МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Усна народна творчість. МузикаВажливе місце в духовному житті русичів займала народна творчість і музична культура. Провідним осередком культури Київської Русі був Києво-Печерський монастир. Він став центром розвитку різноманітних напрямків культури, у тому числі і хорового співу. За княжої доби відбувається відокремлення від народної професійної культури. Почали відрізнятися культура низів і культура князів. Ще до виникнення писемності у східних слов’ян існували обрядові пісні, легенди, загадки, заклинання, епічні і ліричні пісні. Від часів Київської Русі та Галицько–Волинського князівства до нас дійшли легенди, перекази, дружинні, святкові, весільні пісні, казки, колядки. Водночас виник новий фольклорний жанр – билини, у яких прославляли захисників руських земель. Цей різновид героїчного епосу стає провідним у народній творчості Київської держави. Їх співали під акомпонемент гусел. Найдавнішими, найбільшими за обсягом і найвартіснішими вважаються билини Київського або Володимирового циклу. Оповіді в них пов’язані із стольним градом Києвом і його князем Володимиром Красним Сонечком. До скарбниці народної музичної культури входили і танці. Про це свідчить мініатюра, на якій зображена танцювальна сцена. На чаші ХІІ ст. з Чернігова зображено жінку, яка танцює під музику гусляра. Церква намагалася позбутися язичницьких вірувань, але зробити це було дуже важко. Поступово старе і нове об’єднується, утворюючи релігійний дуалізм. Наприклад, стали збігатися у часі зустріч весни з Великоднем, русальні обряди з християнською Трійцею, свято Купала – з днем Івана Хрестителя тощо. Церква активно переслідувала скоморохів – перших професійних акторів, музикантів, танцюристів. Вони виступали, як перед народом, так і перед знаттю. У їхньому мистецтві інтегрувалися особливості давнього обрядового театру з деякими рисами княжого театру. Про високий рівень музичної культури свідчать твори давньоруської літератури, графічні сюжети книжкових мініатюр, фрески тощо. Імена співців Митуси та Оразгадуються в Іпатіївському літописі, а ім’я легендарного Бояна у „Слові о полку Ігоревім“. Він виконував пісні у супроводі гуслів. Використовувалися смичкові інструменти – ребек, лютні. Під час військових походів воїнів супроводжувала так звана ратна музика. Серед інструментів варто назвати духові – труби, роги, сурми, дудки, окарини, кувички; духові язичкові – волинки або жалейки; ударні – бубни, тарілки, дзвіночки. Упродовж тривалого періоду, як у церковних богослужіннях, так і у фольклорі, співіснували язичницькі та християнські обряди. Запозичені з Візантії церковні піснеспіви впроваджували у життя запрошені до Києва грецькі та болгарські співаки – доместики. Як свідчать джерела кінця ХІ ст. ці співаки проживали поруч з Десятинною церквою. Але найактивніше домествений спів культивувався у Києво–Печерській лаврі. Імена деяких хористів з цього колективу дійшли до нашого часу. Серед них Стефан – учень Феодосія Печерського. Згодом церковний домествений спів став використовуватися по всіх руських землях, враховуючи місцеві фольклорні народні традиції. Співаки засвоювали мелодії „з голосу“ і відтворювали з пам’яті, що привело до створення акапельного церковного співу без інструментального супроводу. Особливим авторитетом у Київській Русі користувалася музика дзвонів, яка супроводжувала свята, збирала людей на віче. Підсумовуючи зазначимо, що із запровадженням християнства на Русі відбулися значні зрушення у культурному житті східних слов’ян. Руська культура досягла високого рівня, посівши помітне місце у колі середньовічних європейських культур.
Джерела і література:
Александрович В.Мистецтво Галицько–Волинської держави. – Л., 1999 Александрович В.Холмська ікона Богородиці. – Л., 2001 Асєєв Ю.С.Джерела. Мистецтво Київської Русі. – К., 1980 Бабишин С.Д.Школа та освіта Київської Русі. – К., 1973 Брайчевський М.Ю. Утвердження християнства на Русі. – К., 1988 Верещагин Е.М.Христианская книжность Древній Руси. – М., 1996 Висоцький С.О.Київська писемна школа Х–ХІІ ст. – Л., К., Нью-Йорк, 1998 Горський В.С. Святі Київської Русі. – К., 1994 Давняісторія України:У 2 кн.– К., 1995. – Кн. 2 Запаско Я.П.Українська рукописна книга. – Л., 1999 Запровадженняхристиянства на Русі. – К., 1988 Золотеслово. Хрестоматія літератури України–Русі епохи середньовіччя ІХ–ХV століть: В 2 кн. – К., 2002 Липа К.Під захистом мурів. З історії української фортифікації Х–ХVІІ ст. – К., 2008 Літописруський/ Пер. Л.Є.Махновця. – К., 1989 Логвин Г.Н.З глибин. Давня книжкова мініатюра ХІ–ХVІІІ ст. – К., 1974 Мистецтво Київської Русі: Альбом / Автор-упорядник Ю.С.Асєєв. – К., 1989 Моця О.П., Ричка В.М. Київська Русь: від язичництва до християнства. – К., 1996 Ричка В.Церква Київської Русі (соціальний та етнокультурний аспект). – К., 1997 Чудотворнаікона Холмської Богородиці. Повернення із небуття. – Луцьк, 2003
Читайте також:
|
||||||||
|