МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Етапи розвитку утопічного соціалізмуСучасна наука виділяє три етапи в розвитку утопічного соціалізму: перший - ранній етап /ХVI-XVIII в.в./, другий - етап критичного утопічного соціалізму /початок ХIХ в./, третій - революційно-демократичний етап /50-60р. ХIХ в./ Перший етап утопічного соціалізму представлений когортою блискучих мислителів і вчених, які не сумнівалися в необхідності зміни існуючого ладу й пропонували свої шляхи перебудови, свої "моделі" справедливого суспільства. Так Т.Мор мріє про суспільство, де немає багатих і бідних, між людьми панує мир і згода, рівноправність і вільнодумство. Т.Кампанелла висунув ідею про можливості наукового керування суспільством. Мореллі вперше сформулював принцип необхідності трудитися по потребах. Ж.Мельє у своїй праці «Заповіт» призивав до народної революції. М.Бабеф призивав до революційного перевороту й установлення диктатури пригноблених. Другий етап утопічного соціалізму збігається з часом затвердження капіталізму й представлений трьома видатними мислителями Анрі Сен-Симоном, Шарлем Фур'є й Робертом Оуеном /початок ХIХ в./ Визнавши закономірності капіталізму, і разом з тим критикуючи його, вони висунули ідею самоврядних комуністичних громад. Лад створений на принципах розуму, на думку Сен-Симона, породжує колективізм, співробітництво, мир, згоду, свободу особи. Це - соціалістичне суспільство, у якому здійснюється планове виробництво, потреби кожного задовольняються за рахунок суспільства. Державна влада перетворюється в знаряддя організації виробництва й керування речами. Шарль Фур'є будував свою соціально-політичну систему на протиставленні двох мирів - буржуазного й соціалістичного. Буржуазна держава по думці Фур'є - "союз гнобителів", воля в цій державі означає волю вмерти від голоду, торгівля - неправда й обман. Соціалістичний лад, уважав він, створюючи планове господарство, виключає кризи, робить працю вільною і творчою. Слідом за Сен-Симоном він визнавав дві форми власності: суспільну й приватну. Роберт Оуен думав, що причини пороків людей укладені в політичному устрої капіталістичної держави, що для його корінної зміни потрібно вирішити три завдання: змінити характер людини, створити кооперацію як шлях до соціалізму, розкрити місце робочого руху в перетворенні суспільства. Третє покоління утопічного соціалізму - революціонери-демократи другої половини ХІХ століття. (Дж.Гарібальді, Дж.Мадзіні, Ш.Петефі, Х.Ботєв, Рабиндранат Тагор, А.Н.Радіщев, В.Г.Бєлінський, А.І.Герцен, Т.Г.Шевченко, Н.Г.Чернишевський, Н.А.Добролюбов, І.Я.Франко, П.А.Грабовський, Леся Українка й ін). Для цього напрямку політичної думки характерний пошук шляхів революційного перетворення суспільства на демократичних початках. Основні антагонізми, що існували в буржуазному суспільстві, вони зв'язували з економічними й соціальними протиріччями. Для всіх їх була безперечною необхідність побудови нового суспільства, головними рисами якого були б демократія й рівність. Революціонери-демократи не тільки словом, але й справою боролися за краще майбутнє трудящих, багато хто з них віддали життя за свої соціалістичні ідеали. Після виникнення марксизму утопічний соціалізм продовжував існувати як теоретичне оформлення соціальних ілюзій дрібнобуржуазних і люмпенских верств населення. Це знайшло вираження в таких його формах, як соціал-реформізм (Л.Блан, Ф.Лассаль), анархізм (Прудон, М.Бакунін, П.Кропоткін), християнський соціалізм тощо.
Читайте також:
|
||||||||
|