Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальне уявлення про біосферу.

Хід лекції

Література

План

Тема: Біосфера, її межі, склад і властивості

Лекція № 2.

Мета:ознайомити студентів із поняттям «біосфера», вказати на основні етапи розвитку біосфери, дати уявлення про кругообіг речовин у біосфері; розвивати логічне та аналітичне мислення студентів, вміння систематизувати інформацію, робити висновки; формувати пізнавальний інтерес до майбутньої професії та світоглядні екологічні ідеї.

 

1.Загальне уявлення про біосферу.

2. Основні етапи розвитку біосфери.

3. Кругообіг речовин у біосфері.

1.Федоренко О.І., Бондар О.І., Кудін А.В. Основи екології: Підручник.-К.: Знання, 2006.- С. 30-55

2. Заверуха Н.М., Серебряков В.В., Скиба Ю.А. Основи екології. Навчальний посібник.-К.: Каравела, 2006.- С. 91-102.

 

Планета Земля унікальна. На ній серед інших планет Соняч­ної системи в тонкому шарі, де взаємодіють вода (гідросфера), земля (літосфера) і повітря (атмосфера), мешкають живі організ­ми. Цей шар називаєтьсябіосферою (від грец. — життя, — куля).

Вперше термін "біосфера" зустрічається в роботах найвидатнішого французького натураліста і мислителя Жана Батіста Ламар­ка (1744—1829), що вивчав ботаніку, зоологію і геологію. У його наукових працях термін "біосфера" позначав область життя і впливу живих організмів на процеси, що відбуваються на Землі. Проте диференціація наук про природу, яка відбувалася швидки­ми темпами у XVIII ст., привела до того, що на довгі роки було забуто про дослідження важливих для наук про природу процесів взаємодії співтовариств живих організмів і неживих оболонок Землі. Жива речовина — сукупність всіх організмів, що населя­ють Землю.

Біосфера (за В.І. Вернадським) — область планети, в якій існує або коли-небудь існувало життя і яка постійно піддається або піддавалася дії живих організмів.

Поняття біосфери як сфери існування живих істот або сфери, зайнятої життям, запропонував у 1875 р. австрійський вчений Е. Зюсс (1831—1914). Заслуга створення цілісного вчення про біосферу належить В.І. Вернадському, основи вчення якого ви­словлені в книзі "Біосфера" (1926).

Погляди видатного вченого про провідну роль живої речовини в утворенні сучасного хімічного складу атмосфери, гідросфери і частини літосфери отримали різностороннє підтвердження.

Біосфера є єдиним місцем існування людини та інших живих організмів. З побудов В.І. Вернадського та інших учених випли­ває закон незамінності біосфери.

За цим законом, кінцеве завдання охорони природи — це збе­реження біосфери як єдиного місця існування людського суспіль­ства. Сучасні філософські концепції зводяться до того, що процес взаємодії суспільства і біосфери має бути керованим і не повинен призвести до деградації біосфери як середовища існування суспіль­ства. На відміну від біогенезу цей етап еволюції біосфери розгля­дають як етап розумного розвитку, тобто ноогенезу.

Біосфера — це геологічна земна оболонка, яка не тільки охоп­лена життям, а й структурно ним організована. При цьому біо­сфера як планетна система входить у більшу надсистему Землі, якій властива єдність взаємодії земних і космічних процесів.


Читайте також:

  1. IV. Закріплення й узагальнення знань
  2. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  3. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  4. VI. Узагальнення та систематизація знань
  5. АБСТРАГУВАННЯ УЗАГАЛЬНЕННЯ
  6. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  7. Аналіз та узагальнення отриманої інформації.
  8. Анімізм – уявлення про існування духовних істот та віра в можливість спілкування з ними.
  9. Антропогенний вплив на біосферу.
  10. Бюджет – загальне поняття, що об’єднує різноманітні фінансові документи, які включають заплановані доходи і державні видатки на відповідний період.
  11. Визначення очікування індивіду, тобто уявлення індивіду про те, що повинно відбутись.
  12. Вища нервова діяльність мавп. Основні особливості умовно-рефлекторної діяльності мавп. Рухові навички і інтелект мавп. Абстракція і узагальнення у мавп.




Переглядів: 1023

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Система аналізу і обробки інформації | Сучасна біосфера разом із живою речовиною включає повністю гідросферу, верхню частину літосфери і нижню частину атмосфери.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.