Ефективний захист прав людини виконавчими та адміністративними органами
Там, де існують конкретні виконавчі або адміністративні органи з функціями, які безпосередньо стосуються конкретних прав людини, імпульс парламентського нагляду має бути ще потужніший. Так, наприклад, нагляд за роботою в’язниць та органів, що займаються охороною правопорядку з точки зору дотримання національних та міжнародних стандартів прав людини, може фокусуватися на ризиках застосування катувань, нелюдського або такого, що принижує гідність, поводження, або ж на порушеннях права на свободу.
Створення ефективних механізмів інспектування та нагляду за такими органами може передбачати побудову окремого моніторингового механізму, який матиме більшу ефективність, аніж постійний парламентський контроль. Так, наприклад у Великобританії Спільний Комітет Прав Людини (СКПЛ) здійснює пильний моніторинг роботи органів виконавчої влади. В тому числі HMIP. HMIP – це незалежний орган, створений з метою перевірок умов тримання в’язнів у в’язницях та підготовки звітів про їхні результати. Він координує роботу національного превентивного механізму, створеного відповідно до Факультативного Протоколу до Конвенції проти катувань. У той час як парламентський контроль сприяє ефективності роботи HMIP, цей контроль може бути корисним і з точки зору забезпечення HMIP необхідними для виконання їхніх функцій повноваженнями і ресурсами. Наприклад, у минулому СКПЛ піддавав критиці пропозиції щодо злиття HMIP з іншими органами з метою створення єдиної інспекції, наділеної численними інспекційними повноваженнями. СКПЛ та інші структури висловили занепокоєння тим, що така зміна поставить під загрозу здатність HMIP діяти на засадах незалежності. Отже, такі пропозиції не були прийняті.