передбачає з’ясування позицій людей, їх поглядів на ті чи інші проблеми на підставі їх відповідей на заздалегідь підготовлені запитання. Може здійснюватися шляхом інтерв’ювання (особисто і телефоном) або анкетування (особисто, телефоном, поштою, Internet-мережею)
Опитування
Спостереження
Імітаційне моделювання
аналітичний метод, за допомогою якого дослідник вивчає поведінку споживачів, торговельного персоналу; іноді він поводиться як учасник подій (активне спостереження)
спеціальний метод збору інформації за допомогою застосування ЕОМ, при якому формують модель-імітатор і піддають її різноманітним факторам впливу не в реальних ринкових умовах, а у електронній “мозковій” пам’яті машини
Експеримент
метод, за допомогою якого можна з’ясувати реагування досліджуваної сукупності людей на певні фактори чи їх зміну
Різновидності групового опитування:
ä метод фокус-груп - одноразове опитування декількох експертів для обговорення певної проблеми.
ä метод “Дельфі” – групова експертна оцінка, що здійснюється в декілька етапів.
ä „омнібус“ – регулярне вивчення думок великої кількості респондентів, що проводиться, як правило, один раз на місяць;
ä „панель“ – неодноразове збирання даних в однієї групи досліджуваних через рівні проміжки часу.
Спостереження може бути природне (проводиться у реальних умовах) і лабораторне (проводиться у штучно створених умовах); відкрите (об’єкт спостереження знає, що за ним спостерігають) і приховане (об’єкт не знає, що за ним спостерігають). Останнє ділиться на пряме – спостерігач імітує входження в середовище, що досліджується, і спостерігає ніби зсередини та непряме – спостерігач реєструє події “з боку” і не приймає безпосередньої участі в процесі спостереження.