ознак підвищує відповідаль­ність за адміністративні правопорушення.

Статті 18-20 КУпАП встановлюють обставини, які виключають протиправність і суспільну шкідливість діяння (крайня необхідність і необхідна оборона) або винність (неосудність) особи. Тим самим ви­ключається адміністративна відповідальність за його вчинення.

Вчиненою в стані крайньої необхідності визнається дія, спрямова­на на усунення небезпеки, яка загрожує державному або громадському порядку, власності, правам і свободам громадян, встановленому по­рядку управління, якщо ця небезпека за даних обставин не могла бути усунена іншими, крім протиправних, засобами і якщо заподіяна шкода є менш значною, ніж відвернена. Наприклад, у стані крайньої необхід­ності може бути вчинене порушення дорожнього руху водієм, який доставляє травмовану людину в лікарню.

На відміну від крайньої необхідності при необхідній обороні шко­да заподіюється не сторонньому об’єкту, що охороняється законом, а посягаючому на нього. При цьому захист повинен відповідати харак­теру і суспільній шкідливості посягання. Слід зазначити, що адміні­стративне правопорушення в стані необхідної оборони може бути вчинене дуже рідко. Закріпленням у законодавстві норми про необхід­ну оборону скоріше за все підкреслюється активна роль громадян у боротьбі з правопорушеннями, зміцненні правопорядку.

Не підлягає адміністративній відповідальності особа, яка під час вчинення протиправної дії чи бездіяльності перебувала в стані не­осудності, тобто не могла усвідомлювати свої дії або керувати ними внаслідок хронічної душевної хвороби, тимчасового розладу душевної діяльності, слабоумства чи іншого хворобливого стану.

Адміністративна відповідальність за правопорушення, передба­чені КУпАП, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальнос­ті (ч. 2 ст. 9 КУпАП).

 

 

§ 4. Система та види адміністративних стягнень

Органи (посадові особи), які згідно з КУпАП уповноважені роз­глядати справи про адміністративні правопорушення в разі встанов­лення складу правопорушення в діянні особи та відсутності обставин, що виключають притягнення до адміністративної відповідальності, застосовують до правопорушників у межах вимог законності заходи адміністративного стягнення.

Адміністративне стягнення — це форма реагування держави (її органів) на порушення тієї чи іншої адміністративно-правової норми, захід адміністративної відповідальності у вигляді застосування до правопорушника адміністративного примусу. Воно використовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне порушення, в дусі додержання законів, поваги до правил громадського співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим право­порушником, так і іншими особами.

У ст. 24 КУпАП встановлено види адміністративних стягнень: по­передження; штраф; оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопору­шення; конфіскація предмета, який став знаряддям правопорушення, конфіскація грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративно­го правопорушення; позбавлення спеціального права, наданого грома­дянинові (права керування транспортними засобами, права полювання); громадські роботи; виправні роботи; адміністративний арешт.

Законами України може бути передбачено адміністративне видво­рення за межі України іноземців і осіб без громадянства за вчинення адміністративних правопорушень, які грубо порушують визначений правопорядок.

У ч. З ст. 24 КУпАП зазначено, що законами України може бути встановлено й інші, крім вказаних у цій статті, види адміністративних стягнень.

Оплатне вилучення предметів і конфіскація предметів та грошей можуть застосовуватись як основні і як додаткові адміністративні стягнення. Інші види адміністративних стягнень, зазначені в ст. 24 КУпАП, можуть використовуватися тільки як основні. За одне адміні­стративне правопорушення може бути накладено основне або основне і додаткове стягнення.

Попередження є передусім заходом виховного характеру, що за­стосовується до порушників адміністративно-правових норм. Поперед­ження виноситься в письмовій формі. Проте у передбачених законом випадках попередження фіксується й іншим установленим способом (ст. 26 КУпАП).

Попередження, як і інші заходи адміністративних стягнень, має бажаний вплив на порушника тільки в тому разі, коли настає безпо­середньо за здійсненням адміністративного проступку.

Цей вид стягнення відрізняється від усного зауваження тим, що останнє застосовується гіри незначності правопорушення, має, як пра­вило, виховно-попереджувальний характер і не тягне за собою нега­тивних юридичних наслідків, які є при попередженні (зокрема, по­вторності при вчиненні адміністративного правопорушення).

Штраф — це адміністративне стягнення грошового характеру, що накладається на громадян і посадових осіб за адміністративні право­порушення (ст. 27 КУпАП). Законодавством не встановлено гранично­го розміру штрафу. При необхідності посилення відповідальності за окремі види адміністративних правопорушень законами України може бути встановлено значні розміри штрафу.

Згідно із Законом України від 7 лютого 1997 р. «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо по­силення адміністративної відповідальності у вигляді штрафу» штрафи встановлюються в неоподаткованих мінімумах доходів громадян. КУпАП передбачає накладення штрафів лише на фізичних осіб.

Оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення, полягає в його примусовому вилученні за рішенням суду і наступній реалізації з переданням вирученої суми колишньому власникові з відрахуванням витрат по реалізації вилученого предмета (ст. 28 КУпАП).

Порядок застосування оплатного вилучення і види предметів, які підлягають вилученню, встановлюються КУпАП та іншими актами законодавства України. Кодексом, зокрема, передбачено, крім накла­дання штрафу, оплатне вилучення: за порушення правил перевезення небезпечних речовин або предметів на повітряному транспорті (ч. З ст. 133); за порушення правил зберігання, носіння або перевезення вогнепальної мисливської чи холодної зброї і бойових припасів грома­дянами, які мають дозвіл органів внутрішніх справ на зберігання зброї (ч. 1 ст. 191); за ухилення від реалізації вогнепальної, холодної чи пневматичної зброї і бойових припасів громадянами, у яких органами внутрішніх справ анульовано дозвіл на їх зберігання і носіння (ст. 193) та в інших випадках. Оплатне вилучення поширюється на конкретні предмети, що стали знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного проступку.

Конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпо­середнім об’єктом адміністративного правопорушення, полягає в при­мусовому безоплатному переданні цього предмета у власність держа­ви за рішенням суду. Конфісковано може бути лише предмет, який є у приватній власності порушника, якщо інше не передбачено законами України. Конфіскація вогнепальної зброї, інших знарядь полювання і бойових припасів не може застосовуватись до осіб, для яких полю­вання є основним джерелом існування. Порядок застосування конфіс­кації, перелік предметів, які не підлягають конфіскації, встановлюють­ся цим Кодексом та іншими законами України (ст. 29 КУпАП). Крім того конфіскації підлягають гроїці, одержані внаслідок вчинення адмі­ністративного правопорушення.

Випадки конфіскації предметів чи грошей різноманітні. Так, під­лягають конфіскації: виявлені предмети (будівельний матеріал, тран­спортні засоби, плоди, ягоди та інші продукти харчування), вивезені із зони радіаційного забруднення (ст. 46і КУпАП); продукція незаконно­го полювання, мисливська зброя, мисливське приладдя, знаряддя лову у осіб, які порушують правила полювання, лову риби (ст. 85 КУпАП); небезпечні речовини і предмети у осіб, які порушують правила пере­везення на повітряному транспорті (ст. 133 КУпАП) та ін.

Відповідно до п. З ст. 322 Митного Кодексу (МК) України конфіс­кації підлягають не тільки товари — безпосередні предмети порушен­ня митних правил, а й товари із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспорт­ні засоби, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові, застосовується до осіб, які повинні суворо додержуватися правил і норм, що охоплюються сферою дії наданих їм спеціальних прав (пра­во керування транспортними засобами та право полювання). Такі права надаються відповідними державними органами, підтверджують­ся документом, який і є юридичною підставою для їх здійснення. Сутність цього стягнення в тому, що правопорушник за постановою уповноваженого на те органу може бути позбавлений такого права на строк до трьох років за грубе або повторне чи систематичне порушен­ня порядку користування цим правом (ст. ЗО КУпАП).

Позбавлення права керування засобами транспорту не може за­стосовуватися до осіб, які користуються цими засобами у зв’язку з інвалідністю, за винятком випадків керування ними в стані алкоголь­ного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, та ін. Цей захід адміністративного стягнення також не може застосовуватись до осіб, для яких полювання є основним джерелом існування.

Громадські роботи полягають у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, у вільний від роботи чи навчання час безоплатних суспільно корисних робіт, вид яких визначають орга­ни місцевого самоврядування. Громадські роботи призначаються ра­йонним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею) на строк від двадцяти до шістдесяти годин і відбуваються не більш як чотири години на день. Громадські роботи не призначаються особам, визнаним інвалідами першої або другої групи, вагітним жінкам, жінкам старше 55 років та чоловікам старше 60 років.

Виправні роботи застосовуються на строк до двох місяців і від­буваються за постійним місцем роботи особи, яка вчинила адміністра­тивне правопорушення, з відрахуванням до 20 % її заробітку в доход держави (ст. 31 КУпАП), призначаються районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею).

Виправні роботи призначаються за незаконне виробництво, при­дбання, зберігання, перевезення, пересилання наркотичних засобів або психотропних речовин без мети збуту в невеликих розмірах (ч. 1 ст. 44 КУпАП), дрібне викрадання чужого майна шляхом крадіжки, шахрай­ства, привласнення чи розтрати (ст. 51 КУпАП), дрібне хуліганство (ст. 173 КУпАП) та ін.


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. I. ОБРАЗОВАНИЕ СОЕДИНЕННЫХ ШТАТОВ 14 страница
  3. Reference 1 страница
  4. Reference 10 страница
  5. Reference 2 страница
  6. Reference 3 страница
  7. Reference 4 страница
  8. Reference 5 страница
  9. Reference 6 страница
  10. Reference 7 страница
  11. Reference 8 страница
  12. Reference 9 страница




Переглядів: 851

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види адміністративно-правових методів 1 страница | Види адміністративно-правових методів 6 страница

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.025 сек.