г) аудиторія завжди охоче сприйме цікаву інформацію. Запропонуйте факти, комічні історії, цифри, пожартуйте. Структуруйте матеріал на прості і зрозумілі еле-менти, щоб слухачам було легше їх запам’ятати;
ґ) усім своїм виглядом демонструйте, що раді всіх бачити. Запевніть, що сказане буде корисним слухачам, їх чекає приємне й раціональне проведення часу.
ДЕЯКІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИСТУПІВ ПЕРЕД АУДИТОРІЄЮ
Особливості
мислення і
поведінки аудиторії
Що може забезпечити
позитивне ставлення й
увагу аудиторії
Від чого слід утриматися
Високоосвічена аудиторії
Надає перевагу відомим фа-хівцям.
Представлення оратора авто-ритетною людиною.
Не слід виходити на трибуну, якщо нічого сказати цікавого, корисного для слухачів.
Виняткова незалежність на-укового (творчого) мислення, критичне ставлення до авто-ритетів і загальної думки.
Максимум діалогічності, до-казовості. Кожне наступне висловлювання має залежати від реакції на попереднє. Не-обхідно апелювати до імен видатних учених, їх думок, відзначати наукові заслуги
Уникайте поспішних виснов-ків і рішень. Не допускайте наставницького тону. Не де-монструйте надміру високий рівень самооцінки.
Глибока системність, органі-зованість, філософсько-мето-дологічний рівень мислення.
Володіння високою науковою ерудицією, компетентність. Логічність міркувань з перева-гою конкретного над аб-страктним. Бездоганність або переконливість доказів.
Не зловживайте негативними фактами, даними, оцінками. Не допускайте непослідов-ності у міркуваннях, пору-шень законів логіки і теорії пізнання. Уникайте стерео-типних думок групових лі-дерів.
Стійкість і зосередженість уваги з переважанням пози-тивного сприйняття думок.
На початку виступу окресліть перспективу ідеї та її прак-тичне значення, корисність, актуальність. Використовуйте матеріал, який збігається з на-прямом інтересів і потреб аудиторії.
Не ухиляйтеся від принципо-вих, життєво важливих пи-тань, не уникайте спірних.
Постійний підвищений «ін-формаційний голод». Голов-ний мотив — що нового?
Менше наголошуйте на невиз-наченості, суперечливості проблеми, зосередьтеся на розкритті діалектики заро-дження нової думки (ідеї). Високоосвічена аудиторія зав-жди допоможе і буде прагну-ти до подолання труднощів. Демонструйте різні підходи до вирішення проблеми з нас-тупним підведенням до перспективного методу (шляху). Чим вищий рівень промовця, тим яскравішою, емоційні-шою і коротшою повинна бу-ти промова.
Відмовтеся від тривіальності, не повторюйте того, що люди вже чули, не зловживайте ци-татами.
Особливості
мислення і
поведінки аудиторії
Що може забезпечити
позитивне ставлення й
увагу аудиторії
Від чого слід утриматися
Молодіжна аудиторія
Відносна необтяженість проб-лемами, безтурботність, не-ясність перспектив особистого життя, суперечливість між різ-ноплановими бажаннями і від-сутністю матеріальних мож-ливостей щодо їх реалізації, недостатній соціальний до-свід.
Оприлюднюйте свої думки в популярній формі. При роз-критті злободенного питання наголошуйте на перспективах його розвитку, апелюйте до спостережливості молоді.
Не наголошуйте на своїй пе-ревазі, не будьте категорич-ним без потреби. Уникайте мотивів: «Я старший за вас», «Я більше знаю» тощо. Не будьте настирливим.
Нерозвинута здатність до
логічного мислення. Перева-жання емоційного сприйнят-тя над раціональним. Імпуль-сивність
Головним способом доведен-ня ідей до свідомості є вплив на почуття і віру, особливо — на розум. Використовуйте ви-ражальні засоби мови, спосо-би утримування уваги. Більше наочності. Будьте одностайни-ми з молоддю у ставленні до її кумирів.
Не обмежуйтеся абстрактни-ми міркуваннями, схемами. Не кажіть поганого, принай-мні бездоказового, про тих, ким молодь захоплюється.
Несприйняття настанов, від-кидання авторитетів, крити-канство, нігілізм, хвороблива
чуттєвість до суперечностей і
неправди, надмірна прямота.
Не приховуйте правди, роз-кривайте причини і шляхи виправлення помилок. Демон-струйте сміливість мислення, принциповість в оцінюванні, розкутість висновків. Наводь-те альтернативи, переконливо аргументуйте власну позицію. Не бійтеся критикувати і переконувати. Уважно продумуйте прийом «звернення до авторитету». Дотримуйтеся принци-пу: «Перший серед рівних, але перший».
Не викручуйтеся і не вигоро-джуйте того, хто дискредитував себе в очах історії і сус-пільної думки. Водночас не поступайтеся принципами. Не критикуйте за незнання, тим більше за нерозуміння, що не збігається з вашим. Не ухи-ляйтеся від гострих питань.
Піддатливість до навіювання, маніпулювання свідомістю.
Будьте відвертим, намагайте-ся завоювати довіру аудиторії. Використовуйте прийнятні механізми навіювання, спосо-би завоювання і утримання уваги. Узгоджуйте мислення та емоції при викладенні ма-теріалу.
Не підлещуйтеся, не загравай-те з аудиторією. Не викори-стовуйте заборонених прийо-мів впливу на психіку. Не зловживайте апелюванням до по-чуттів молодих людей.