МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Вплив автономної нервової системи на функції різних органівУ більшості органів, що іннервуються автономною нервовою системою, подразнення симпатичних і парасимпатичних волокон викликав протилежний ефект. Так, збудження блукаючого нерва зумовлює зменшення частоти і сили серцевих скорочень, а подразнення симпатичного нерва, навпаки, збільшує їх. Парасимпатичні впливи спричинюють розширення судин язика, слинних залоз, статевих органів, симпатичні – звуження цих судин, парасимпатичні нерви звужують зіниці, симпатичні – розширюють, парасимпатичні звужують бронхи, симпатичні – розширюють, блукаючий нерв стимулює роботу шлункових залоз, симпатичний – гальмує, парасимпатичні нерви викликають розслаблення сфінктерів сечового міхура і скорочення його м'язової оболонки, симпатичні – скорочення сфінктера і розслаблення м'язів тощо. Ці факти дозволили висунути гіпотезу про антагонізм симпатичного і парасимпатичного відділів автономної нервової системи. Згідно з нею, обидва відділи керують функціями органів, діючи у протилежних напрямах. У нормі за наявності в обох системах центрів, що керують функціями органів, спостерігається динамічний баланс між цими відділами. Але за умови регулювання функцій низки органів між двома відділами автономної нервової системи існує не тільки антагонізм, але й синергізм. Підвищення тонусу одного з відділів неминуче викликає процеси, що спричиняють підвищення тонусу іншого. Наприклад, секреція слини викликається як симпатичними, так і парасимпатичними нервами (однак склад слини різний). Необхідно також ураховувати те, що низка органів і тканин не мають парасимпатичної іннервації, а забезпечені тільки волокнами симпатичної нервової системи. Тому взаємовідносини двох відділів автономної нервової системи не можуть бути виражені поняттями "антагонізм" і "синергізм". Кожен з них виконує свою власну функцію в організмі. Парасимпатичний відділ автономної нервової системи – це система фактичного регулювання фізіологічних процесів у даний конкретний момент часу, що забезпечує гомеостаз. На відміну від цього, симпатичний відділ – система захисту, система мобілізації резервів, яка необхідна для активної взаємодії організму із середовищем. Таке мобілізування вимагає залучення у реакцію багатьох органів і структур. Дуже важливим при цьому є те, що такий генералізований вплив симпатичної нервової системи майже на всі структури організму підтримується ще й викидом у кров адреналіну з хромафінної тканини надниркових залоз. Насправді цей відділ ендокринної системи є своєрідною еферентною частиною симпатичного рефлексу. Сюди надходять прегангліонарні волокна симпатичного нерва і викид адреналіну регулюється трансмітером, що виділяється з них – ацетилхоліном (табл. 2). Симпатична нервова система виконує в організмі адаптаційно-трофічну функцію, регулюючи обмін речовин, трофіку та збудливість усіх органів і тканин тіла, забезпечує адаптацію організму до фактичних умов існування. Активуючи діяльність різних відділів мозку, вона мобілізує у них захисні реакції: процеси терморегулювання, імунні реакції, механізми згортання крові. Її збудження – неодмінна умова емоцій і початкова ланка запуску ланцюга гормональних реакцій, характерних для стресу. На відміну від парасимпатичного відділу, який забезпечує підтримку гомеостазу, під час мобілізування організму симпатичною нервовою системою нерідко змінюються багато параметрів гомеостазу. Збудження симпатичної нервової системи призводить до підвищення артеріального тиску, перерозподілу крові, викиду в кров великих кількостей глюкози і жирних кислот, активування енергетичних процесів, пригнічення функцій травного тракту, сечоутворення. Завдання відновити і зберегти стабільність внутрішнього середовища за будь-яких розладів і змін, що спричинені активуванням симпатичного відділу, виконує парасимпатичний відділ. У такому разі діяльність двох відділів може проявлятися іноді антагоністично. Але це не означає, що функції органів і тканин керуються тільки антагоністичними впливами. Парасимпатичні нервові волокна в низці випадків можуть як стимулювати, так і гальмувати функцію регульованих ними органів, забезпечуючи всі процеси фактичного регулювання, що необхідні для збереження гомеостазу. Таблиця 2 Ефекти впливу симпатичного та парасимпатичного відділів автономної нервової системи на ефекторні органи
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|