МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Органи управління культуроюПолітику держави у сфері культури, правові, економічні та соціальні гарантії її реалізації, систему соціального захисту працівників культури визначає Верховна Рада України. Органи виконавчої влади забезпечують реалізацію політики у сфері культури; здійснюють за участю громадських об’єднань розроблення державних програм розвитку культури та їх фінансування; створюють умови для відродження і розвитку культури української нації, культур національних меншин, які проживають на території України, та ін. Управлінська діяльність у сфері культури здійснюється системою органів виконавчої влади, кожен з яких реалізує свою компетенцію на окремих ділянках культурного будівництва: безпосередньо культура, телебачення і радіомовлення, кінематографія, друкарська справа та ін. Систему державних органів управління культурою складають: Міністерство культури і туризму України, Міністерство АРК, управління культури і туризму обласної, Севастопольської міської, Головне управління культури, Головне управління охорони культурної спадщини, управління туризму і курортів Київської міської державної адміністрації; відділ культури і туризму районної, районної у м. Севастополі, відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини районної у м. Києві державної адміністрації[174], підвідомчі їм театри, концертні організації, художні колективи, цирки, бібліотеки, музеї, клуби та інші театрально-видовищні підприємства і заклади культури, спеціальні навчальні заклади культури і мистецтва, музичні та художні школи. Міністерство культури і туризму України (МКТ України) є центральним органом виконавчої влади, діє на основі Положення про нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р.1 Діяльність МКТ спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Основними завданнями МКТ України є: участь у формуванні та забезпечення реалізації державної політики у сфері культури, туризму, діяльності курортів, а також державної мовної політики; участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері захисту суспільної моралі; координація здійснення центральними органами виконавчої влади заходів з питань, що належать до його компетенції; сприяння створенню умов для задоволення національно-культурних потреб громадян України та українців, які проживають за межами України, збереженню і популяризації культурних надбань Українського народу, здійснення міжнародного співробітництва з питань, що належать до компетенції Міністерства. Відповідно до покладених на МКТ України завдань воно розробляє та вносить до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо формування державної політики у сфері культури, туризму, діяльності курортів, а також державної мовної політики та захисту суспільної моралі; бере участь у підготовці проектів міжнародних договорів України; здійснює повноваження центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини та спеціально уповноваженого державного органу контролю за вивезенням, ввезенням і поверненням культурних цінностей; розробляє і здійснює заходи щодо створення умов для відродження та розвитку культури української нації, культурної самобутності корінних народів і національних меншин України, всіх видів мистецтва, самодіяльної творчості, осередків традиційної народної творчості, художніх промислів та ремесел; сприяє діяльності творчих спілок, молодіжних, дитячих та інших громадських організацій, що функціонують у сфері культури, мистецтва, кінематографії, туризму, діяльності курортів, та ін. МКТ України в межах своїх повноважень та на виконання законодавства України видає накази, у разі потреби видає разом з іншими центральними та місцевими органами державної виконавчої влади, спільні акти. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції МКТ України, обговорення найважливіших напрямків його діяльності у Міністерстві утворюється колегія, рішення якої приводяться в життя наказом Міністра культури і туризму України. Для розгляду наукових рекомендацій та пропозицій у МКТ можуть утворюватися наукові ради, інші консультативні та дорадчі органи. їх склад та положення про них затверджує Міністр. Державну політику щодо телебачення і радіомовлення, законодавчі основи її реалізації, гарантії соціального і правового захисту працівників цієї сфери визначають Верховна Рада і Президент України. Кабінет Міністрів України забезпечує реалізацію державної політики щодо телебачення і радіомовлення, координує діяльність міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у цій сфері. Уповноваженим органом управління державним телебаченням і радіомовленням України є утворений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 р .Державний комітет телебачення та радіомовлення Україниякий здійснює керівництво державним телебаченням і радіомовленням, несе відповідальність за його розвиток, координує діяльність підприємств, установ і організацій, що входять до сфери його управління. Основними завданнями Державного комітету у сфері телебачення і радіомовлення є: участь у формуванні та забезпечення реалізації державної політики в інформаційній та видавничій сферах, державної політики у сфері захисту суспільної моралі; міжгалузева координація та функціональне регулювання з питань діяльності інформаційної та видавничої сфер; здійснення управління в інформаційній та видавничій сферах; сприяння реалізації конституційного права на свободу слова, забезпечення розвитку інформаційної сфери, розширення національного інформаційного простору. Законом України від 23 вересня 1997 р. «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» створено Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення[175], яка є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, мета діяльності котрого — нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомов- лення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цими законами. Національна рада не може делегувати свої повноваження третім особам. Член Національної ради не може одноособово здійснювати функції, покладені на Національну раду. Національна рада складається з восьми осіб. З них чотири члени Національної ради призначаються Верховною Радою України і чотири члени Національної ради — Президентом України. Національна рада є повноважною при призначенні не менше шести її членів. Голова Національної ради обирається Національною радою з числа членів Національної ради таємним голосуванням. Кандидатури на посаду голови Національної ради висуваються за поданням не менше трьох членів Національної ради. Обраним на посаду голови Національної ради вважається кандидат, за якого проголосувало не менше п’яти членів Національної ради. Повноваженнями Національної ради щодо організації та перспектив розвитку телерадіомовлення є: участь у розробці і реалізації державної політики у сфері телерадіомовлення; розроблення і затвердження Плану розвитку національного телерадіоінформаційного простору; аналіз стану телерадіомовлення в Україні; прийняття рішень про створення та розвиток каналів мовлення, мереж мовлення, телемереж, які передбачають використання радіочастотного ресурсу; визначення порядку технічної розробки багатоканальних телемереж, які передбачають використання радіочастотного ресурсу, та порядку проведення конкурсів на технічне розроблення, обслуговування та експлуатацію таких телемереж; замовлення розроблення висновків щодо електромагнітної сумісності радіоелектронних засобів мовлення; сприяння включенню телерадіоорганізацій України до світового інформаційного простору і здійсненню їх діяльності відповідно до міжнародних стандартів; узагальнення практики застосування законодавства у сфері телерадіомовлення, участь у розробці пропозицій щодо вдосконалення законодавства у цій сфері; здійснення співробітництва з питань телебачення і радіомовлення з міжнародними організаціями, з органами державної влади та неурядовими організаціями інших країн; визначення порядку документування, формування, обліку та зберігання телерадіоорганізаціями копій (записів) програм і передач, що виходять в ефір, формування тимчасового архіву та архівного фонду телерадіоорганізацій відповідно до законодавства України; створення та утримання державного архіву телебачення і радіомовлення України у порядку, встановленому законом. Закон «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації»[176] відповідно до Конституції України визначає порядок всебічного і об’єктивного висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування засобами масової інформації і захисту їх від монопольного впливу органів тієї чи іншої гілки державної влади або органів місцевого самоврядування, є складовою частиною законодавства України про інформацію. Національна рада дає телерадіоорганізаціям ліцензії на мовлення, багатоканальну телемережу (ефірну або кабельну), ретрансляцію, та ефірний час. Ліцензування та реєстрація у сфері надання телекомунікаційних послуг здійснюється Національною комісією з питань регулювання зв’язку згідно із Законом України від 18 листопада 2003 р. «Про телекомунікації»[177]. Ліцензування телерадіомовлення здійснює Національна рада згідно із Законом України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення». Ліцензія є єдиним і достатнім документом дозвільного характеру, що надає право ліцензіату вести телерадіомовлення. Порядок ліцензування телерадіомовлення визначається Законом України «Про телебачення і радіомовлення». Національна рада здійснює наглядові та регуляторні функції. Це функції з нагляду за додержанням: телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги вимог законодавства у галузі телерадіомовлення; ліцензійних умов та умов ліцензій; визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчих кампаній та референдумів; стандартів та норм технічної якості телерадіопрограм; телерадіоорганізаціями законодавства України у сфері кінематографії; телерадіоорганізаціями вимог законодавства України щодо частки вітчизняного продукту у їх програмах (передачах) та щодо вживання мов при здійсненні телерадіомовлення; телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі; телерадіоорганізаціями вимог законодавства щодо частки іноземних інвестицій у їх статутному фонді; застосування в межах своїх повноважень санкцій відповідно до закону; офіційний моніторинг телерадіопрограм; ліцензіатами вимог законодавства України щодо реклами та спонсорства у сфері телерадіо- мовлення; ліцензування телерадіомовлення. До регуляторних функцій належать: ліцензування провайдерів програмної послуги; участь у розробленні та погодження проекту Національної таблиці розподілу смуг радіочастот України і Плану використання радіочастотного ресурсу України у частині смуг радіочастот, виділених для потреб телерадіомовлення; розроблення умов використання та визначення користувачів радіочастотного ресурсу, виділеного для потреб телерадіомовлення; забезпечення і сприяння конкуренції у діяльності телерадіоорганізацій усіх форм власності відповідно до вимог законодавства, створення умов щодо недопущення усунення, обмеження чи спотворення конкуренції у телерадіоінформаційному просторі; ведення Державного реєстру телерадіоорганізацій України. З метою координації діяльності місцевих телеорганізацій та забезпечення виконання законодавства України в галузі телебачення і радіомовлення, нормативних актів Національної ради в АРК, областях України, містах Києві та Севастополі створюються представництва Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Діяльність представництва здійснюється на підставі Положення про нього, яке приймається Національною радою. Законом України від 18 липня 1997 р. «Про систему Суспільного телебачення і радіомовлення України»[178] з метою всебічного задоволення потреб суспільства в оперативній інформації, забезпечення плюралістичного характеру мовлення, зважаючи на національні традиції, створена система Суспільного телерадіомовлення України. Суспільне телерадіомовлення України — це телерадіоорганізація зі статусом єдиної загальнонаціональної неподільної і неприбуткової системи масової комунікації, яка є об’єктом права власності Українського народу. Воно діє згідно з Програмною концепцією, затвердженою постановою Верховної Ради України від 21 листопада 1997 р. «Про створення телерадіоорганізації Суспільного мовлення України»[179], та Статутом, який затверджує Верховна Рада. Невід’ємною складовою частиною системи Суспільного телерадіомовлення України є телерадіоорганізація «Громадське Українське радіо і телебачення» (ГУРТ), яка діє на підставі Положення про неї. Її основними завданнями є: реалізація Програмної концепції Суспільного телерадіомовлення України; забезпечення вільного доступу до кращих зразків національного культурного та мистецького здобутку, а також забезпечення на конкурсних засадах трансляції передач місцевих, у тому числі регіональних, телерадіоорганізацій незалежно від форм власності. Важливе значення у сфері управління культурою має інформація. Законом України від 2 жовтня 1992 р. «Про інформацію»[180] встановлено загальні правові основи одержання, використання, поширення та зберігання інформації, закріплено право на інформацію, її систему, джерела, визначено статус учасників інформаційних відносин, урегульовано доступ до інформації та забезпечення її охорони і захист особи та суспільства від неправдивої інформації. Масова інформація — це публічно поширювана друкована та аудіовізуальна інформація. Друкованими засобами масової інформації є періодичні друковані видання (преса) — газети, журнали, бюлетені тощо і разові видання з визначеним тиражем. Аудіовізуальними засобами масової інформації є: радіомовлення, телебачення, кіно, звукозапис, відеозапис тощо. Правові основи діяльності друкованих засобів масової інформації (преси) в Україні врегульовано Законом України від 16 листопада 1992 р. «Про друковані засоби масової інформації (преси) в Україні»[181], їх діяльність регулюється також законами України від 3 липня 1996 р. «Про рекламу»[182] (в редакції Закону від 11 липня 2003 р.), від 23 грудня 1993 р. «Про авторське право і суміжні права»[183] (в редакції Закону від 11 липня 2001 р.), від 23 березня 2000 р. «Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів та фонограм»[184] (у редакції Закону від 10 липня 2003 р.), постановою Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2000 р. «Про затвердження положень з питань розповсюдження примірників аудіовізуальних творів та фонограм»[185] та іншими законодавчими актами. Всі друковані засоби масової інформації, що видаються на території України, підлягають державній реєстрації в органах виконавчої влади. Загальні засади видавничої справи в Україні врегульовано Законом України від 5 липня 1997 р. «Про видавничу справу»[186], який закріплює порядок організації та провадження видавничої діяльності, розповсюдження видавничої продукції, умови взаємовідносин і функціонування суб’єктів видавничої справи. Державна політика у видавничій справі визначається Верховною Радою України і ґрунтується на принципах дотримання свободи у видавничій справі, протидії її монополізації, зміцнення матеріально- технічних, організаційних, правових і наукових засад видавничої справи, гарантії соціального і правового захисту її працівників. Вона спрямовується на підтримку розвитку національного книговидання, наповнення україномовними виданнями ринку, фондів бібліотек, забезпечення потреб навчальних і наукових закладів, Збройних Сил України та інших військових формувань, правоохоронних органів, підприємств, установ і організацій необхідними виданнями державною мовою. Державна політика підтримки культур національних меншин у видавничій справі здійснюється через відповідні органи виконавчої влади із залученням національно-культурних товариств. Кабінет Міністрів України забезпечує проведення політики у видавничій справі, спрямовує і координує роботу міністерств та інших органів виконавчої влади у цій сфері. Державна політика у видавничій справі може конкретизуватися і коригуватися в законах України на основі вивчення ринку видавничої, продукції, аналізу потреб, попиту і пропозицій з урахуванням державної статистики друку. Держава надає пріоритети щодо випуску суспільно необхідних видань з метою забезпечення функціонування органів законодавчої, виконавчої та судової влади, охорони здоров’я, науки, освіти, культури, соціального захисту населення за державними тематичними програмами і на засадах державного замовлення. Відповідно до поставленої мети державна політика у видавничій справі здійснюється також шляхом податкового, митного, валютного та інших видів регулювання. До суб’єктів видавничої справи належать видавці, виготовлювачі та розповсюджувачі видавничої продукції. Ними можуть бути: громадяни України, іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, юридичні особи України та інших держав. Суб’єкти видавничої справи, які є суб’єктами підприємницької діяльності, керуються Законом України «Про видавничу справу», Господарським кодексом України та іншими законами України. Громадські, наукові, релігійні та інші суб’єкти некомерційної діяльності, які беруть участь у видавничій справі, керуються законами України «Про об’єднання громадян», «Про свободу совісті та релігійні організації» та іншими нормативно-правовими актами. Відносини між суб’єктами видавничої справи регулюються окремими угодами, укладеними згідно із законодавством. З метою їх обліку ведеться Державний реєстр України видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції, положення про який затверджується Кабінетом Міністрів України. У сфері видавничої справи та інформаційної діяльності певна роль належить державній науковій установі — Книжковій палаті України, повноваження якої закріплено в ст. 27 Закону України «Про видавничу справу». З метою підвищення ефективності державного управління в системі видавничої підготовки, поліграфічного виконання і розповсюдження друкованої продукції відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 1998 р.[187] утворено Державну акціонерну компанію «Українське видавничо-поліграфічне об’єднання», яка є відкритим акціонерним товариством і діє на підставі Статуту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 1998 р.[188] Правові основи діяльності в галузі кінематографії та регулювання суспільних відносин, пов’язаних з виробництвом, розповсюдженням, зберіганням і демонтуванням фільмів, урегульовані Законом України від 13 січня 1998 р. «Про кінематографію»[189]. Державну політику в галузі кінематографії проводить МКТ України, яке здійснює управління кіновиробництвом і кінопрокатом[190] та проводить державну реєстрацію фільмів. Постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 2006 р. утворено Державну службу кінематографії[191], яка є урядовим органом державного управління, що діє у складі МКТ і йому підпорядковується. Її основними завданнями є: сприяння відродженню національної кінематографії, посилення її впливу на формування духовних цінностей Українського народу, створення належних правових і економічних умов для розвитку національного кіномистецтва та конкурентоспроможної на міжнародному ринку кіноіндустрії; участь у межах своєї компетенції у реалізації державної політики в галузі кінематографії; координація роботи місцевих органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у галузі кінематографії. Місцевими органами управління кінематографією є органи, визначені Радою міністрів АРК, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з центральним органом виконавчої влади у галузі кінематографії. Ці органи реалізують державну політику в галузі кінематографії. Державне управління в галузі охорони і використання пам’яток історії та культури здійснюється Кабінетом Міністрів України, центральними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Спеціально уповноваженими державними органами у цій галузі є МКТ України, Міністерство регіонального розвитку та будівництва України, Державний комітет архівів України та їх органи на місцях, а також інші державні органи, до компетенції яких законодавством віднесено здійснення цих функцій. Компетенція цих органів визначається положеннями про них. Закон України від 8 червня 2000 р. «Про охорону культурної спадщини»[192] регулює правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об’єктів культурної спадщини в суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь. Об’єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, охороняються державою. Державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини, до яких належать: центральний орган виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини; орган охорони культурної спадщини Ради міністрів АРК; органи охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій; органи охорони культурної спадщини місцевого самоврядування. Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1992 р. затверджено Положення про державний реєстр національного культурного надбання[193]. До реєстру заносяться пам’ятки історії, археології, мистецтва, документальні пам’ятки та інші об’єкти, які становлять виняткову цінність з огляду історії, культури, етнології або науки. Законом України від 21 вересня 1999 р. «Про вивезення, ввезення та повернення культурних цінностей»[194] врегульовано відносини, пов’язані з вивезенням, ввезенням та поверненням культурних цінностей. Цей Закон також спрямовано на охорону національної культурної спадщини та розвиток міжнародного співробітництва України у сфері культури. Однак його дія не поширюється на сучасні сувенірні вироби, предмети культурного призначення серійного та масового виробництва.
§ 3. Правове регулювання діяльності закладів і установ культури Закон України від 27 січня 1995 р. «Про бібліотеки і бібліотечну справу»[195] (в редакції Закону від 16 березня 2000 р.) визначає статус бібліотек, правові та організаційні засади діяльності бібліотек і бібліотечної справи в Україні. Цей Закон гарантує право на вільний доступ до інформації, знань, залучення до цінностей національної та світової культури, науки та освіти, що зберігаються в бібліотеках. Центральним органом виконавчої влади, що здійснює загальне методичне керівництво і координацію роботи бібліотеками, є МКТ України, яке: сприяє централізованному комплектуванню і використанню бібліотечних фондів; здійснює координацію робіт щодо об’єднання бібліотек у єдину біблотечно-інформаційну систему; здійснює відповідно до законодавства координацію діяльності бібліотек, а також контролює діяльність бібліотек, що перебувають у державній та комунальній власності, порушує клопотання про надання біблотекам статусу національного та ін. МКТ України та інші органи виконавчої влади, що мають бібліотеки, реалізують державну політику в галузі бібліотечної справи, визначають систему управління мережею підпорядкованих їм бібліотек, забезпечують координацію їх діяльності з бібліотечною системою МКТ України. Окремі повноваження щодо розвитку бібліотечної справи органи виконавчої влади в межах своєї компетенції можуть делегувати громадським організаціям культурологічної спрямованості. Вони також здійснюють контроль за реалізацією цих повноважень. Фінансування державних бібліотек здійснюється за рахунок коштів державного бюджету. Суспільні відносини у галузі музейної справи врегульовано Основами законодавства України про культуру та Законом України від 29 червня 1995 р. «Про музеї та музейну справу»[196], яким встановлено правові, економічні, соціальні засади наукового комплектування, вивчення, збереження та використання пам’яток природи, матеріальної і духовної культури, діяльності музейних закладів в Україні. Центральним органом виконавчої влади у сфері музейної справи є МКТ України, який здійснює: організаційно-методичне керівництво у сфері музейної справи; формування Музейного фонду України, контроль за станом обліку, збереження, використання та переміщення державної частини Музейного фонду України, сприяє формуванню сучасної інфраструктури музейної справи, розвитку музейної мережі, видає дозволи на вивезення пам’яток Музейного фонду України за межі держави. Інші центральні та місцеві органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють керівництво підвідомчими їм музеями. З метою оптимізації функціонування мережі клубних закладів і забезпечення конституційних прав громадян на задоволення їх культурних потреб постановою Кабінету Міністрів України від 12 листопада 1998 р. «Про нормативне забезпечення населення клубними закладами»[197] затверджено нормативи забезпечення населення клубними закладами. Ці нормативи запроваджено як орієнтований напрямок організації системи культурного обслуговування населення міст, селищ і сіл, що не обмежує ініціативу місцевих державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування щодо розвитку і функціонування клубних закладів. З метою державної підтримки закладів культури, що відіграють визначну роль у духовному житті людини, створення належних умов для їх подальшого розвитку та примноження культурної спадщини народу України Указом Президента України від 11 жовтня 1994 р. «Про національні заклади культури»[198] встановлено, що статус національних надається закладам культури, майно яких перебуває у загальнодержавній власності. Функції управління майном таких закладів культури здійснює МКТ України, яке затверджує положення про конкретний заклад культури, укладає і розриває контракти з керівниками цих закладів. Майно цих закладів не підлягає приватизації. Фінансування здійснюється за рахунок Державного бюджету України. Контроль за рівнем культурної діяльності, здійснюваної національними закладами культури, використанням ними бюджетних коштів здійснюють наглядові ради гіри МКТ України, які утворюються ним за основними напрямками діяльності цих закладів. Положення про національний заклад (установу) України затверджено Указом Президента України від 16 червня 1995 р.[199] Особливе місце у сфері культури і туризму посідають об’єднання громадян. В Україні створені і діють творчі спілки письменників, композиторів, художників, театральних діячів, кінематографістів, фото- художників, журналістів, архітекторів, майстрів народного мистецтва, дизайнерів та ін. Правові, соціальні, економічні та організаційні засади діяльності творчих спілок у галузі культури та мистецтва визначені Законом України від 17 жовтня 1997 р. «Про професійних творчих працівників та творчі спілки»[200]. Творча спілка створюється групою професійних творчих працівників відповідного фахового напряму в галузі культури та мистецтв (всеукраїнська — у складі не менш як 100 осіб, регіональна (місцева) — не менш як 20 осіб), що мають у своєму доробку завершені та оприлюднені твори культури і мистецтва чи їх інтерпретації. Членами творчої спілки можуть бути професійні творчі працівники — громадяни України, іноземці, особи без громадянства, які досягай вісімнадцяти років. Рішення про утворення творчої спілки приймається загальними зборами (з’їздом, конференцією). Питання про надання спілці професійних творчих працівників статусу творчої спілки як суб’єкта діяльності вирішуються при реєстрації спілки у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державній реєстрації підлягають усі творчі спілки. Державна реєстрація всеукраїнських творчих спілок здійснюється Міністерством юстиції України, а їх територіальних осередків та регіональних (місцевих) творчих спілок — відповідними місцевими органами виконавчої влади. Органами управління творчих спілок є загальні збори (з’їзд, конференція), правління, президія, рада тощо та голова правління. Указом Президента України від 14 грудня 1996 р. «Про Академію мистецтв України»1 створено Академію мистецтв України — вищу творчо-наукову установу в галузі мистецтва, яка є самоврядною організацією, що діє на основі Статуту. Основними завданнями Академії мистецтв України є: сприяння дальшому розвитку художньої творчості в Україні, створенню і поширенню художніх цінностей; пошук ефективних шляхів відродження і збагачення української культури, розвиток національних мистецьких традицій, визначних художніх шкіл та осередків; проведення фундаментальних науково-теоретичних досліджень з проблем художньої творчості, історії та теорії українського мистецтва, художньої критики, мистецької освіти та естетичного виховання молоді; вивчення та наукове узагальнення світових тенденцій і досягнень у розвитку мистецтва, створення умов для ефективного використання цих досягнень з метою дальшого розвитку української культури, зміцнення культурного співробітництва з митцями іноземних держав.
§ 4. Місцеве самоврядування і культура Органи місцевого самоврядування відповідно до ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 р. здійснюють власні (самоврядні) повноваження щодо: управління закладами культури; створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей; вирішення питань про надання професійним творчим працівникам на пільгових умовах у користування приміщень під майстерні, студії та лабораторії, необхідних для їх творчої діяльності; організації медичного обслуговування та харчування у закладах культури, які належать територіальним громадам або передані їм; створення умов для розвитку культури; сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно- культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел; сприяння роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, асоціацій, інших громадських та неприбуткових організацій, які діють у сфері культури. Органам місцевого самоврядування у сфері культури державою делеговано також низку повноважень, серед яких забезпечення вивчення рідної мови через національно-культурні товариства; визначення потреб та формування замовлень на кадри для закладів культури, укладання договорів на підготовку спеціалістів, організація роботи щодо підвищення кваліфікації кадрів та ін. Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради затверджуються програми культурного розвитку відповідно району, області, заслуховуються звіти про їх виконання; приймаються рішення про організацію територій і об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні, та вирішуються інші питання, передбачені ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». До компетенції органів місцевого самоврядування також належать кінообслуговування місцевого населення, організація роботи місцевих періодичних видань, радіо- і телепередач, контролю щодо збереження пам’ятників історії та культури. У сфері культури районні і обласні ради мають право делегувати частину своїх повноважень відповідним місцевим державним адміністраціям. Перелік питань, які можуть делегуватися, наведено в ст. 44 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Запитання до самоконтролю 1. У чому полягає сутність управління культурою? 2. Хто визначає політику держави у сфері культури? 3. Назвіть завдання Міністерства культури та туризму. 4. Назвіть орган управління державним телебаченням і радіомовленням. 5. Повноваження та функції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. 6. Що таке суспільне радіомовлення? 7. Дайте визначення поняття «масова інформація». 8. Вкажіть правові основи діяльності друкованих засобів масової інформації. 9. Визначте загальні засади видавничої справи в Україні. 10. Хто здійснює державну політику в галузі кінематографії? 11. Хто здійснює державне управління в галузі охорони і використання пам’яток історії і культури? 12. Хто здійснює державне управління в галузі охорони культурної спадщини? 13. Який орган виконавчої влади здійснює загальне методичне керівництво і координацію діяльності закладів і установ культури? 14. Назвіть компетенцію органів місцевого замовлення у сфері культури.
Глава 35 Управління у справах сім’ї, молоді та фізичної культури § 1. Засади і принципи державної політики у справах сім’ї, молоді та фізичної культури
В Україні молодь складає більш ніж 22 відсотка населення країни. Як соціально-демографічна група молодь характеризується не тільки віковими ознаками, а й специфікою соціального становлення, особливим місцем у структурі суспільства. Саме це визначає справи сім’ї, молоді та фізичної культури як пріоритетні сфери діяльності державних органів. Згідно зі ст. 51 Конституції України сім’я, дитинство, материнство та батьківство охороняються державою. Засади й принципи державної молодіжної політики сформульовано в Декларації «Про загальні засади державної молодіжної політики в Україні»[201], яка є основою для подальшого розвитку державної молодіжної політики, її правової бази, практичної діяльності органів державної влади і управління. Державна молодіжна політика — це системна діяльність держави у відносинах з особистістю, молоддю, молодіжним рухом, що ставить за мету створення соціально-економічних, політичних, організаційних, правових умов та гарантій для життєвого самовизначення, інтелектуального, морального, фізичного розвитку молоді, реалізації її творчого потенціалу як у власних інтересах, так і в інтересах України. Такі умови визначено в Законі України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні»[202]. Державна молодіжна політика поширюється на громадян віком від 15 до 28 років незалежно від походження, соціального та майнового стану, расової та національної належності, статі, освіти, ставлення до релігії, роду та характеру занять. Головними принципами державної молодіжної політики є: повага до поглядів молоді та її переконань; надання права і залучення молоді до безпосередньої участі у формуванні й реалізації політики та програм, що стосуються суспільства взагалі і молоді зокрема; правовий та соціальний захист молодих громадян, перш за все осіб, які не досягли 18 років, з метою створення необхідних стартових можливостей для їх повноцінного соціального становлення та розвитку; сприяння ініціативі та активності молоді в усіх сферах життєдіяльності суспільства. Державна молодіжна політика в Україні щодо освіти, соціально- політичної, економічної галузей, розвитку духовного, культурного, фізичного потенціалу молоді та функціонування молодіжних організацій визначається законодавством України. Держава сприяє соціальному становленню та розвитку молоді, встановлюючи правові та організаційні гарантії праці молоді, підтримуючи підприємницьку ініціативу та діяльність молоді, забезпечуючи житлові умови молоді та підвищення рівня життя молоді. В Україні визначено основні напрямки соціальної роботи з дітьми та молоддю. Це надання соціальних послуг, соціальний супровід дітей та молоді, соціальна профілактика, соціальна реабілітація. У ст. 52 Конституції України встановлено, що будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються за законом. У законі України «Про попередження насильства в сім’ї»[203] під насильством у сім’ї розуміються будь-які дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім’ї до іншого члена сім’ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім’ї як людини і громадянина і завдають йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров’ю. Держава створює відповідні органи та установи, через які забезпечує діяльність з попередження такого насильства. Законодавством встановлено спеціальні заходи з попередження насильства в сім’ї, якими є офіційне попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім’ї, взяття на профілактичний облік, захисний припис. З метою досягнення паритетного становища жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства, ліквідації дискримінації за ознакою статі держава забезпечує рівні права та можливості жінок і чоловіків шляхом усунення дисбалансу між можливостями жінок і чоловіків реалізовувати рівні права, надані їм Конституцією України. За Законом України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»[204] державну політику в цій сфері спрямовано на утвердження тендерної рівності, недопущення дискримінації за ознакою статі, забезпечення рівної участі жінок і чоловіків у прийнятті суспільно важливих рішень, щодо поєднання професійних та сімейних обов’язків, підтримку сім’ї, формування відповідального материнства і батьківства, захист суспільства від інформації, спрямованої на дискримінацію за ознакою статі. Державна політика у сфері фізичної культури і спорту визначається Верховною Радою України. Так, Закон України «Про фізичну культуру і спорт»[205] встановлює, що держава регулює відносини у сфері фізичної культури і спорту шляхом формування державної політики у цій сфері, створення відповідних державних органів, фінансового, матеріально-технічного, кадрового, інформаційного, нормативно- правового та іншого забезпечення розвитку фізичної культури і спорту, а також визнання широкого самодіяльного статусу фізкультурно- спортивного руху в Україні і комплексної взаємодії державних органів з громадськими організаціями фізкультурно-спортивної спрямованості. Держава визнає і всебічно підтримує олімпійський рух в Україні, діяльність всеукраїнських фізкультурно-спортивних товариств, національних спортивних федерацій. Закон України «Про підтримку олімпійського, параолімпійського руху та спорту вищих досягнень в Україні»[206] забезпечує правову регламентацію відносин, спрямованих на розвиток олімпійського та параолімпійського руху в Україні, гарантує державну підтримку його учасникам. Спорт є органічною частиною фізичної культури, особливою сферою виявлення та уніфікованого порівняння досягнень людей у певних видах фізичних вправ, технічної, інтелектуальної та іншої підготовки шляхом змагальної діяльності.
§ 2. Організаційно-правове забезпечення реалізації державної політики у справах сім’ї, молоді та фізичної культури Верховна Рада України визначає державну політику в питаннях сім’ї, молоді, фізичної культури і спорту і здійснює законодавче регулювання відносин у цих сферах, а також у межах своїх повноважень контролює реалізацію державної програми розвитку цих сфер і виконання відповідного законодавства. Держава створює сприятливі політичні, соціальні, законодавчі, фінансові та організаційні передумови для життєвого самовизначення і самореалізації молоді, розв’язання її нагальних проблем. Концепція Державної програми роботи з обдарованою молоддю на 2006-2010 роки[207] передбачає забезпечення підтримки обдарованої молоді шляхом створення умов для її творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку. При Голові Верховної Ради України утворюється Молодіжна громадська колегія, основними завданнями якої є аналіз державної молодіжної політики, внесення пропозицій щодо розроблення та розгляду проектів законів України, програм з питань реалізації державної молодіжної політики в Україні, взаємодії молодіжних громадських організацій з органами державної влади та органами місцевого самоврядування; обговорення та аналітична оцінка проблемних питань соціального становлення і розвитку молоді в Україні; узагальнення досвіду з питань реалізації державної молодіжної політики, розвитку місцевих молодіжних ініціатив. Важливі функції у цих сферах виконує Кабінет Міністрів України, який забезпечує проведення державної політики у питаннях сім’ї і молоді, визначає напрямки розвитку фізичної культури й спорту, спрямовує діяльність підпорядкованих йому органів на виконання законів України, що регламентують ці питання. Кабінетом Міністрів України постановою від 19 лютого 2007 р. затверджено Державну програму підтримки сім’ї на період до 2010 року[208], метою якої є створення правових, соціальних та економічних умов для належного функціонування та розвитку сім’ї, утвердження духовно і фізично здорової, матеріально та соціально благополучної сім’ї, забезпечення виконання сім’єю її основних функцій. Кабінет Міністрів України забезпечує проведення єдиної державної політики у сфері забезпечення рівних можливостей чоловіків і жінок, приймає Національний план дій щодо впровадження тендерної рівності та забезпечує його виконання, розроблює та реалізовує державні пільгові цільові програми у цих питаннях. В Україні розроблено довгострокову Державну програму розвитку фізичної культури і спорту, яку затверджено Указом Президента України від 22 червня 1994 р.[209], а також постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2006 р. затверджено Державну програму розвитку фізичної культури і спорту на 2007-2011 роки[210]. Метою цих програм є створення умов для розвитку фізичної культури і спорту, зокрема удосконалення організаційного та нормативно- правового механізму реалізації державної політики у цій сфері. Рада міністрів АРК, місцеві органи державної влади, органи місцевого самоврядування виконують функції управління в галузях сім’ї, молоді та фізичної культури через управління, відділи, комітети, які здійснюють свої функції відповідно до положень про них.
§ 3. Система і правове становище органів управління справами сім’ї, молоді та фізичної культури Міністерство України у справах сім’ї, молоді та спорту (Мінсім’ямолодьспорт) є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики з питань сім’ї, дітей, молоді, тендерної рівності (рівності прав і можливостей жінок і чоловіків), фізичної культури і спорту. До компетенції цього органу також належать питання усиновлення, демографічних процесів, попередження насильства в сім’ї. Його правовий статус визначено в Положенні про Міністерство України у справах сім’ї, молоді та спорту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р.[211] Основними завданнями Мінсім’ямолодьспорту є: -у галузі сім ’їі дітей — вжиття заходів щодо створення правових, економічних та соціальних умов для функціонування і зміцнення сім’ї, утвердження соціального партнерства сім’ї та держави, підвищення рівня правової обізнаності батьків і дітей, формування відповідального ставлення батьків до забезпечення всебічного розвитку та виховання дітей; здійснення заходів щодо збереження репродуктивного здоров’я населення, соціального та правового захисту материнства, батьківства і дитинства; запобігання насильству в сім’ї, сприяння утворенню спеціалізованих установ для жертв насильства в сім’ї; участь у координації заходів з протидії торгівлі людьми; проведення роботи із соціально-правового захисту дітей, запобігання бездоглядності та правопорушенням серед них; забезпечення та контроль додержання законодавства щодо усиновлення дітей, встановлення опіки та піклування над ними, влаштування у дитячі будинки сімейного типу та прийомні сім’ї, формування банку даних про дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, сприяння розвитку різних форм позашкільної освіти; — у питаннях забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків — проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи в засобах масової інформації та проведення інших заходів, спрямованих на забезпечення тендерної рівності у всіх сферах життя суспільства; здійснення контролю за дотриманням тендерної рівності під час вирішення кадрових питань у центральних і місцевих органах виконавчої влади; розгляд звернень громадян з питань дискримінації за ознакою статі; -у питаннях молоді — сприяння створенню умов для соціального становлення і розвитку молоді, вжиття заходів щодо розв’язання житлово-побутових та інших соціальних проблем молоді, молодих сімей, сприяння їх працевлаштуванню та зайнятості, розвитку молодіжної підприємницької діяльності; сприяння створенню умов для всебічного розвитку і реалізації творчих, інтелектуальних здібностей дітей та молоді; - у питаннях фізичної культури і спорту — вжиття заходів щодо розвитку дитячо-юнацьких спортивних шкіл, у тому числі для інвалідів, координація заходів з розвитку дитячо-юнацького спорту, спорту вищих досягнень, професіонального спорту, спорту інвалідів та спорту ветеранів, формування спортивного резерву, забезпечення проведення фізкультурно-оздоровчої роботи серед різних верств населення; прийняття рішень про визнання видів спорту в Україні, затвердження національних рекордів з видів спорту, нагородження переможців змагань; комплектування за поданням національних спортивних федерацій з видів спорту національних збірних команд України; затвердження положень та проведення офіційних всеукраїнських змагань тощо. Мінсім’ямолодьспорт здійснює в межах своїх повноважень заходи щодо адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу та імплементації в національне законодавство положень міжнародних договорів, стороною яких є Україна, готує пропозиції щодо розвитку міжнародного співробітництва та укладення міжнародних договорів України. Міністерство на основі і на виконання актів законодавства видає накази, організовує і контролює їх виконання. Очолює міністерство міністр, який має заступників. Міністр за посадою входить до складу спостережної ради Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву. У міністерстві для погодженого вирішення питань утворюються колегія, а також наукові, науково-консультативні ради, комісії та інші органи дорадчого і координаційного характеру. Державну політику в зазначених сферах в областях, містах Києві та Севастополі здійснюють управління у справах сім’ї, молоді та спорту обласної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій. На відповідній території управління виконують програми і здійснюють заходи, спрямовані на забезпечення соціального та правового захисту сім’ї, дітей і молоді, розвитку фізичної культури та спорту, рівних прав і можливостей для участі жінок та чоловіків у політичному, економічному і культурному житті, сприяють соціальному становленню та розвитку дітей і молоді, запобігають насильству в сім’ї. Управління у своїй діяльності керуються Конституцією України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Мінсім’ямолодьспорту, розпорядженнями голови держадміністрації, рішеннями відповідного органу місцевого самоврядування, а також положенням про управління. Для виконання покладених на них завдань органи управління у справах сім’ї, молоді та спорту формують інші органи, через які і реалізує свої повноваження. Здійснення соціальної роботи із сім’ями, дітьми та молоддю покладено на Державну соціальну службу для сім’ї, дітей та молоді, її республіканський (АРК) та інші регіональні відділення, а також спеціалізовані її формування — службу соціальної підтримки сімей, службу роботи з ін’єкційними споживачами наркотиків, центр соціально- психологічної допомоги, центр соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями, мобільний пункт соціальної роботи в сільській та гірській місцевості, школу волонтерів, студентську соціальну службу, службу «Телефон довіри», інформаційно- ресурсний центр, дружню клініку для молоді, консультаційні пункти в закладах соціального спрямування та ін. До завдань суб’єктів соціальної роботи з дітьми та молоддю належить надання різноманітних соціальних послуг, соціально-медичної, психолого-педагогічної, правової, інформаційної, матеріальної та інших видів соціальної допомоги, консультування дітей і молоді; здійснення соціально-профілактичної роботи тощо. Забезпечуючи умови для зайнятості молоді через молодіжні центри праці, а також молодіжні громадські організації (агентства, біржі, бюро та ін.), держава сприяє працевлаштуванню молоді, у тому числі учнів, студентів, аспірантів у позанавчальний час, реалізує програми професійного навчання молоді та вдосконалення її професійної майстерності. Державна служба зайнятості надає таким центрам, а також місцевим органам виконавчої влади інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад), а також допомогу у працевлаштуванні. З метою розвитку підприємницької ініціативи та діяльності молоді держава підтримує створення молодіжних бізнес-центрів, бізнес- інкубаторів для реалізації програми підготовки молоді до підприємницької діяльності, надання інформаційних і консультативних послуг. Для забезпечення молодих громадян житлом органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування разом з підприємствами, установами, організаціями розробляють та реалізують програми створення сприятливих житлово-побутових умов. Через Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву молоді сім’ї та молоді громадяни можуть одержувати за рахунок бюджетних коштів пільгові довгострокові державні кредити на будівництво і придбання жилих будинків і квартир, на оплату вступних пайових внесків при вступі до молодіжних житлових комплексів, житлово-будівельних кооперативів, а також на обзаведення домашнім господарством. У сфері попередження насильства в сім’ї Мінсім’ямолодьспорт координує діяльність служби дільничних інспекторів міліції, кримінальної міліції у справах неповнолітніх, органів опіки і піклування, здійснює контроль за організацією та діяльністю спеціалізованих установ для жертв насильства в сім’ї. Місцеві державні адміністрації за поданням Мінсім’ямолодьспорту створюють кризові центри, що здійснюють прийом членів сім’ї, які можуть стати або стали жертвами насильства в сім’ї, організують надання їм необхідної допомоги, в тому числі надають притулок для тимчасового перебування тощо. У системі діючих закладів охорони здоров’я створюються центри медико-соціальної реабілітації жертв насильства в сім’ї. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає систему і повноваження органів місцевого самоврядування в галузі фізичної культури і спорту. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами фізкультури і-спорту, оздоровчими закладами, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення. Вони вирішують питання організації медичного обслуговування і харчування в закладах фізичної культури і спорту, створюють умови для занять фізичною культурою і спортом за місцем проживання населення та в місцях масового відпочинку; відповідно до законодавства реєструють статути (положення) фізкультурно-оздоровчих закладів незалежно від форм власності. Органи місцевого самоврядування сприяють розвиткові самодіяльного масового спорту (основу його становлять різноманітні фізкультурно-спортивні секції), заохочують і стимулюють діяльність підприємств, установ, організацій і громадян у цій сфері. Місцеві ради запроваджують систему пільг і заохочень для підприємств, які спрямовують частину свого прибутку на розвиток фізичної культури і спорту, будівництво об’єктів фізкультури і спорту, організацію відпочинку. Місцеві ради також можуть встановлювати пільгову плату за реєстрацію підприємств, створених молодими громадянами та молодіжними громадянськими організаціями, реалізують програми підготовки і перепідготовки молоді, яка займається підприємництвом, у тому числі за кордоном, з використанням для цих цілей коштів молодіжних фондів.
§ 4. Спортивні товариства і спілки Держава сприяє розвитку суспільної активності і залучає громадські організації до управління в галузі фізичної культури і спорту. Добровільні спортивні товариства є масовими громадськими об’єднаннями. В Україні створено спортивні товариства «Україна», «Колос», «Динамо», ЦСКА, «Гарт», які діють відповідно до статутів і положень про них. Товариство «Україна» займається фізкультурно-оздоровчою роботою у виробничій і соціально-побутовій сферах, проводить масові спортивні змагання, а також бере участь у міжнародних спортивних змаганнях майже з усіх видів, які входять до програми Олімпійських ігор. Добровільне спортивне товариство «Гарт» проводить роботу серед учнівської та студентської молоді, об’єднує професійні, навчально- виховні й вищі навчальні заклади, організовує масові спортивні змагання, поєднуючи спорт з інтелектуальним, духовним і естетичним вихованням. Всеукраїнська державна фізкультурно-спортивна організація «Колос» АПК України охоплює сільське населення. Пріоритетним напрямом його роботи є створення в сільській місцевості територіальних фізкультурно-спортивних клубів, забезпечення їх адміністративної та господарської самостійності, впровадження ефективних форм, методів і засобів фізкультурно-спортивної діяльності і видів спорту з урахуванням регіональних особливостей, традицій і економічних чинників. Відомчі спортивні товариства «Динамо» та ЦСКА здійснюють масову фізкультурно-спортивну роботу серед працівників органів внутрішніх справ, військовослужбовців, особового складу правоохоронних органів, військових формувань і членів їх сімей. Ці товариства створюють регіональні центри, клуби та оборонно-спортивні табори з фізичної підготовки молоді до служби в Збройних Силах України; розроблюють і впроваджують програмно-методичне і нормативно- організаційне забезпечення фізичної підготовки військослужбовців, особового складу правоохоронних органів та інших військових формувань з урахуванням специфіки їх службової діяльності. Значну роль у розвитку фізичної культури і спорту відіграє Національний олімпійський комітет України (НОК України), який є незалежною, неурядовою громадською організацією. Координуючи олімпійський рух у країні, НОК України має виключне право представляти Україну на Олімпійських іграх, у Міжнародному Олімпійському комітеті, міжнародних олімпійських організаціях. Держава надає НОК України фінансову і організаційну допомогу щодо участі членів збірних команд в Олімпійських та Параолімпійських іграх. Для розвитку відповідного виду спорту (версії) створюються спортивні федерації (асоціації, спілки, об’єднання тощо), які є громадськими організаціями фізкультурно-спортивної спрямованості. Вони мають право представляти спорт України у міжнародних спортивних змаганнях і міжнародних спортивних організаціях, а також право на організацію і проведення відповідних національних спортивних змагань. Спортивні федерації створюють у разі потреби в усіх обласних і міських спортивних комітетах. Одній із легалізованих спортивних федерацій з відповідного виду спорту (версії) надається статус національної спортивної федерації. Первинною ланкою самодіяльної організації фізкультурного руху в Україні є колективи фізкультури на підприємствах, в установах, організаціях, що об’єднують на засадах добровільності громадян за їх інтересами у фізкультурно-спортивному русі.
Запитання до самоконтролю 1. Дайте визначення державної молодіжної політики, назвіть її головні принципи. 2. Охарактеризуйте державну політику у сфері фізичної культури і спорту. 3. Визначте систему органів державного управління у сфері сім’ї, молоді і спорту. 4. Перелічіть основні завдання Міністерства у справах сім’ї, молоді і спорту. 5. Які спортивні товариства і спілки існують в Україні?
Глава 36 Управління у сфері соціального захисту населення § 1. Організаційно-правові засади управління у сфері праці і соціальної політики
Соціальне забезпечення та захист громадян України є одним з важливих напрямків діяльності держави. Держава несе обов’язки з матеріального підтримання своїх громадян, створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та трудової діяльності, реалізує програми професійно-технічного навчання, підготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Використання примусової праці забороняється. Громадянам гарантуються захист від незаконного звільнення, право на своєчасне одержання винагороди. Засади організації та управління у сфері праці та соціальної політики закріплено в Конституції України, законах Верховної Ради України, указах Президента України, постановах Кабінету Міністрів України, постановах, наказах Міністерства праці і соціальної політики України та Пенсійного фонду України, Кодексі законів про працю України та інших нормативно-правових актах. Одним із основних напрямків політики України як соціальної держави є створення умов для реалізації права на гідне існування осіб, які втратили працездатність. У ст. 46 Конституції України закріплено: громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Закон України від 5 листопада 1991 р. «Про пенсійне забезпечення»[212] гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення шляхом надання трудових і соціальних пенсій, соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій. Пенсії та інші види соціальних виплат і допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Вітчизняне законодавство встановлює багато видів соціального забезпечення на засадах соціального страхування, державного забезпечення та державної підтримки окремих верств населення України. Основи законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування[213] від 14 січня 1998 р. визначають принципи та загальні правові, фінансові та організаційні засади загальнообов’язкового державного соціального страхування громадян в Україні. В них закріплено такі види: пенсійне страхування; страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням; медичне страхування; страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття. Указом Президента України від 13 квітня 1998 р. схвалено Основні напрями реформування пенсійного забезпечення в Україні[214]. Основними завданнями реформування пенсійного забезпечення в Україні є: реалізація конституційних прав громадян на соціальний захист; запровадження правової системи пенсійного страхування, що дасть можливість застрахованим громадянам після виходу на пенсію мати гарантований рівень доходів, що забезпечував би сталий рівень життя; впровадження принципу заінтересованості кожної працездатної особи у власному матеріальному забезпеченні при виході на пенсію; врахування результатів трудової діяльності кожного працівника при визначенні розміру пенсії шляхом встановлення залежності розміру пенсії від трудового вкладу та страхового стажу; зменшення демографічного навантаження на фінансову основу пенсійного забезпечення; запровадження недержавного пенсійного забезпечення; переведення державного пільгового забезпечення на професійно-галузевий рівень. Виконанню завдань по соціальному захисту населення України сприяють закони України від 26 червня 1997 р. «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування»[215], від 2 березня 2000 р. «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»[216], від 18 січня 2001 р. «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням»[217], від 22 лютого 2001 р. «Про страхові тарифи на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності»[218], від 21 березня 1991 р. «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»[219], від 16 грудня 1993 р. «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку»[220]. Держава забезпечує соціальний захист громадян України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також які перебувають на службі у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, а членів їх сімей відповідно до законів України від 28 лютого 1991 р. (у редакції Закону від 19 грудня 1991 р.), «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»[221], від 20 грудня 1991 р. «Про соціальний правовий захист військовослужбовців і членів їх сімей»[222], від 9 квітня 1992 р. «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»[223] та ін. Закон України від 1 червня 2000 р. «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною»[224] передбачає встановлення громадянам, які мають значні заслуги у сфері державної громадської або господарської діяльності, досягнення у галузі науки, культури, освіти, охорони здоров’я, фізичної культури і спорту тощо, пенсій за особливі заслуги перед Україною.
Читайте також:
|
||||||||
|