4.3.Модель AD-AS як базова модель економічної рівноваги.
Основні терміни і поняття:
Сукупний попит, сукупна пропозиція, реальний обсяг національного виробництва, рівень цін, платоспроможний попит домашніх господарств, інвестиційний попит, попит держави, попит закордону, ефект заміщення, ефект пропозиції грошей, ефект процентної ставки, ефект багатства, ефект імпортних купівель, нецінові фактори, кейнсіанський відрізок кривої сукупної пропозиції, взаємозв'язок між сукупним попитом та сукупною пропозицією.
Тематичні тези
В макроекономіці модель AD-AS є базовою для вивчення коливань обсягу випуску і рівня цін в економіці в цілому, причин і наслідків їх змін. За допомогою цієї моделі можна описати різні варіанти економічної політики держави.
AD (aggregate demand) – сукупний попит – загальний обсяг вітчизняних товарів і послуг, що їх готові купити домогосподарства, фірми, уряд країни, а також економічні суб’єкти інших країн за різного рівня цін. AD є сумою запланованих витрат економічних агентів:
, (4.1)
де C – споживчі витрати, I – інвестиційні витрати, G – державні витрати, NX – чистий експорт: NX=X-M.
Одні компоненти AD відносно стабільні, змінюються повільно, наприклад, споживчі витрати, інші – більш динамічно, наприклад, інвестиційні, їх зміна викликає коливання економічної активності.
Крива AD зображує зміну сукупного рівня усіх витрат домогосподарств, фірм, держави та закордону залежно від зміни рівня цін (Рис 4.1).