МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Місце і роль філософії в науковому пізнанні і соціальній практиці
В історико-філософській традиції міцно закріпилося уявлення про філософський розум як носія “вищої мудрості”, як верховної інтелектуальної інстанції, що дозволяє глибоко зрозуміти все існуюче, деякі вічні його принципи. Однак, становлення, розвиток філософських систем привело до інших результатів: імпульси для теоретичного мислення дає життя, практика; філософія ж повинна осмислювати досвід історичного розвитку і вказувати шляхи, ідеали, цілі на основі аналізу цього досвіду. У противагу традиційним уявленням К. Маркс і Ф. Енгельс включають філософію в комплекс суспільно-історичних дисциплін, “що відносяться до суспільства, а не до природи”, до суспільного життя, що розуміється як історичний процес. У новому баченні філософія з’явилася як форма соціально-історичного знання. Це відносилося передусім до предмета філософського осмислення. Суспільна свідомість була зрозуміла як вираження суспільного буття. Філософія, будучи універсальною, найбільш ємкою історичною формою суспільної свідомості, з’явилася як особливий спосіб відображення суспільно-історичного буття в усій його повноті. Філософія в такій інтерпретації розкрилася як узагальнена концепція суспільного життя загалом і різних її підсистем – практики, пізнання, політики, права, моралі, мистецтва, науки, на основі яких багато в чому відтворюється науково-філософська картина природи. Найбільш ємне з’ясування суспільно-історичного життя людей в єдності, взаємодії, розвитку всіх її складових здійснюється в рамках культурно-історичного підходу. Розгляд філософії як культурно-історичного явища дозволяє охопити весь динамічний комплекс її проблем, взаємозв’язків, функцій. Суспільне життя людей при культурологічному його розгляді з’являється як єдиний, цілісний процес, пов’язаний з формуванням, функціонуванням, зберіганням, трансляцією культурно-історичних цінностей, з критичним подоланням застарілих і становленням нових форм досвіду. Як наука про найбільш загальні закони розвитку природи, суспільства і людського мислення, філософія є невід’ємним компонентом цілісної системи наукового знання. Вона органічно пов’язана з всіма науками про природу і суспільство в процесі формування наукової картини світу. Але, будучи наукою світоглядною, вона виконує по відношенню до інших наук світоглядно-методологічну функцію. Ця функція укладається, з одного боку, в розробці загальної теорії і методології наукового пізнання, відповідної сучасному рівню розвитку науки, в озброєнні вчених діалектичним методом мислення, що орієнтує на творче розв’язання виникаючих проблем. З іншого боку, вона виробляє відповідну соціальному покликанню науки світоглядну орієнтацію – служити цілям людського прогресу. Особливе значення ця функція набуває в сучасному суспільному життю, коли відбувається суттєва зміна ролі науки в житті суспільства, її проникнення у всі сфери людської діяльності в умовах протидії класових ідей у визначенні перспектив подальшого соціального розвитку. У цих умовах проблема світоглядно-методологічної орієнтації науки – не просто внутрішньонаукова, теоретико-пізнавальна, але і проблема соціально-практична. Це проблема місця і ролі науки в боротьбі за історичні долі людської цивілізації. 1. Філософія як особлива форма суспільної свідомості формує особливий тип знання, в якому об’єктивні характеристики дійсності відбиваються в їх відносинах до людини, крізь призму потреб і інтересів певних соціальних сил. Знання, що формуються філософією носять світоглядний характер. 2. Філософія відрізняється від спеціальних наук своїми функціями, задовольняючи специфічні суспільні потреби: направлена на формування цілісного світорозуміння, на відношення граничних основ практичного і теоретичного відношення до світу, філософія є особливою формою соціальної самосвідомості, раціонально-теоретично обгрунтовуючи ту або іншу програму соціальної поведінки і діяльності. 3. Специфіка філософського знання знаходить свій вияв в основному питанні філософії, в специфічних закономірностях її розвитку через боротьбу протилежних по своїй світоглядній спрямованості течій – матеріалізму і ідеалізму, що є зрештою філософським відображенням протилежних ідеологічних установок відповідних соціальних груп, класів, їх цілей і інтересів в конкретно-історичних умовах розвитку суспільства. 4. Відображення в філософському знанні соціально-класової позиції конкретно-історичного суб’єкта філософського пізнання визначає складність і суперечність формування об’єктивно-істинного світоглядного знання. 5. Проблема об’єктивності історично усвідомлювалася в різних формах – навіть до заперечення претензій філософії на збагненні істини в розв'язанні світоглядних питань і принципового зіставлення філософії і науки. У сучасній філософії це зіставлення виступає в позиції позитивістської вимоги відмови філософії від розв’язання світогляних проблем, якщо вона претендує на статус науки, або в формі відмови від розв’язання цих проблем науковими коштами (різні форми ірраціоналізму). 6. Вирішення суперечності наукової об’єктивності і науковості в філософському знанні, формування об’єктивно-істинного світоглядного знання історично пов’язані зі становленням суб’єкта революційної практики. Філософія орієнтована на постійний розвиток свого власного змісту на основі узагальнення результатів наукового пізнання і практики в умовах конкретно-історичної дійсності.
Питання для самоконтролю 1. Які соціально-практичні основи виникнення проблеми співвідношення матеріального і духовного? 2. На які реальні факти спирається ідеалізм, постулюючи тезу про первинність свідомості по відношенню до матерії? Які доводи можна привести для визначення ідеалістичного підходу до розв’язання основного питання філософії? 3. Що таке діалектика? 4. Що вивчає філософія? Дайте визначення предмета філософії. 5. Яке місце і роль філософії в науковому пізнанні і соціальній практиці? Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|