Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Склад і структура видатків бюджету

 

Державні видатки як економічна категорія – це грошові відносини із приводу розподілу й використання централізованих і децентралізованих фондів грошових ресурсів держави з метою фінансування загальнодержавних потреб соціально-економічного розвитку.

Видатки бюджетукошти, спрямовані на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бюджетом. До видатків бюджету не належать: погашення боргу; надання кредитів з бюджету; розміщення бюджетних коштів на депозитах; придбання цінних паперів; повернення надмірно сплачених до бюджету сум податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету, проведення їх бюджетного відшкодування.

Витрати бюджетувидатки бюджету, надання кредитів з бюджету, погашення боргу та розміщення бюджетних коштів на депозитах, придбання цінних паперів.

Видатки та кредитування бюджету згідно з новим Бюджетним кодексом класифікуються за:

1) бюджетними програмами (програмна класифікація видатків та кредитування бюджету);

2) ознакою головного розпорядника бюджетних коштів (відомча класифікація видатків та кредитування бюджету);

3) функціями, з виконанням яких пов’язані видатки та кредитування бюджету (функціональна класифікація видатків та кредитування бюджету).

Програмна класифікація видатків та кредитування бюджету використовується у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі. Програмна класифікація видатків та кредитування державного бюджету (місцевого бюджету) формується Міністерством фінансів України (місцевим фінансовим органом) за пропозиціями, поданими головними розпорядниками бюджетних коштів під час складання проекту закону про Державний бюджет України (проекту рішення про місцевий бюджет) у бюджетних запитах.

Програмна класифікація видатків та кредитування місцевого бюджету формується з урахуванням типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, яка затверджується Міністерством фінансів України.

До застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі на рівні місцевих бюджетів використовується тимчасова класифікація видатків та кредитування місцевих бюджетів, що затверджується Міністерством фінансів України. Складові частини цієї класифікації, що конкретизують програми і заходи з виконання повноважень органів влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування вживаються в контексті терміна "бюджетна програма".

Відомча класифікація видатків та кредитування бюджету містить перелік головних розпорядників бюджетних коштів для систематизації видатків та кредитування бюджету за ознакою головного розпорядника бюджетних коштів.

На основі відомчої класифікації видатків та кредитування бюджету Державне казначейство України складає та веде єдиний реєстр розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.

Головні розпорядники бюджетних коштів визначають мережу розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів з урахуванням даних єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.

Таблиця 5.2 – Приклади відомчої класифікації видатків бюджету

КВКВ Назва
Апарат Верховної Ради України
Державне управління справами
Господарсько-фінансовий департамент Секретаріату Кабінету Міністрів України
Верховний суд України
Вищий господарський суд України
Конституційний Суд України
Генеральна прокуратура України
Міністерство внутрішніх справ України
Міністерство енергетики та вугільної промисловості України
Міністерство економічного розвитку і торгівлі України
Міністерство закордонних справ України
Державний комітет телебачення і радіомовлення України
Міністерство культури України
Міністерство оборони України
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Міністерство охорони здоров'я України
Міністерство екології та природних ресурсів України
Міністерство соціальної політики України
Державне агентство України з управління державними корпоративними правами та майном
Міністерство аграрної політики та продовольства України
Державна служба статистики України
Міністерство інфраструктури України
Державна служба автомобільних доріг України
 
Рада міністрів Автономної Республіки Крим
 
Сумська обласна державна адміністрація

Функціональна класифікація видатків та кредитування бюджету має такі рівні деталізації:

1) розділи, в яких систематизуються видатки та кредитування бюджету, пов’язані з виконанням функцій держави, Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування;

2) підрозділи та групи, які конкретизують видатки та кредитування бюджету на виконання функцій держави, Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування.

У табл. 5.3 наведені приклади функціональної класифікації витрат бюджету з кодами.

Таблиця 5.3 – Приклади функціональної класифікації витрат бюджету

Код Найменування
Загальнодержавні функції
Вищі органи державного управління, органи місцевої влади та місцевого самоврядування, фінансова та зовнішньополітична діяльність
Вищі органи державного управління, органи місцевої влади та місцевого самоврядування
Фінансова та фіскальна діяльність
Зовнішньополітична діяльність
Економічна допомога зарубіжним країнам
Інші загальні функції державного управління
Фундаментальні дослідження
Дослідження і розробки у сфері державного управління
Проведення виборів та референдумів
Обслуговування боргу
Міжбюджетні трансферти
0200 Оборона
0300 Громадський порядок, безпека та судова влада
0400 Економічна діяльність
Загальна економічна, торговельна та трудова діяльність
Сільське господарство, лісове господарство та мисливство, рибне господарство
Паливно-енергетичний комплекс
Інша промисловість і будівництво
Транспорт
Зв'язок, телекомунікації й інформатика
Інші галузі економіки
Дослідження й розробки в галузях економіки
Інша економічна діяльність
Охорона навколишнього природного середовища
Житлово-комунальне господарство
Охорона здоров'я
Духовний і фізичний розвиток
освіта
Соціальний захист і соціальне забезпечення

Видатки бюджету класифікуються за економічною характеристикою операцій, що здійснюються при їх проведенні (економічна класифікація видатків бюджету).

За економічною класифікацією видатків бюджету видатки бюджету поділяються на поточні та капітальні.

У таблиці 5.4 наведена повна класифікація витрат за кодами економічної класифікації. Цей вид класифікації використовується при складанні основного фінансового документа бюджетної організації – Кошторису доходів і видатків бюджетної установи.

Таблиця 5.4 – Економічна класифікація видатків бюджету

  Найменування
Поточні видатки
Видатки на товари і послуги
Оплата праці працівників бюджетних установ
Заробітна плата
Грошове утримання військовослужбовців
Нарахування на заробітну плату
Придбання товарів і послуг
Предмети, матеріали, обладнання та інвентар, у тому числі м'який інвентар та обмундирування
Медикаменти та перев'язувальні матеріали
Продукти харчування
Оплата послуг (крім комунальних)
Інші видатки
Видатки на відрядження
Матеріали, інвентар, будівництво, капітальний ремонт та заходи спеціального призначення, що мають загальнодержавне значення
Оплата комунальних послуг та енергоносіїв
Оплата теплопостачання
Оплата водопостачання і водовідведення
Оплата електроенергії
Оплата природного газу
Оплата інших комунальних послуг
Оплата інших енергоносіїв
Дослідження і розробки, видатки державного (регіонального) значення
Дослідження і розробки, окремі заходи розвитку по реалізації державних (регіональних) програм
Окремі заходи по реалізації державних (регіональних) програм, не віднесені до заходів розвитку
Виплата процентів (доходу) за зобов'язаннями
Субсидії і поточні трансферти
Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)
Поточні трансферти органам державного управління інших рівнів
Поточні трансферти населенню
Виплата пенсій і допомоги
Стипендії
Інші поточні трансферти населенню
Поточні трансферти за кордон
Капітальні видатки

Продовж. табл. 5.4

Придбання основного капіталу
Придбання обладнання і предметів довгострокового користування
Капітальне будівництво (придбання)
Будівництво (придбання) житла
Інше будівництво (придбання)
Капітальний ремонт
Капітальний ремонт житлового фонду
Капітальний ремонт інших об'єктів
Реконструкція та реставрація
Реконструкція житлового фонду
Реконструкція інших об'єктів
Реставрація пам'яток культури, історії та архітектури
Створення державних запасів і резервів
Придбання землі і нематеріальних активів
Капітальні трансферти
Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)
Капітальні трансферти органам державного управління інших рівнів
Капітальні трансферти населенню
Капітальні трансферти за кордон
Капітальні трансферти до бюджету розвитку
Нерозподілені видатки

 

Крім бюджетної класифікації видатків, у теорії застосовуються й інші види класифікації видатків бюджету:

а) за роллю у відтворенні;

б) за суспільним призначенням;

в) за рівнями бюджетної системи;

г) за формами бюджетного фінансування.

За роллю у відтвореннівиділяються поточні й капітальні видатки бюджету.

Поточні характеризують видатки на утримання підприємств, об'єктів, установ і організацій виробничої й соціальної інфраструктури, фінансування заходів з соціального захисту населення, поточних субсидій органам підпорядкування нижчого рівня, виплата відсотків з державного боргу, закупівля товарів і послуг державного й військового характеру.

Капітальні — це видатки на створення нових і розширення діяльності діючих підприємств, установ і організацій, фінансування інвестиційної й інноваційної діяльності, субвенції й інші витрати, пов'язані з розширеним відтворенням.

Відповідно до такого розподілу видатків може формуватися два окремих бюджети – поточний і бюджет розвитку.

За суспільним призначенням видатки відображають функції держави:

• економічну – видатки на економічну діяльність і науку;

• соціальну – видатки на соціальний захист і соціально-культурну сферу;

• оборонну – видатки на оборону;

• управлінську – видатки на органи державної влади й управління, правоохоронні органи, судову владу й прокуратуру, митну й податкову службу, зовнішньополітичну діяльність.

У видатках бюджету також виділяються видатки на обслуговування внутрішнього й зовнішнього державного боргу.

За цільовим призначенням виділяють видатки: на капітальне будівництво, капітальний ремонт, оплату праці, оплату комунальних послуг та інші видатки.

За рівнями бюджетної системи розрізняються видатки: Державного бюджету й відповідних місцевих бюджетів.

За формами бюджетного фінансування існують такі види видатків:

проектне фінансування — фінансування з бюджету інвестиційних проектів;

бюджетні кредити — надання фінансової допомоги з бюджету суб'єктам підприємницької діяльності на поворотній основі;

кошторисне фінансування — виділення бюджетних асигнувань на підставі кошторису;

бюджетні трансферти — державні субсидії, субвенції, дотації.

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. D-петля, що складається з 8–12 залишків, декілька з яких – дигідроуридинові.
  3. I 9. Структура речевого дефекта у детей,
  4. I. При підготовці до переговорів визначите склад делегації і її керівника.
  5. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  6. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  7. II. За зміною ступенів окиснення елементів, які входять до складу реагуючих речовин
  8. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  9. II. СТРУКТУРА ТА ОБСЯГ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  10. III Етап: Складання карти ризиків авіакомпанії й ранжирування виявлених ризиків
  11. III. Виконання бюджету
  12. III. Вимоги до учасників, складу груп і керівників туристських подорожей




Переглядів: 1351

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Склад і структура доходів бюджету | Бюджетний дефіцит: сутність, причини, наслідки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.