Професійно важливі якості людини у процесі трудової діяльності деякою мірою удосконалюються самі собою. Однак, ефективність цього процесу істотно підвищується, якщо необхідні якості є цілеспрямованими. Для цього використовуються засоби й методи фізичної підготовки у період, що передує професійному навчанню або співпадає з ним за часом. (табл. 1)
У машиністів локомотивів після курсу фізичних тренувань значно знижується час сенсорної реакції, зменшується стомлюваність на шляху, що сприяє підвищенню безпеки руху. Наприклад, у диспетчерів, операторів на станціях успішно використовується цілеспрямована фізична підготовка для розвитку тонкої рухової координації. Для розвитку цих видів якостей використовують такі види спорту – гімнастика, аеробіка, стретчинг, джаз-гімнастика, акробатичний рок-н-рол.
Великий інтерес і розповсюдження серед студентів викликає традиційний вид спорту – легка атлетика. Біг – фізіологічно діє на всі системи організму, він не має конкурентів у здоровому способі життя багатьох людей. Простий, доступний вид циклічних вправ, а тому самий масовий. Біг діє на центральну нервову систему і знімає нервове перевантаження, змінює психічний стан, поліпшує сон і самопочуття, підвищує працездатність, знімає негативні емоції, «спалює» велику кількість адреналіну, збільшує кисневу ємність у крові, підвищує захисні функції всього організму за рахунок аеробної діяльності.
Прогрес науки та техніки, розвиток нових будівельних технологій вимагають від майбутнього фахівця – інженера на залізничному транспорті - внутрішньої готовності та уміння мати не тільки знання та рухові якості, але і робити акцент на формування у собі організаторсько–керівних якостей і навичок. Формування організаторських умінь та навичок одна з вагомих складових системи фізичної та професійної підготовок.
Попередній розвиток фізичних та професійно важливих рухових якостей операторів АСУ на залізничному транспорті дозволяє їм швидше опановувати навичкам роботи за пультом оператора, на 20% – 30 % швидше виконувати свої робочі операції і при цьому допускати помилок.
Таблиця 1 Професійно важливі рухові якості, які необхідні