МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Методи наукового пізнання
Основною формою наукового пізнання є наука. Але наукове знання розвивається з форм донауковоого, побутового знання, опирається на повсякденний індивідуальний і загальнолюдський досвід, здоровий глузд, історично певний тип мислення, синтезує в собі всю історію соціального практичного перетворення світу. Виникаючи і розвиваючись в певному культурно-історичному контексті, наукове знання випробовує на собі вплив інших форм суспільної свідомості. Будь-який вид людської діяльності передбачає наявність її організації – засобів, способів, програм, плану. Наукове пізнання являється особливим видом соціальної діяльності, що об’єднує в собі гносеологичну (пізнавальну), конструктивну (творчу), аксеологічну (соціально-ціннісну) і праксеологічну (предметно-перетворюючу) сторони. Методологія наукового пізнання охоплює всі його сторони, формуючи розпорядження по оптимізації цілеспрямованих дій в кожній з названих сфер функціонування наукового знання. Методологія наукового пізнання отримала найбільш повне освітлення з боку його гносеологічної функції. Останнім часом ведуться роботи і по методології наукової творчості. Кожна з сфер функціонування наукового знання має свою специфіку, свої способи і засоби розв’язання вартих тут проблем і може бути виділена на цій основі як особливий об’єкт філософсько-методологічного аналізу. Розглянемо методологію наукового пізнання з боку його найважливішої функції -отримання нового знання. По мірі спільності методи наукового пізнання поділяються на філософські, загальнонаукові і одиничні, а по сфері застосування – на емпіричні і теоретичні. Під філософським методом наукового пізнання розуміється метод діалектики, що протиставляється метафізичному методу. Структурно філософський метод можна представити як систему методологічних принципів (розпоряджень), витікаючих з діалектики, вчення про матерію, і свідомість, теорію пізнання. Ними є, зокрема, принципи матеріалістичного монізму, невичерпності матерії, детермінізму, цілісності, саморозвитку, єдності змісту і форми, одиничного і загального, явища і сутності, принцип відображення, метод сходження від абстрактного до конкретного, конкретності істини. По мірі розвитку наукових методів пізнання на основі відкриття нових сторін і модальності світу відбувається конкретизація і поглиблення філософського методу. Так, принцип діалектичної единості форми і змісту доповнюється і конкретизується природничо-науковим принципом єдності структури і функції, принцип цілісності, системним підходом, принцип саморозвитку матерії, науковим аналізом систем, що самоорганізуються і саморегулюються, принцип відображення аргументується і конкретизується сучасними науковими методами моделювання, символізації знакових систем, семантико-інформаційним підходом. Науковому пізнанню властиві і всі методи розсудливої діяльності, що отримали назву логічних форм пізнання, такі, як аналіз і синтез, відвернення і узагальнення, абстрагування, порівняння, доказ, індукція і дедукція, припущення, передбачення, пояснення, суперечка. У методології наукового пізнання вони мають суворе обгрунтування і в ряді випадків отримали нове найменування (порівняєте: аналогія, класифікація, екстраполяція, гіпотеза, прогнозування, формалізація, ідеалізація, математизація, аргументація, інтерпретація, дискусія, діалог). Нарівні з логічними методами пізнання в науці використовуються і неформалізовані методи, менш усього вивчені розумові операції, на основі яких відбуваються відкриття, розв’язання проблем, формулюються нові наукові поняття, узагальнення і теорії. Вони отримали назву эвристики, наукової уяви, інтуїції, здогадки, раптового осяяння, натхнення, творчого підйому і т.п. Формально-логічні і неформалізовані методи отримання нового знання в реальному пізнанні взаємопов’язані і доповнюють один одного. До загальнонауковиx методів пізнання відносяться, крім загальнологічних, методи, що розроблені в ході розвитку наук і внаслідок своєї спільність отримали застосування у всіх науках або в ряді суміжних наук. До них відносяться ймовірно-статистичний метод, метод системного аналізу, структурно-функціональний підхід, метод програмування, аксіоматичний метод, інформаційно-кібернетичний метод, метод моделювання, еволюційно-історичний метод, прогностичний метод і ін. Не втратили свого значення в розвитку сучасного наукового пізнання і такі загальнонаукові методи, на яких переважно засновувалася наука в минулому, як індуктивний метод і тісно з ним пов’язаний метод класифікацій, аналітичні методи, метод редукції і інш. Одиничні методи охоплюють величезне, постійно зростаюче число спеціальних методів (методик, підходів, принципів; алгоритмів, правил), конкретних задач розпізнавання, що розробляються в тій або іншій науці для рішення, опису і пояснення, конструювання, побудови прогнозів і т.д. Навіть перелік спеціальних методів пізнання, що застосовуються хоч би одній науці: математиці, фізиці, техніці, медицині, біології, хімії, мовознавстві, соціології, історіографії і т.д., зайняло б не одну сторінку. Опис одиничних методів пізнання дається в учбових курсах спеціальних дисциплін, вони приводяться також в спеціальній і частково в філософській довідковій літературі. У кожній конкретній науці використовуються нарівні з приватними методами і загальнонаукові методи, які отримують тут свою специфіку, як, наприклад, біокібернетичний, біохімічний, біофізичний методи в біології, метод технічної діагностики в техніці, метод програмованого навчання в педагогіці. Емпіричні і теоретичні методи розрізнюються по рівнях наукового пізнання. Перші – спостереження і експеримент – відображають дійсність з боку зовнішніх зв’язків, ознак і відмінностей, форм і явищ Вони пов’язані з початковим рівнем пізнання живим спогляданням, сприйняттям, уявленням, розпізнаванням, початковою формою класифікації відмінностей. Теоретичні методи, що включають логічні операції мислення, філософські, загальнонаукові і значна частина спеціальних методів, мають своїм об’єктом суть, внутрішні закономірності явищ, що спостерігаються, що відтворюють предмети з боку об’єктивної логіки, тенденції їх розвитку. Єдність емпіричних і теоретичних методів пізнання витікає з принципової єдності матеріальних об’єктів, матеріальної єдності світу. На всіх рівнях своєї організації кожний об’єкт виявляє єдність перервності і безперервності, елементного складу і цілісності, явища і сутностей і т.д. Діалектико-матеріалістична методологія наукового пізнання вимагає тому не фрагментарності, а діалектичної цілісності у відтворенні об’єкта. Цим зумовлюється також необхідність діалектичного синтезу емпіричного і теоретичного знання, подолання емпіризму, що виражається, з однієї сторони, в ігноруванні теорії, несміливості вчених перед узагальненнями накопичених фактів і тим самим виходом на новий рівень знання, а з іншої – в абстрактному теоретизуванні. По своєму джерелу методи наукового пізнання є відображенням об’єктивних законів. У цьому складається їх об’єктивний зміст і основа, що підтверджується всім ходом розвитку суспільної практики. Але методи виражають і способи ставити і вирішувати проблеми, виходячи з потреб і практичного досвіду людства. Читайте також:
|
||||||||
|